• Odin

Hål i öronen?

Finns många kulturer som har förlegade traditioner, ur vår civilisations sett att se det. En tradition är inte försvarbar enkom för att det ingår i en kultur.

Friheten till egna val är en sund tradition, anser jag. Varför inte börja med den?

• Odin

Lova03: Nej, jag visste inte att vaccinationer kunde ge hjärnhinneinflammationer. Aldrig hört talas om något sådant fall, men må så vara att det kan hända. För mig är själva jämförelsen svår att göra då vaccinationer utgör ett viktigt skydd, något som förhindrar utbrott av svårare sjukdommar. Till vad nytta utgör en piercing på ett spädbarn, moderns fåfänga åsidosatt?

• Odin

Lova03: Att det finns människor som gör vad de vill med sina barn är ett sorgligt faktum. Att det finns lagar mot olika övergrepp är förstås bra, men det betyder inte att allt som inte är olagligt är sunt, friskt och en alldeles förträffligt bra idé!

Det finns inte lagar för allt, som tur är. Tanken är att ett visst mått av sunt förnuft ska brukas.

• Odin

[citat]
    Ett barn som får hål i öronen kommer antagligen alltid o ha det och inte veta hur det är att vara utan så vill en förälder vara fåfäng så varsågod!
    [/citat]

Varför inte låta barnet vara så som naturen skapade den?
    Vill barnet vid en senare tid, då den har utvecklat en egen vilja och uppfattning, ta hål i örat så kan man väl tillgodose barnets vilja. Men att göra dylika ting på ett barn som vare sig kan säga bu eller bä rimmar illa i mina öron.
    Om det är varsågod för föräldern att göra leva ut sin fåfänga på sitt barn, vart sätter du då gränsen?
    Är tatuering okej?
    Plastikkirurgi?
    Finns föräldrar som "välsignar" sina barn med sådant också; och du, det är inte olagligt.www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon14.gif
    www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon14.gif

• Odin

Hanna: Tro det eller ej, men jag tycker inte att majoritetsprincipen är detsamma som bra. Följaktligen skulle jag heller inte tycka att piercing på spädbarn är en bra idé även om det vore väl så vanligt i Sverige.
    Barndop är vanligt här men det tycker jag är förkastligt likväl.

• Odin
    Lova03 skrev 2007-05-21 00:23:41 följande:
    Så du menar att om ett barn föds med gomspalt eller är harmynt eller liknande så ska barnet sj få välja om det vill operera sig när det blir äldre??
    Eh.. nu är du väl ändå ute och cyklar?
    Diskussionen gällde väl ingrepp på ett barn som inte själv kan yttra sin önskan i frågan. Åtgärder som syftar till att förgylla gullighetsfaktorn på sitt barn.
    Du ansåg följaktligen att det var okej för föräldern att i fåfängans namn ta hål i örat på sitt spädbarn.
    Så med den logiken kan man väl även tatuera sitt barn eller göra plastikoperationer. Men för att förtydliga det sistnämnda så menar jag uppenbarligen - skönhetsoperationer.
    Så, det är väl okej?
    Inte olagligt.
  • Odin

Många sjukdommar som är "utrotade" eller närmast obefintliga i västvärlden är vardagsmat i tredje världen.
    Kan det ha med vaccinationer att göra?
    Hm...

• Odin
    Lova03 skrev 2007-05-21 00:40:44 följande:
    Jo,precis!DÄRFÖR får man idag välja i sverige OM man vill ge sitt barn vaccination.Så om de är så sällsynta så att man får välja varför utsätter man sitt barn för DEN smärtan???
    Snälla nån... Som jag tidigare skrev så fyller vaccinationer ett syfte. Så det sticket som barnet får uppvägs tusenfalt av den trygghet barnet får mot sjukdommar. Landsgränser består inte av "berlinmurar", sällsynta sjukdommar kan åter få inträde.
    Därmed fyller man bara den naturliga beskyddarrollen med DEN smärtan.
    Återigen, piercingen fyller inget syfte alls annat än för förälderns ögon.

Mina argument rör inte allergi eller smärta, utan individens rätt att uttala sig om skönhetsingrepp på sin egen kropp.
  • Odin
    Lova03 skrev 2007-05-21 00:44:30 följande:
    Skönhetsoperationer är oxå ngt en förälder väljer att göra på sitt barn och JA,om bebis som jag har i min mage nu skulle ha ngt skönhetsfel så skulle jag självklart välja att operera!Att tatuera sig i sverige måste man vara 18 år för att få göra och 16 år med målsmans underskrift.En tatuering kan man inte ångra lika lätt eller välja att ta bort gratis när man blir äldre,örhängen kan man ta ut så det där var bara en dålig jämförelse.
    Att inte ha hål i örat är ett skönhetsfel? Nej, det är ett attribut.
    Du lägger till något på en kropp som är välskapt för att det ska vara något utöver det vanliga.
    Om din bebis skulle ha en näsa som inte är lika rak som genomsnittet, operar du då?
    Eller kanske något annat som du inte anser vara tillräckligt bra, kanske hakan på din son inte är tillräckligt markant?
    Fint att höra att dina barn kommer att växa upp med vetskapen att de är fin så som de är.

Var tatuering en dålig jämförelse? Jag som trodde att min jämförelse med skönhetsoperationer var väl extrem, men ack så fel jag hade, det räds du tydligen inte för.
  • Odin
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 01:07:27 följande:
    babyblomma. heheh jag skiter i vad dom säger. Det roliga är att det finns fler som tar hål på sian barn än dom som inte gör det. El iallafall dom som sitter och säger att det skulle vara en katastrof. Många sitter o mailar med mig. Jag skiter i vad dom säger. Ta seden dit man kommer. Sverige skulle inte vara ett skit ifall folk tagit seden dit man kommer. hehehhe
    Nej, verkligen. Jag håller med dig. Vad skulle vårt land vara utan kebab och hedersmord.
  • Odin

Nej, jag är inte "en sån". Försökte bara argumentera på ditt sätt. Du säger att Sverige inte skulle vara ett skit ifall folk hade tagit seden dit man kom här.
    Så om det är din respons på debatten här så kan även jag svara med ett idiotinlägg.

• Odin

Javisst. Invandring är mycket viktigt och har så varit för alla civilisationer genom tiderna. Man behöver inte heller ta seden tid man kommer; då blir det snart en ganska tråkig värld.

Men mina inlägg i den här debatten har handlat om att jag anser att barnet ska få välja själv huruvida den ska ha hål i örat.

• Odin

Kära du, måhända blandar du ihop begreppen? Skönhetsoperationer och plastikoperationer är samma sak, men ändå inte. Plastikoperationer är något bra, som du så klokt påpekar. Skönhetsoperationer är dock en benämning som i regel används på utföranden som inte har annat syfte än fåfänga.

Jag skulle också förse mitt barn med någon form av kirurgisk hjälp ifall den hade en skada vid födseln. Naturligtvis.
    Men i mitt förra inlägg till dig så poängterade jag, faktiskt, att frågeställningen inte rörde några fysiska fel utan ett ingrepp som syftade till att försköna en frisk individ.
    Därav den extrema jämförelsen till hål i örat.

Att det finns afrikanska stammar som har benbitar från djur genom öron och näsor är väl kanske ingen förebild?

Svar på tråden Hål i öronen?