• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • timberhochmandie

Mmmm, vi skulle ha en rätt dyster framtid i Sverige utan invandrarna. Allt färre som ska försörja allt fler. Det fungerar helt enkelt inte. Antingen får vi lägga ner onödiga lyxprylar som typ pension eller vård, eller så får alla nationaldemokrater och annat konstigt folk sätta lite fart i avelsverkstaden och skaffa minst 15 ungar var för att hålla födelsetalen över 2,0 barn/kvinna, eller så får vi släppa in nya människor som knackar på dörren.

Innan alla invandringsfientliga har lyckats med konststycket att få upp födelsetalen så har de inte ens ett case; det finns inget att diskutera - vi har inga alternativ. Om de lyckas få upp födelsetalen så kan man ge sig in i en moralisk diskussion eller liknande, men än så länge behöver man inte ens det. Det räcker att hålla sig till krass samhällsekonomi. Utan invandringen stannar Sverige...

• vagabond77

Timberhochmandie,

Håller med dig att födelsetalen är väldigt låga i Sverige, och jag tycker att invandring är bra för Sverige eftersom den hjälper rent samhällsekonomsikt som du säger. Utöver detta finns så mycket tankeutbyten och kulturella upplevelser som berikar.

• Jan 39

Jag tycker om invandrare som människor. Men med den vettlösa bidragspolitik utan krav som vi har i dag är invandringen en brakförlustaffär.
    Man kan ju snacka om att en invandrad läkare från Iran spar utbildningskost

• Jan 39

Spar utbildningskostnader på x miljoner för staten.
    Men han får ju inte tillgodogörs sig (och oss) den utbildningen utan han får i bästa fall baka pizza momsfritt.
    Och ärligt talat är det inte så många iranska läkare som kommer utan tiotusentals araber och senegaleser o s v plus alla deras gamla mammor som aldrig kommer ett tillföra ett uns till vår försörjning men som får betydligt bättre pension än våra egna pensionerade damer som dock jobbat hela livet i Sverige.

• Jan 39

Undrar också vad det är för mening med att upprätthålla födelsetalet i Sverige om det inte är svenskar som föds ?
    Då är det väl lika bra att stänga firman ?

• zebran i Stilla havet

Och nar det inte finns nagra renrasiga svenskar kvar kan vi val lika garna spranga jorden i luften, eller? Uj.

• Canberra

Hur bestammer man nar en svensk fods? Ar det nagon med svenska foraldrar? Eller far en san som jag, med finsk mamma, ocksa tillhora den kategorin pa nader? Far min son, som har en nyazeelandsk pappa men pratar svenska hora till kategorin "akta svenskar" om han lovar att titta pa Kalle Anka pa julafton och supa skallen i bitar varje midsommar sa fort han fyllt 14?

Stang firman om du vill. Jag gillar personligen Sverige och anser att bade jag, och min son, som bagge for ovrigt klassas som invandrare i statistiken (fast vi varken ar muslimer eller omskurna terrorister) kan tillfora Sverige en hel del. Far vi komma in da eller?

(Tanker lata australiensiska staten bekosta sonens skola och uppvaxt, sen flyttar vi till Sverige nar hans lakarutbildning ar klar = gratis for Sverige. Far vi det?)

• zebran i Stilla havet

Ja er sorts invandrare har nog Janne inget emot. Det ar skillnad pa invandrare och invandrare, vet du val. De RIKTIGA invandrarna, de folk MENAR, ar allesammans svartmuskiga muslimer som bryter mot lagen och lyfter bidrag.

• vagabond77

Jan, hela 22% av den svenska läkarkåren har utländsk bakgrund
    23% av lärarna.
    10% av civiingenjörerna.

Zebran, jo det verkar uppenbart att många har köpt medias bild av att araber är terrorister rakt av. Media är ju inte alls vinklad i Amerika och Europa. :)

Jan 39 skrev 2007-05-17 03:27:21 följande:

Och ärligt talat är det inte så många iranska läkare som kommer utan tiotusentals araber och senegaleser o s v plus alla deras gamla mammor som aldrig kommer ett tillföra ett uns till vår försörjning men som får betydligt bättre pension än våra egna pensionerade damer som dock jobbat hela livet i Sverige.
  • Canberra

Men om jag ar en invandrare, dock med svenskt namn, kanske jag ocksa far battre pension an de damer som jobbat hela livet i Sverige da? Det later ju positivt. Far kolla upp det dar - later helt ok att flytta till Senegal, ligga pa en beach och slappa till pensionen och sen flytta till Sverige och lyfta pension. :)

Svar på tråden Invandrare...