• rakel2

Hål i öronen?

alltså jag har nickelalergi (dock en lite mild släng av det hela, min mamma har fättemuycket, hon kan inte ha klockor osv.

det är så att jag var 12 när jag tog hål i öronen. till en början gick det bra då jag hade läköronhängen i plast. men som att tjejer så ville man ju ha "riktiga öronhängen" så jag gick o köpte billiga öronhängen på typ hm eller nått när det var läkt...o efter typ några timmar svullnade öronen upp och gjorde skitont...kommer fortfarande ihåg det. bytte då tillbaka till dom i plast. o allt blev bra på ett par dar. mamma tog upp detta med en läkare o han sa att jag förmodligen har nikcelalergi. Det har jag fortfarande. s jag kan bara använda äkta guld i mona öron annars får jag tillbaka samma symtom.jag kan inte ens ha örhängen i silver som har lägsta tillåtna nickelhalt. Alltså det är ett gränssystem och innehåller smycket under en viss gräns så anses det som nickelfritt även om det kanske inte är det riktigt. Om jag har fattat det hela så är det bara kirurgiskt stål som är hellt nickelfritt.

det är klart att man inte får allergi om man bara gör ett hål och inte sätter i nån metall. det säger ju sig självt. eftersom det är nicklet man reagerar på som finns i allt silver (även det som säljs på guldfynd o liknande) och i "billighets örhängen" på hm, glitter osv.

persoligen tycker jag att det ska vara någon form av reglemente för att låta barn få ta hål i öronen, jag tycker att barnen ska vara så stora att dom vet vad dom utsätter sig för, vilka risket som finns osv. med det menar jag inte att det ska vara som för andra percings eftersom jag antar att det finns mera och farligare risker med med..men kanske 15 år gränga på hål o öronen.

• rakel2

jo det håller jag med om de men det är ju konstigt att jag får samma reaktion av allt silver på som jag testat i 13 år....och att det bara kommer när jag har örhängen som inte är hellt nickelfria...men men
    och jag kan inte ha det som dom intygar i butik att det är testat och godkännt och det kan inte min mamma heller..hon får stora blåsor till och med av jylfen i jeans. och den ligger bara mot huden, tänk er då hur det blir om hon har fel örhängen.

• rakel2

det hade inget med slav för mig heller....vi tvättade o donade med det som man skull. det var inte förrens det var läkt som jag började ha andra örhängen...men men...

ang din tilläggs kommentar. Jag förstå din att du tycker att det har spårat ur men du måste ju tåla att vi inte tycker som du och jag vet att det är många bar som har hål i öronen som är bäbisar...jag tycker det är lika konstigt...så du ska inte ta det persoligt...om du har rätt att tycka att det är okej så har jag rätt att tycka det är fel.eller?

Svar på tråden Hål i öronen?