• Lova03

Hål i öronen?

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden för det var såååååå många sidor att kolla igenom..
    Jag fick hål i öronen när jag var 2,5 år gammal.
    Jag kommer ihåg den dagen ännu.
    Det gjorde ont i ena örat,men inte det andra.
    Jag sa aj första ggn för att jag inte visste hur det skulle komma att kännas.
    Vi har haft den här diskussionen här hemma ett tag faktiskt för min 4åring tjatar om att hon vill ha hål i öronen och jag har förklarat för henne vad de gör oxå.
    Hon tjatar varje dag om detta.
    Jag har fortfarande inte bestämt mej för om hon kommer få göra detta eller ej,men jag tycker det är upp till var o en hur de vill göra med sina barn.
    Så länge det gäller ett par pärlor så tycker faktiskt jag att detta är ok.
    Alla har rätt till sin åsikt,men att kalla det ett övergrepp(som jag läste tidigt i tråden) låter väldigt fel.

• Lova03
    Jessica24 skrev 2007-05-20 23:32:29 följande:
    Jag skulle aldrig i livet ta hål i min bebis öron.Skulle aldrig utsätta henne för onödig smärta, bara för min egen fåfänga.Sedan ser det väldigt billigt och fult ut på så små barn.Det borde finnas en slags lag som säger att man inte får utsätta en bebis för onödig smärta = håltagning mm.
    Onödig smärta är då oxå vaccinationer mot sjukdomar som inte ens existerar idag då eller?
  • Lova03

Det är klart att man kan jämföra.
    Finns inte sjukdomarna idag så kan ju barnet bestämma när det blir äldre om det vill ta vaccinationen eller inte.
    Nu förtiden blir man tillfrågad på BVC OM man vill ta en spec vaccination TROTS att detta kan leda till feber i flera dagar så gör de flesta föräldrar detta.
    Är inte det onödigt??
    barnet kan väl välja själv om det vill ha vaccinationen då OM den sjukdomen nu skulle komma hit??
    OM den nu skulle komma hit så blir det nog en "lag" på att alla ska ta den oxå?

• Lova03

Varje förälder gör som de vill med sina barn.
    Det är mitt svar på TS!

• Lova03

Men visst är det konstigt att man som förälder blir tillfrågad på BVC OM man vill ta det o det vaccinet om det finns risk att sjukdomen kommer tillbaka??
    Då är det upp till var o en som förälder att bestämma vad man vill göra,detsamma gäller HÅL I ÖRONEN.
    Det är ju ens eget barn det gäller??

Varje enskild individ gör vad de vill och fram tills barnet är 18 år gammal så bestämmer man faktiskt ganska mycket om det.
    Bestämmer man då inte vad man vill göra med sin son/dotter när den är mindre oxå?
    Eller är man bara omyndig mellan 10-18 års ålder??

• Lova03

Vet ni om att ett barn kan få hjärnhinneinflammation av vaccination mot mässling,påssjuka och röda hund?????

Hur ofta händer det av håltagning i örat?

• Lova03
    Hanna1984 skrev 2007-05-20 23:58:59 följande:
    Lova03; ALDRIG! Du kan inte få ett skit av hål i örat ifall man har rätt smycke. Och skulle man ej vilja ha hål så är det bara att ta ut. Varför göra så stor grej av det hela?
    Inte vet jag...för att folk älskar att lägga sig i ens liv när man frågar om åsikter.

Du ställde en fråga,men blev totalt bombarderad med låååååånga svar om usch,fy o blä för hål i öron.

Det gäller att passa sig på familjeliv...

Moraltanter finns överallt....

