• meea

Hål i öronen?

Hej

Nu har jag äntligen lyckats läsa igenom hela tråden. Personligen tycker jag inte att det är okej att ta hål i öronen på små barn. Jag tycker att man själv ska få bestämma om man vill ha hål i en kroppsdel.

(Men sen ska tilläggas att det finns betydligt värre saker som man som förälder kan utsätta sitt barn för. Hon kommer säkerligen växa upp till en bra människa även fast det togs hål i hennes öron när hon var liten...)

Men du har skrivit några saker som jag verkligen känner att jag måste bemöta:

-"Men jag vet inte en ända flicka som inte vill ha hål i sina öron."
    Visst finns det många småtjejer som vill ha hål i öronen. Men att påstå att ALLA vill ha det är att överdriva. Jag har aldrig velat haft hål i öronen och jag är glad att jag stod emot grupptrycket när "kompisar" tjatade på mig att jag borde göra det. Idag tycker jag faktiskt inte att det är snyggt med hål i öronen, tvärt om. (Dock är det inte så att jag känner avsmak inför alla som har hål i öronen. Jag bara inte tycker att det är snyggt helt enkelt.) Och dessuton tror jag att många, men inte nödvändigtvis alla, av de småtjejer som vill ha hål inte själva har bildat sig en uppfattning om det är snyggt eller inte, Utan de har blivit itutade att det ÄR snyggt.

-"Sen kan man ta bort dom också ifall man ej skulle vilja ha!"
    Om man har haft hål i flera år är det inte säkert att hålen växer igen helt. Det sker faktiskt en läkeprocess intuti hålet även då man har ett örhänge där. Så det är inte så att man i åratal går runt med ett öppet sår i örat som kvickt sluter sig så fort man tar bort smycket. Det bildas bindväv och ärrväv på insidan av hålet som gör att det inte alls är säkert att det växer ihop.

-"Man får inte mer allergier för att man gör det när man är liten."
    Jo, faktiskt. Ju mindre man är desto större risk löper man att utveckla nickelallergi.

"Eftersom allergirisken är större ju yngre man är så är det en god regel att vänta med att ta hål i öronen"
    (Från allergi.nu/allergi/nickel/)

-"Fast det sägs att infektioner kommer oavsett ålder ifall ma har otur. Det spelar inte så stor roll ifall man är 0 eller 100 om man säger så."
    Jodå, visst kan alla oavsett ålder få infektioner. Men barn smutsar ner sig mer än vuxna. Att en bebis skulle suga på fingrarna eller peta sig i näsan och sedan pilla på örat är faktiskt mycket troligare att en 50-åring skulle göra det. Likaså är det inte särskilt otroligt att ett barn får lite lera på örat när man är ute och leker. Medan 40-åriga öron inte blir leriga alls lika ofta.

-"är den att om barnet har nickelallergi så kommer det inte genom hålet utan av vadsomhelst. Men man kanske inte har märkt det innan och nu kanske det kommer fram."
    Jag kanske har missuppfattat dig här, men det verkar som om du tror att ett barn kan födas med nickelallergi, eller att det kan uppstå spontant. Det är fel. Nickelallergi är en form av kontaktallergi och kontaktallergier är ALDRIG medfödda. De utvecklar man. Så man kan alltså inte födas med nickelallergi. Nickelallergi kan inte heller bara dyka upp från ingenstans. Man måste komma i kontakt med nickel för att bli nickelallergiker. Dock finns det ju nickel i annat än örhängen. Men det är örhängen som man har mest kontakt med. Det finns ju ingen bebis som hanterar pengar hela dagarna, eller håller i metallpennor jämt, eller har samma jeansknapp mot magen dag efter dag.

-"Av ALLA oss kvinnor i både min och min mans SLÄKT har inte någon nickelallergi. Så det är konstigt att du påstår att min dotter skulle få det. Så vanligt är det inte!"
    Vilken tur ni har! Men din släkt, även om den är stor, är bara en bråkdel av världens befolkning. Nickelallergi ÄR vanligt bland folk i allmänhet, även om det inte är det just i din släkt. Världen är ju faktiskt större än så.

"Nickel är den vanligaste orsaken till kontaktallergi i den industrialiserade världen. I Sverige är minst 15 % av kvinnorna och 2?5 % av männen drabbade."
    (Från www.sos.se/sos/publ/medblad/mb9930.htm)

Svar på tråden Hål i öronen?