Inlägg från: Kärnhuset |Visa alla inlägg
  • Kärnhuset

Hål i öronen?

Nej det är alldeles för tidigt. Denna diskussion fördes på forumet för barn i åldern 6-12 år för ett tag sedan.

För det första så är ju örat har inte ens växt färdigt vid så låg ålder och det kan bli fult senare.
    Sedan finns det punkter i öronsnibben som har med allergi och eksem att göra så barnet kan bli överkänsligt för vissa saker p.g.a. hålet och det handlar inte bara om kontaktallergi med nickel.
    Prata med kunnig sjukvårdare så får du argument för att inte ta hål i öronen förrän de passerat ca 10 års ålder.

• Kärnhuset

Vad jag läst så avråder både barnläkare och sjuksköterskor från att låta barn ta hål i öronen före ca 10 års ålder. Det finns risk för allergi och det handlar inte bara om kontaktallergi som nickelallergi utan det handlar främst om att man i örat har en hel del känsliga punkter som gör att kroppen kan reagera med allergi om man tar hål i örat för tidigt, typ som akupunktur fungerar på positivt sätt så kan detta fungera negativt. Man kan alltså få allergi trots att man bara använder plast och guld! Det handlar som sagt inte bara om kontaktallergi, att undvika viss metall (nickel).
    Risken minskar med åren så för varje år man kan vänta så är risken mindre.

När det gäller hur det varit för dig så kan jag bara hänvisa till att det överlag är mycket vanligare med alla sorters allergier idag jämfört med när vår generation var små. Det ska man också tänka på och inte jämföra för mycket på när man själv var ung, utan arbeta mer förebyggande om man kan.

Jag tycker gott barn kan få vänta och ha något att se fram emot. Om man får allt innan man blivit tonåring vad har man då att se fram emot?

• Kärnhuset

Du skulle kanske lika gärna börja töja ut underläppen för det görs ju också i "stora delar av världen"...

• Kärnhuset

Handlar det bara om tradition?
    Så man behöver inte tänka själv då på sitt lilla barn?
    På samma sätt som vissa gör omskärning... "karva i underlivet", som f.g. uttryckte det...
    Är motiven rätt bara för att det är tradition?

• Kärnhuset

Jag tycker nog man ska tänka igenom sina motiv om man låter ta hål i någon annan människas öron!!

Tradition ifrågasätter jag.
    Det finns väl inget skäl att riskera sitt barns hälsa för något sådant som hon inte ens får ta ställning till själv.

• Kärnhuset

Jag tycker nog man ska tänka igenom sina motiv om man låter ta hål i någon annan människas öron!!

Tradition ifrågasätter jag.
    Det finns väl inget skäl att riskera sitt barns hälsa för något sådant som hon inte ens får ta ställning till själv.

• Kärnhuset

Nej men försök förstå det olämpliga i att göra hål på barn under 5 månader!
    Tack för mig.

• Kärnhuset

Hej igen! Jo, jag lämnade tråden för det blev så mycket tjafs, men jag måste få rätta er som inte läst mina inlägg.

Risken att få svåra allergier och eksem har INTE enbart med kontakten med metall att göra!!

När man tar hål i örsnibben finns stor risk att man träffar ett område som utlöser en reaktion i kroppen. På motsvarande sätt som akupunktur frigör ämnen i kroppen. Det är alltså hålet i sig som är den stora faran. Och då kvittar det om man använder plast eller inte, eller om man inte använder nåt alls. Skadan är i så fall redan skedd.

Att man sedan inte är försiktig med metaller som inehåller nickel innan såret läkt gör det så klart ännu värre.

Denna risk med håltagning minskar med åren, så ju längre man kan vänta desto mindre risk. Jag har läst någon som skrev att barnläkare rekommenderar att man väntar till 10 år om man kan, särskilt om barnet visat sig ha allergier eller eksem. Det kan ju vara svårt att veta på ett spädbarn.

Så kan ni välja att istället ha örhängen som man inte behöver hål till så använd det istället!

Svar på tråden Hål i öronen?