MEN ALLA GÖR VAD DE VILL MED SINA BARN!
  • Lova03
    danstina skrev 2007-05-21 00:03:34 följande:
    Nej, alla gör inte vad de vill med sina barn. Absolut inte.
    Nej,det är klart att man inte gör vad man vill med sitt barn om det finns LAG som säger att man INTE får görra vissa saker(tack gode gud för det)
    Men vad är hål i öronen jämfört med all annan skit som barn är med om??
  • Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 00:08:45 följande:
    Lova03: Nej, jag visste inte att vaccinationer kunde ge hjärnhinneinflammationer. Aldrig hört talas om något sådant fall, men må så vara att det kan hända. För mig är själva jämförelsen svår att göra då vaccinationer utgör ett viktigt skydd, något som förhindrar utbrott av svårare sjukdommar. Till vad nytta utgör en piercing på ett spädbarn, moderns fåfänga åsidosatt?
    Men tycker en förälder att det är fint med ett smycke i örat så tycker hon väl det.
    Ett barn som får hål i öronen kommer antagligen alltid o ha det och inte veta hur det är att vara utan så vill en förälder vara fåfäng så varsågod!
    Men vad jag läst i den här tråden så har en del varit väldigt otrevliga och jag tror inte det är det TS var ute efter.
    Man gör mkt onödiga saker mot sitt barn i livet.
    Ett par hål i öronen är inte hela världen för hade det varit det största problem vi har idag så hade jorden varit en himmelsk plats att leva på!
  • Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 00:13:35 följande:
    Lova03: Att det finns människor som gör vad de vill med sina barn är ett sorgligt faktum. Att det finns lagar mot olika övergrepp är förstås bra, men det betyder inte att allt som inte är olagligt är sunt, friskt och en alldeles förträffligt bra idé!Det finns inte lagar för allt, som tur är. Tanken är att ett visst mått av sunt förnuft ska brukas.
    Det är olagligt att aga sitt barn i Sverige.
    Hur många tror du följer denna lag?
    Då har jag varit olaglig många ggr när jag tagit min dotter i örat när hon har fått för sig att slå mig eller min man.
    Jag menar att som förälder gör man mkt som är illa och att ta hål i öronen på ett barn är inte det värsta man kan göra!Örhängen går att ta ur och sätta i och bara använda vid spec tillfällen.
    JAG kände mej som en liten sessa när jag kom med mina rosa pärlor i öronen och det är ändå 20 år sedan!
    Tror du inte att allting har blivit så mkt säkrare sedan dess??
    Allt tjat om allergier hit o dit.
    Ett barn kan vara så allergiskt mot gräs att det kvävs till döds?

JA,alla har sina åsikter och sverige är ett fritt land så var o en gör som de vill,men att vara otrevlig o prata om övergrepp vad gäller den här frågan låter hemskt fult!
  • Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 00:21:22 följande:
    [citat]Ett barn som får hål i öronen kommer antagligen alltid o ha det och inte veta hur det är att vara utan så vill en förälder vara fåfäng så varsågod![/citat]Varför inte låta barnet vara så som naturen skapade den?Vill barnet vid en senare tid, då den har utvecklat en egen vilja och uppfattning, ta hål i örat så kan man väl tillgodose barnets vilja. Men att göra dylika ting på ett barn som vare sig kan säga bu eller bä rimmar illa i mina öron. Om det är varsågod för föräldern att göra leva ut sin fåfänga på sitt barn, vart sätter du då gränsen?Är tatuering okej?Plastikkirurgi?Finns föräldrar som "välsignar" sina barn med sådant också; och du, det är inte olagligt.www.familjeliv.se/F orum/ikoner/icon14.gifwww.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon14.gif
    Så du menar att om ett barn föds med gomspalt eller är harmynt eller liknande så ska barnet sj få välja om det vill operera sig när det blir äldre??
  • Lova03
    danstina skrev 2007-05-21 00:23:29 följande:
    Att hitta på att man vaccinerar barn mot utrotade sjukdomar (vilket förstås inte är sant) är också hemskt fult.
    De flesta sjukdomar som man vaccinerar mot idag är faktiskt VÄLDIGT sällsynta här i Sverige just pg a vaccinationerna de får.
    Men man får som förälder välja sj OM man vill ta vaccinen eller inte och får man välja så är det inte så troligt att det ploppar upp en epidemi ganska snrt,eller hur?
    Och jo,smittkoppor har utrotats!
  • Lova03
    Emsor1 skrev 2007-05-21 00:28:18 följande:
    lova: du har ju uppenbarligen ingen koll på allergier så du ska kanske hålla dig ifrån det ämnet.
    Så du menar att jag har fel i det jag skrev??
    Att ett barn kan dö av astma,att man kan kvävas som gräsallergiker(min man höll på att kvävas i somras så ambulansen fick komma)

OM man tar den risken att ens barn får nickelallergi så är det väl upp till föräldern.
    Jag lägger mej i ämnet så mkt jag bara vill lika mkt som de som inte har hål i öronen lägger sig i denna tråd när de inte vet vad de pratar om.
  • Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 00:36:37 följande:
    Många sjukdommar som är "utrotade" eller närmast obefintliga i västvärlden är vardagsmat i tredje världen.Kan det ha med vaccinationer att göra?Hm...
    Jo,precis!DÄRFÖR får man idag välja i sverige OM man vill ge sitt barn vaccination.
    Så om de är så sällsynta så att man får välja varför utsätter man sitt barn för DEN smärtan???

