Hål i öronen?
Skickar en länk:
www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,253045,00.html
Skickar en länk:
www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,253045,00.html
Hanna1984
Har aldrig hört att det skulle göra någon skillnad beroende på hur man gör hålen. Det är vid läkningen som vissa personer kan få keloider.
Skriv "keloider" på Google och gå sedan in på "Ärr". Där finns fenomenet närmare beskrivet.
Citat av texten från hudkliniken i Örebro. Den text man får fram när man googlar och går in under Ärr:
"Det finns också anledning att varna för håltagning i öronen på barn! Följderna kan faktiskt bli katastrofala"
..När man googlar på KELOIDER och går in under Ärr, menade jag.
Den här diskussionen har varit uppe förut. Även en omröstning som finns här:
www.familjeliv.se/Forum-5-73/m12744520.html
Blir det infektion efter håltagning brukar det gå att häva. Värre då med keloider.
Ännu ett citat från Hudkliniken i Örebro ang. ärrbildning.
"Ett ärr är kroppens sätt att läka varje typ av hudskada som går djupare ner än till det yttersta hudlagret, epitelet. Ärret består av "omogen" bindväv vilken behöver lång tid på sig för att mogna och bli så väl anpassad till omgivningen som naturen och de personliga omständigheterna tillåter. Ärrmognadsfasen tar i allmänhet minst ett år och innan den tiden har förflutit är det omöjligt att slutgiltigt bedöma hur ärret kommer att se ut och fungera.."
Hanna1984 Om du orkar läsa i den gamla tråden, hänvisning i inlägg 404, så ser du att jag skrivit att det är mer förståeligt att föräldrar från andra kulturer vill ta hål i barnens öron. Jag fick även en del mothugg av att jag tyckte så.
Men vi får också tänka på att det är väldigt ovanligt att det blir keloider. Svårare infektioner är också ovanligt. Så den som redan låtit göra hål på sina små ska inte gå omkring och oroa sig. Däremot bör man få veta innan att det finns vissa risker.
Hanna1984
Det stämmer säkert om infektioner. Oftast räcker det med att tvätta rent. Blir det nödvändigt finns det penicillin.
Men keloider är vanligare hos den som växer, alltså hos barn. Ärret börjar alltså växa det med. Men det är ju inte farligt. Ser bara otäckt ut men är väldigt ovanligt som sagt.
Natt-natt! Gäsp!