• Chloe

Hål i öronen?

Frågan är varför föräldrar tar hål i öronen på sina små barn, är det för barnets skull eller för föräldrarnas? Jag har svårt att tänka mig att ett litet barn får ut någonting av att få hål i öronen, utan att det är för att föräldrarna vill göra barnet extra fint. Är det värt att utsätta barnet för de risker det innebär för att göra det sötare? Kan inte barnen få vara bra som de är?

• Chloe
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 00:59:14 följande:
    Chloe; Mitt barn är bäst som det är. Det handlar inte om att hon blir sötare. Det handlar om att vi gjort så i flera generationer!
    Blir någonting bra bara för att det har gjorts i flera generationer?

Hål i öronen med pistol innebär infektionsrisker, är det värt att ta risken att ditt barn får en infektion?
  • Chloe

Innan den är diskussionen spårar ur till en etnicitetsdiskussion vill jag återigen fråga dig Hanna1984 hur det kan vara okej att utsätta sitt barn för de risker det innebär för att det är tradition? Blir hål i öronen någonting bra för att det är tradition?

• Chloe

Hanna1984: Det är klart att det är svårt att ta reda på riskerna när inte ens en läkare upplyser om dem. Jag menar inte att klanka ner på dig eller någon annan som inte visste om riskerna när barnen fick hål i öronen. Däremot förändrar det inte det faktum att det innebär en del risker. Att förneka riskerna hjälper inte, gjort är gjort. Genom att tala om dem kanske vi däremot kan förhindra att andra tar hål i öronen på sina barn.

• Chloe
    Indiska skrev 2007-05-22 12:56:46 följande:
    ...//men jag tycker att det finns två kön och dessa två kön är olika!//
    Men om könen är så biologiskt olika, varför behövs det då attribut för at visa det? Då måste ju vår miljö och våra handlingar vara med och skapa kön?
  • Chloe

Argumenten för att ta hål i öronen på sina små barn är alltså

1) Att det är tradition
    2) Att det är fint

Finns det några fler argument som jag har missat?

Dessa två argument är synnerligen klena. Att någonting är tradition gör inte att det per automatik blir bra. Det finns många saker i historien som har varit tradition, inte blir de automatiskt bra för det.

Det andra argumentet, att det är fint, är inte särskilt tungt heller. Varför ta den risk det innebär att det utsätter barnet för smärta och annat obehag, för att barnet ska bli finare?

• Chloe

Ni ser inget fel med det, det har vi förstått. Men hur ser ni på våra invändningar? Har ni över huvud taget tagit tiller dem? Jag upprepar mitt eget inlägg:

"Argumenten för att ta hål i öronen på sina små barn är alltså

1) Att det är tradition
    2) Att det är fint

Finns det några fler argument som jag har missat?

Dessa två argument är synnerligen klena. Att någonting är tradition gör inte att det per automatik blir bra. Det finns många saker i historien som har varit tradition, inte blir de automatiskt bra för det.

Det andra argumentet, att det är fint, är inte särskilt tungt heller. Varför ta den risk det innebär att det utsätter barnet för smärta och annat obehag, för att barnet ska bli finare?"

Svar på tråden Hål i öronen?