Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

Invandrare...

Jag tycker inte att någon människa har direkt rätt till landet om man pratar rent geografiskt. Naturen ich jorklotet tillhör väl inte någon särskild.

Däremot så tillhör alla byggnader, skattepengar-ja alla tillgångar som vi människor samlat på oss, sparat till och byggt upp under generationer - oss svenskar, för vi har ärft dessa resurser av våra förfäder.

Med svenskar menar jag naturligtvis även de invandrande svenskar som hjälpt till och byggt upp samhället.

Men jag tycker att det är lite fräckt av politiker att anta att vi gärna ger bort det mesta av våra tillgångar till andra, jag känner mig liksom inte tillfrågad, ibland önskar jag att resurserna sattes i sjukvården och barnomsorgen istället.

• Tussiluskan

Nej, alla som bor i sverige är inte med och bygger upp landet. De finns de som inte jobbar alls, utan blir försörjda av de andra som jobbar. De finns de som bara kostar pengar, och bara belastar ekonomin. Jag har själv tillhört den skaran under en viss tid när jag som arbetslös flyttade till Sverige.

• Tussiluskan

Jag tycker också att viss invandring tillför sverige något, men jag tror också att det kan bli problem när invandringen blir en stor ekonomisk belastning, när det bildas grupperingar och utanförskap och missnöje. Jag är förvånad över att inte fler reagerar över detta och vill göra något åt det innan det är för sent.

• Tussiluskan

cicek: I detta land bodde från början en viss sorts folk, som sakta växte och byggde upp ett samhälle. När samhället blir tillräckligt stort, börjar man ju lägga ihop till en del saker (tex skatt till sjukhus och skolor och vägar. Detta pågår genom generationer, och alla är måna om att se till att deras avkomma har något att ärva, alla vill se sina gener leva vidare. Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden, men så plötsligt sker denna explosion av invandring.

Plötsligt kommer det människor hit som ingen är släkt med, som aldrig varit med och betalat in några pengar till den gemensamma kassan, och nu vill de ha del av våra förfäders och våra egna resurser. Ganska OK, tycker jag, till en viss gräns. Man måste ju dela med sig till de som inget har, visst har vi råd med invandring. Men inte så mycket att vi får göra avkall på vår gemensamma välfärd, då tycker jag hellre att det skulle vara mer frivilligt att ge bort pengar. Det vore väl bättre att ha någon sorts välgörenhet där de som vill skäker pengar till invandringen?

• Tussiluskan

cicek: jag tycker att det måste göras något åt:

1)att så många invandrare är arbetslösa
    2)att så många invandrare och barn till invandrare hamnar snett från början och begår brott
    3)att invandrande kriminella ofta får stanna i Sverige
    4)att invandrare tillåts ha egna lagar (barn till invadrare får aldrig hjälp i samma utsträckning vid misshandel pga av att svenska myndigheter tycker att det kunde verka rasisitikt att de inte får uppfostra barn enligt egna kulturella normer).
    5)religiösa friskolor ska inte tillåtas, religion kan man utöva hemma, alla ska ha samma rätt till utbildning
    6)mycket hårdare restriktioner när det gäller att ta in flyktingar, vi vill ha papper och veta om vi tar in en terrorist eller en äkta flykting.

• Tussiluskan

Kengru:

Jag skrev så här:Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden...

Jag har aldrig sagt att det inte har funnits invandare i sverige, jag säger att vi nu har en stor mängd invandrare och flyktingar som knappt är delaktiga i det svenska samhället, som aldrig får jobb, som bor i egna små samhällen, och att denna grupp bara blir större och större och att någon stans på vägen så kommer det bli problem.

Jag tror att svenskar är så rädda för att framstå som rasister att det istället blir en sorts bakvänd rasism, där man blundar för hedersmord, kvinnomisshandel, barnmisshandel och bidragsfusk därför att så fort man nämner det skriker någon att man är fördomsfull, och så kommer man in på den diskussionen istället.

• Tussiluskan

Kengru:, jag håller med dig om det du skrev" Tussiluskan; Jag tycker att svenska staten bör göra något åt;

Alla arbetslösa svenskar
    Förhindra att så många unga (oavsett nationalitet) hamnar snett
    Rätta till vårat tama rättssystem
    Friskolor
    Hjälpa de flyktingar som kommer till Sverige snabbare, inte låta dem vänta på ett svar i ett antal år för att sedan ge avslag. "

Men det ena utesluter inte det andra.

• Tussiluskan

cicek: jag grundar det på media information mest, och på information jag får av människor jag känner som jobbar på socialen, på fängelset, och på försäkringskassan.

Är det någon som har några bra länkar, så tar jag gärna del i dem.

• Tussiluskan

Kengru: Det var inte så länge sedan man som invandrare inte fick något straff för att man mördat sin fru, därför att man skulle ta hänsyn till deras kultur.

Man gör inget åt det faktum att en stor andel invandrarbarn blir agade (många rent misshandlade), när de anmäler att de har blivit misshandlade till polisen får de inte samma hjälp som svenska barn, för man vill ju inte verka rasisitisk.

• Tussiluskan

Kengru: vad jag egentligen menar är att man blundar för vissa fakta för att inte verka rasistisk, men att inget positift kommer av detta.

Många blir rasande om man påpekar att invandrare är överrrepresenterade i brottstatistiken eller att en stor andel invandrare lever på bidrag. Att där finns stora grupper människor som lever i Sverige, men som avskyr det svenska samhället och allt vad det står för.

Det gangnar ingen att förneka dessa saker, det är bättre att inse att det är ett problem och att försöka lösa problemet.

Svar på tråden Invandrare...