• Anonym

Springmask??

När jag idag bytte blöja på min 2-åring så fanns däri små tunna vita saker... men det kan ju lika gärna vara nåt från mat.. för dom rörde inte på sig.. rör maskar i avföringen alltid på sig? jag har aldrig sett såna förut.. förutom hos djur men dom är ju lite större..

• Svar på tråden Springmask??
  • Mamma till 5 underbara barn

Smala som trådar...rör på sig om man har lite tålamod och klarar det...
    uuuuuuuu.... :-0
    Bot finnes.
    Finns receptfritt på apotek i flytande.

• Anonym (Här med.)

Min tvååriga tjej vaknade inatt och sa att det kliade i rumpan. Jag tänkte jag skulle tvätta henne ifall det var nått som satt där och hittade 2 vita tunna springmaskar. Fast inte i blöjan utan de satt vid rumphålet. Jag vet inte hur mask i avföring ser ut men de borde väl rört lite på sig?
    Vi köpte Vanquin på Apoteket och gav hela familjen. Så nu ska vi försöka bli kvitt de små otäckingarna.

Vaknar din tjej på förnatten och är ledsen kan det vara mask för det kliar tydligen enormt.

• hallon2

Springmask rör på sig, ordentligt! Alltid nån som är vid liv när dom kommer ut :(
    Du kan nog utesluta springmask!

• MossaQ

Om du vill kolla om hon har mask kan du sätta en liten plåsterlapp (typ sårtejp) över rumpöppningen i natt och plocka bort den i morgon bitti. Möjligheten är stor att du "fångat" någon där. De är tunna, vita och ca 1cm långa.
    Äckligt, ja, men inte ens i närheten av så äckligt som jag trodde att det skulle vara

OM vi skulle åka på det igen fruktar jag inte DEM utan det evinnerligga städandet som det tydligen krävs för att minska risken att smitta om sig.
    1, tvätta rumpan 2ggr/ dag
    2, byt underkläder och pyamas var dag (jag bytte 2ggr/ dag efter var rumptvätt på hela familjen (alla var inte drabbade men tänk om... )
    3, byt sängkläder ofta
    4, städa sovrum och badrum var dag
    5, dammsug sängarna
    - i två veckors tid! -

på en sida på nätet fann jag att maskäggen dör i direkt solljus. Vet inte om det stämmer, med tanke på att den infon inte var vida spridd men jag valde att tro på den och slängde ut madrass, soffkuddar och annat tänkbart på altanen i solen.

Men jag hoppas på att det var något hon ätit och inte springmask!

• Anonym

hon har varit vaken i 2 nätter men på grund av feber.. (trodde jag iaf ). har haft hög feber å vaknat när dne nåt sin topp.. så är ganska säker på att hon vaknat av febern.. inte av kli.. men man vet ju aldrig... kollade iaf precis i rumpan på henne, när hon vakande till o ville ha vatten.. men då såg jag ingenting i öppningen så det är väl bara att vänta tills imorgon..  tack för era svar!

• Anonym

Hallå! Min son hade mask i magen för en tid sedan. Han kliade sig aldrig i rumpan som jag såg. Upptäckte det efter ett toabesök. Märkte då att det var som en tråd på pappret. Den rörde sig inte.. Kollade sedan i rumpan, såg där oxå att det var något. Men tusan vad fort den försvann in i rumpan i gen. Så det gäller att vara snabb å titta, så de inte hinner krypa in i gen. Vi hämtade med på apoteket, och behandlade oss hela familjen. Man får ej glömma att man ska göra behandlingen efter en till två veckor senare i gen.

• Anonym (blä)

Det är en vanlig missuppfattning att mask måste klia. Många bär på infektionen utan några symptom alls. Ofta måste infektionen var ganska kraftig för att det verkligen ska märkas och det blir den först när man haft den ett tag och återinfekterat sig själv tillräckligt många gånger. När man märker att man fått mask har man ofta haft det betydligt längre än vad man tror, det är svårt att avgöra det exakta smittotillfället p.g.a. detta. Har (tyvärr) en hel del erfarenhet av detta...

• Anonym (flera gång)

vi har varit drabbade flera gånger,bara att städa, duscha,byta sängkläder å medicinera,har du hund eller katt så tvätta dom oxå för äggena kan ligga i deras päls å sen när man gullar med dem så får man i sig dom igen ,äggena är så små så de syns inte,tänk på att tvätta händerna ofta å efter varje toa besök,det är ÄCKLIGT men går att få bort.

Svar på tråden Springmask??