Hål i öronen?
alltså jag har nickelalergi (dock en lite mild släng av det hela, min mamma har fättemuycket, hon kan inte ha klockor osv.
det är så att jag var 12 när jag tog hål i öronen. till en början gick det bra då jag hade läköronhängen i plast. men som att tjejer så ville man ju ha "riktiga öronhängen" så jag gick o köpte billiga öronhängen på typ hm eller nått när det var läkt...o efter typ några timmar svullnade öronen upp och gjorde skitont...kommer fortfarande ihåg det. bytte då tillbaka till dom i plast. o allt blev bra på ett par dar. mamma tog upp detta med en läkare o han sa att jag förmodligen har nikcelalergi. Det har jag fortfarande. s jag kan bara använda äkta guld i mona öron annars får jag tillbaka samma symtom.jag kan inte ens ha örhängen i silver som har lägsta tillåtna nickelhalt. Alltså det är ett gränssystem och innehåller smycket under en viss gräns så anses det som nickelfritt även om det kanske inte är det riktigt. Om jag har fattat det hela så är det bara kirurgiskt stål som är hellt nickelfritt.
det är klart att man inte får allergi om man bara gör ett hål och inte sätter i nån metall. det säger ju sig självt. eftersom det är nicklet man reagerar på som finns i allt silver (även det som säljs på guldfynd o liknande) och i "billighets örhängen" på hm, glitter osv.
persoligen tycker jag att det ska vara någon form av reglemente för att låta barn få ta hål i öronen, jag tycker att barnen ska vara så stora att dom vet vad dom utsätter sig för, vilka risket som finns osv. med det menar jag inte att det ska vara som för andra percings eftersom jag antar att det finns mera och farligare risker med med..men kanske 15 år gränga på hål o öronen.