Hål i öronen?
Hanna1984 : Har du en positiv syn på könsstympning också? För det utförs ju av väldigt många o i flera delar av världen.
Hanna1984 : Har du en positiv syn på könsstympning också? För det utförs ju av väldigt många o i flera delar av världen.
Jag jämför inte handlingarna i sig. Men ts menade att håltagning utfördes o var accepterat i så många länder. En handling kan inte förklaras som ordinär eller helt ok bara för att ett stort antal människor utför den. Det var mer åt det hållet jag ville komma..
jarovean : Jag vet allt för väl vad det innebär.
Nickel finns ju i många saker. Även om man har ett testat smycke kan håltagningen riskera att man får en allergi, man gör ju ett hål i vävnaden.
Om det ska accepteras för att det är en kulturell handling så ska alla kulturella handlinga accepteras..
Jag tycker att det är märkligt att piercingstudior har åldergränser, men en frisör (som kanske inte ens har steriliseringsutrustning får ta hål i öronan på hur små barn som helst.. Fast de som är seriösa nekar förstås. Hoppas det blir en lagändring, så att det krävs utbildning, rätt produkter o åldersgräns.
Jo men en lag skulle iaf få några att tänka till, o några barn skulle få slippa.
Och du har fel att hålet inte kan ge allergi, för det kan det visst.
Hoppas verklligen att de som gör hål kollar att stället har steriliseringsmaskin o alla annan steril utrustning, för annars kan man få en hel del annat än "bara" nickelallergi..
Man får inte nickelallergi av slarv!!!
Men nickel är ett ämne som förekommer på o massor med saker runt oss i vardagen. Du kan ha vilkia testade örhängen som helst, men efter som du gjort ett hål i huden o vävnaden så kan vilket ämne som helst komma in där.
Det behöver inte visa sig direkt utan det kan gå lång tid, medans andra får extrema reaktioner direkt. Kroppen kommer ju att göra allt för att få bort det främmande föremålet ur kroppen (det är en naturlig reaktion). Hur noga man är med hygienen så kan det ändå lätt bli en infektion.
Min mamma kan bara ha platina, hon får svåra eksem av allt annat. Vissa smycken som är nickeltestade, har ändå nicle i sig i form at tex lite lim för att hålla fast en sten eller pärla (även om det är kloinfattat) o det ingår inte i nickeltestet..