Inlägg från: Tyrell |Visa alla inlägg
  • Tyrell

Invandrare...

"hela 22% av den svenska läkarkåren har utländsk bakgrund "
    Jag trodde att det var högre. De flesta landsting rekryterar utomlands så egentligen rör det sig om gästarbetare, snarare än invandrare.

Jag har i.o.f.s. läst att 20% av befolkningen är invandrare så då stämmer siffran för läkare ganska bra.

Huvudsaken är att det är bra läkare, inte varifrån de kommer.

• Tyrell

BS:

En stilla fråga:
    Finns det i din värld någon anledning att ta emot någon som vill flytta från sitt land?

• Tyrell

BS:
    "ALla som är bra för Sverige ska naturligtvis få komma hit tycker jag."

Hur vet man vid gränsen om en person är bra eller dålig för Sverige?

• Tyrell

""Hur vet man vid gränsen om en person är bra eller dålig för Sverige?"

Work-visa.
    Greencard."

Lite sent, men....

Du menar alltså att alla som vill får dessa visa eller greencard?

• Tyrell

"Flytta vart man vill borde vara rätt självklart. Däremot inte självklart att jag ska kunna flytta till Spanien och förvänta mig att den spanska staten ska försörja mig."

Så om man är född i landet av etniska svenskar har man rätt att förvänta sig att Sverige skall försörja en, men inte annars? Likhet inför lagen?

• Tyrell

"Menar du på allvar att du tycker att vem som helst ska få flytta hit, utan några som helst flyktingskäl eller liknande, och direkt uppbära bidrag, bara för att det ska vara rättvist?"

Eftersom vem som helst som redan bor här har rätt att göra det så varför inte? Tror du att svensken är det enda folket med arbetsmoral nog att låta bli att jobba för att bli försörjda av staten? Tror du att det finns något folk som gärna flyr för att kunna leva på existensminimum i ett främmande land?

"Så fungerar det inte ens inom EU-länderna... "
    Nja, njo.... Man tar med sig de förmåner man har från sitt eget land och dessutom har man rätt att ingå i det andra landets system. Så var det i alla fall när jag bodde i Belgien. Där hade jag rätt till de bidrag som fanns om jag behövde. Jag hade ingen skyldighet att vare sig ha ett jobb eller kapital för att få ett "recidency card".

• Tyrell

"Lika rimligt är det att de som önskar flytta till Sverige bara för att de gillar midnattssolen"
    Att man flyr från krig är alltså sekundärt? Det är midnattssolen och de fina bidragen som gör att man flyr.

Uppehället i EES/EU kan vara a-kassa eller socialbidrag. Som medborgare i unionen eller dess samarbetsnationer har man rätt att söka arbete var man vill. Så begränsningen finns i teorin, men inte i praktiken. Om du vill flytta vart du vill i unionen så kan du göra det. Du blir i.o.f.s. försörjd av Sverige.

• Tyrell

Micke:

"Samma sak anser jag för de invandrare som vill komma till Sverige. De ska få flytta hit under förutsättning att de kan försörja sig själva."

Jag kanske är vettig annars, men jag har lite svårt för när man gör skillnad på folk och folk. Varför måste vissa försörja sig själva och inte andra? Varför skall strecket på marken spela så stor roll?

• Tyrell

Micke:

"Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?"
    Det beror på ur vilket perspektiv man ser det hela. Pensionärsgettona i Spanien dras med samma brist på integration som Rosengård, skillnaden är att det i Spanien handlar om kapitalstarka pensionärer som kommer med pengar i fickorna.

Sen är det klart att det ena kan ses som en oändlig semesterresa och det andra som en livsnödvändighet. Oavsett skälen till att man väljer att bryta upp anser inte jag att man skall behandlas olika av det landet man kommer till. Menar du att man skall få olika stöd beroende på anledningen att man vill komma hit (eller resa härifrån)?

• Tyrell

Hanna:
    "Varför måste vissa f.örsörja sig själva? Hmm så du menar att inte svenskar är bidragstagare."
    Jag vet inte hur du läser. Min fråga var just det. Micke verkar anse att invandrare inte skall ha bidrag medan svenskar skall kunna få det.

Svar på tråden Invandrare...