Som sagt,alla gör som de vill med sina barn!
    Hoppas din lille blev fin med pärlor i öronen nu TS!
    Vi får se om min sessa får nu i sommar
  • Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 00:34:24 följande:
    Eh.. nu är du väl ändå ute och cyklar?Diskussionen gällde väl ingrepp på ett barn som inte själv kan yttra sin önskan i frågan. Åtgärder som syftar till att förgylla gullighetsfaktorn på sitt barn. Du ansåg följaktligen att det var okej för föräldern att i fåfängans namn ta hål i örat på sitt spädbarn. Så med den logiken kan man väl även tatuera sitt barn eller göra plastikoperationer. Men för att förtydliga det sistnämnda så menar jag uppenbarligen - skönhetsoperationer.Så, det är väl okej?Inte olagligt.
    Skönhetsoperationer är oxå ngt en förälder väljer att göra på sitt barn och JA,om bebis som jag har i min mage nu skulle ha ngt skönhetsfel så skulle jag självklart välja att operera!
    Att tatuera sig i sverige måste man vara 18 år för att få göra och 16 år med målsmans underskrift.
    En tatuering kan man inte ångra lika lätt eller välja att ta bort gratis när man blir äldre,örhängen kan man ta ut så det där var bara en dålig jämförelse.
  • Lova03
    Emsor1 skrev 2007-05-21 00:37:12 följande:
    Lova: nej du pratar som du inte har koll å eftersom du säger att din man höll på å kvävas av det i somras och i nästa andetag tycker att det är ok att utsätta ditt barn för risken för en allergi bara för att färäldern tycker det är fint.....
    Du skriver om mitt barn??
    Mitt barn har inga hål i öronen??
    Jag fick det när jag var 2.5 år gammal,har inga allergier och använder mina hål varje dag.
  • Lova03

Jaja.....nu lämnar jag tråden o går o lägger mej...ska upp med barn till dagis imorgon.

Ha en fortsatt trevlig kväll o jag hoppas att vi kommer kunna diskutera saker i andra forum utan att vara osams pg a denna tråd,det är ju det forum e till för

Natti natti på er!
    Med eller utan barn med hål i öronen!

• Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 01:05:58 följande:
    Att inte ha hål i örat är ett skönhetsfel? Nej, det är ett attribut. Du lägger till något på en kropp som är välskapt för att det ska vara något utöver det vanliga.Om din bebis skulle ha en näsa som inte är lika rak som genomsnittet, operar du då?Eller kanske något annat som du inte anser vara tillräckligt bra, kanske hakan på din son inte är tillräckligt markant?Fint att höra att dina barn kommer att växa upp med vetskapen att de är fin så som de är.Var tatuering en dålig jämförelse? Jag som trodde att min jämförelse med skönhetsoperationer var väl extrem, men ack så fel jag hade, det räds du tydligen inte för.
    Du ger dej tamejfasen inte heller......
    jag skulle operera mitt barn OM det hade en skada på kroppen vid födseln JA!
    VEM skulle INTE det!?
    Jag skulle aldrig utsätta mitt barn för mobbning i skolan eller att mitt barn ska gå runt med frågan "varför ser jag ut såhär" när jag skulle kunna göra ngt åt det!?

Nu är det nog du som är ute o cyklar ganska långt bort tror jag..
    En skönhetsopertation är ngt bra som folk har vänt till ngt illa på denna lilla jävla glob vi bor på.

Hål i öronen har folk haft sedan urminnens tider,indianer,det "glömda" folket i våra djunglar mm mm .
    De har ju för f*n hål överallt och tror du att de har några sterila pistoler eller nålar att ta de hålen med?????
    Jo,de kanske eldar lite på ngt vasst de har fixat till där ute i skogen,men sen sticker de.

Och jag tror knappast att deras barn har ngt att säga till om om det heller!
  • Lova03

Då ska du veta att jag är helt emot den slags operationer,men en operation är inte detsamma som hål i öronen.

Nej,jag drog upp det folket för att det faktiskt är en sed där de bor att göra på det sättet liksom det är för en del som kommer till vårt så öppna land Sverige.
    Vill man som förälder att sitt barn ska ha hål i örat ja då kan inget hindra dej från att göra det heller.
    De föräldrar som inte vill,gör det inte.
    Vill man så gör man det.

Enklare än så är det inte?

• Lova03
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 01:44:50 följande:
    Nu ska jag sova. Natti! :D
    Jag med för tionde ggn!nattinatti
Svar på tråden Hål i öronen?