Inlägg från: vagabond77 |Visa alla inlägg
  • vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • vagabond77

Timberhochmandie,

Håller med dig att födelsetalen är väldigt låga i Sverige, och jag tycker att invandring är bra för Sverige eftersom den hjälper rent samhällsekonomsikt som du säger. Utöver detta finns så mycket tankeutbyten och kulturella upplevelser som berikar.

• vagabond77

Jan, hela 22% av den svenska läkarkåren har utländsk bakgrund
    23% av lärarna.
    10% av civiingenjörerna.

Zebran, jo det verkar uppenbart att många har köpt medias bild av att araber är terrorister rakt av. Media är ju inte alls vinklad i Amerika och Europa. :)

Jan 39 skrev 2007-05-17 03:27:21 följande:

Och ärligt talat är det inte så många iranska läkare som kommer utan tiotusentals araber och senegaleser o s v plus alla deras gamla mammor som aldrig kommer ett tillföra ett uns till vår försörjning men som får betydligt bättre pension än våra egna pensionerade damer som dock jobbat hela livet i Sverige.
  • vagabond77

hehe, lite roligt är det allt....

"Jan Rume har levt på socialbidrag i 14 år."

Micke skrev 2007-05-17 10:05:22 följande:
    Tydligen verkar SD´s politiker förtjusta i bidrag. Så länge dessa tillfaller dem själva. www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1...www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1...
    Tyrell, Jo det är bra att de läkarna vill komma till Sverige och gästarbeta, vi har en brist på läkare idag.
  • vagabond77

Läs artikeln i trådstarten, den tar upp några av de invandrare som gör oss rika.

Gränserna är stängda, folk väller inte in vind för våg. Det är svårt att få uppehållstillstånd i Sverige.

Visst kan system alltid förbättras, men att vägra flyktingar rätten till sina liv i vår strävan efter perfektionism tycker jag är fel.

Läs gärna ariklarna som Micke klistade in. Om bidragsberoendet i SD. Kanske borde de sopa rent framför sin egen dörr...

Cracker skrev 2007-05-17 16:20:57 följande:
    Nej, tycker invandringen kostar för mycket för staten och Sverige driver en vanvettig invandringspolitik. Vi borde stänga gränsen för ett par år för att kunna ta hand om dem som finns här nu.
  • vagabond77

Seroxx,

Jag tycker inte alls vi bör slimma vården i Sverige. Läkarna i Sverige tar hand om patienter på ett hyffsat värdigt sätt.

Jag har sett hur det kan gå till i andra länder, där får man ofta vänta i fem timmar i väntsalen innan man får komma in till läkaren. Sen när man kommer in till läkaren är denne stressad som bara den, och tar sig inte tid alls med patienten och pratar etc.

Totalkostnaden för vården är billigare, men folk får vänta, vänta, vänta. Det är inte roligt om man sitter med krämpor etc.

• vagabond77

Ur en artikel...

"Den låga inflyttningen av personer från de nya medlemsländerna i EU tyder på att Sverige ingalunda är så attraktivt som vi kanske vill tro. Detta är också ett skäl till att vi i Sverige bör vara försiktiga med inslag som signalerar hård selektion och misstroende mot invandrare. Vi måste erbjuda ett helhjärtat välkomnande."

sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article203067.ece

• vagabond77

Jan, vart försöker du komma?

Kungahuset går inte på bidrag. De arbetar, och det hårt för att marknadsföra Sverige, de är offentliga personer som knappast kan hålla sig undan och leva i lugn och ro.

Jan 39 skrev 2007-05-17 23:52:59 följande:

Kungens mamma var tyska; alltså är han invandrare enligt migrationsverket. Silvia känner ni till. Deras barn är alltså trekvartstyskar och absolut invandrare.
  • vagabond77

Jag glömde att du bara vill sparka ut alla som har det ekonomiskt svårt. Du ser inga problem i de "invandrare" som bringar in pengar, men de som får tillfällig hjälp de vill du dra åt snaran för.

Vilken grupp av socialbidragstagare tror du är störst? De invandrade flyktingarna eller gruppen "ursvenskar"?

BadSector skrev 2007-05-18 14:35:23 följande:
    Det går inte att jämföra kemister och getherdar. Och ingen har sagt att kemisterna är ett problem.
  • vagabond77

Svara gärna på frågan BS.

Vilken grupp av socialbidragstagare tror du är störst? De invandrade flyktingarna eller gruppen "ursvenskar"?

Varför inte inrikta sig på att minska socialbidragsberoendet för alla oavsett härkomst? Varför såga av en gren av människor, som kommer från förföljelse, som inte ens är den största gruppen av socialbidragstagare?

BadSector skrev 2007-05-18 17:50:14 följande:
    "Jag glömde att du bara vill sparka ut alla som har det ekonomiskt svårt."Jag vill naturligtvis inte sparka ut NÅGON, din lille smutskastare där.Däremot borde vi tänka efter lika vilka vi SLÄPPER IN.
Svar på tråden Invandrare...