Inlägg från: cicek |Visa alla inlägg
  • cicek

Invandrare...

Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:34:33 följande:
    Jag tycker också att viss invandring tillför sverige något, men jag tror också att det kan bli problem när invandringen blir en stor ekonomisk belastning, när det bildas grupperingar och utanförskap och missnöje. Jag är förvånad över att inte fler reagerar över detta och vill göra något åt det innan det är för sent.
    jag vet inte jag. Tycker ju för det första att det är svårt att dra en gräns, vilka invandrare ska inte få komma? Hur vet man vem som kommer tillföra eller inte. Personligen så tycker jag att alla människor tillför något.
    Och flyktingar då?
    Utanförskap och missnöje måste det självklart göras något åt. Men att stoppa en viss invandring tror jag inte på.
    Jag förstår hur du menar. Men jag tror problemet ligger mer på Sverige och svenskarna. Integration i all ära men assimilation får inte ske. Vi måste lära oss leva med varandra. Men självklart- lagar måste ju alla följa (bäst att förtydliga detta).

Vad är det som måste göras innan det är försent?
  • cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:43:05 följande:
    cicek: I detta land bodde från början en viss sorts folk, som sakta växte och byggde upp ett samhälle. När samhället blir tillräckligt stort, börjar man ju lägga ihop till en del saker (tex skatt till sjukhus och skolor och vägar. Detta pågår genom generationer, och alla är måna om att se till att deras avkomma har något att ärva, alla vill se sina gener leva vidare. Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden, men så plötsligt sker denna explosion av invandring.Plötsligt kommer det människor hit som ingen är släkt med, som aldrig varit med och betalat in några pengar till den gemensamma kassan, och nu vill de ha del av våra förfäders och våra egna resurser. Ganska OK, tycker jag, till en viss gräns. Man måste ju dela med sig till de som inget har, visst har vi råd med invandring. Men inte så mycket att vi får göra avkall på vår gemensamma välfärd, då tycker jag hellre att det skulle vara mer frivilligt att ge bort pengar. Det vore väl bättre att ha någon sorts välgörenhet där de som vill skäker pengar till invandringen?
    nej jag hänger inte med alls.. explosion? och återigen var ska man dra gränsen? och jag tror inte det ger avkall på vår gemensamma välfärd.

de flesta bidrar ju tillvälfärden. utan invandring hade vi inte haft något sverige som det vi har idag.det har inte funnits så länge.

är det flyktingar du pratar om?
  • cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:50:23 följande:
    cicek: jag tycker att det måste göras något åt:1)att så många invandrare är arbetslösa2)att så många invandrare och barn till invandrare hamnar snett från början och begår brott3)att invandrande kriminella ofta får stanna i Sverige4)att invandrare tillåts ha egna lagar (barn till invadrare får aldrig hjälp i samma utsträckning vid misshandel pga av att svenska myndigheter tycker att det kunde verka rasisitikt att de inte får uppfostra barn enligt egna kulturella normer).5)religiösa friskolor ska inte tillåtas, religion kan man utöva hemma, alla ska ha samma rätt till utbildning6)mycket hårdare restriktioner när det gäller att ta in flyktingar, vi vill ha papper och veta om vi tar in en terrorist eller en äkta flykting.
    ja.. jag håller med dig om att Sverige måste jobba med problem som uååstår i ett mångkulturellt samhälle. Lagar ska självklart följas i Sverige- men invandrare/flyktingar behöver verkligen inte bli svenska. Och det sista påståendet- ja vad ska jag säga?
    Inget av det du skriver blir ju bättre av stoppad invandring?

Och jag tycker inte heller man ska överdriva problemen. Det största problemet är väl att vårt samhälle är segregerat och att inte alla människor har samma chans att exempelvis få jobb.
  • cicek

en stor mängd flyktingar och invandrare som knappt är delaktiga i samhället?

Vad grundar du det på?

• cicek

det är det som är problemet. man hör alltid om problemen men aldrig om det som är positivt.. i media, socialen, fängelset, försäkringskassan.

sen tycker jag det blir lite konstigt att prata om bidragsfusk- vi tycker det är hemskt att "invandrare" fuskar- men det måste ju vara ännu värre när svenskar gör det.

det blir lite snedvriden diskussion tycker jag. Vi klarar oss inte utan invandring- bättre att diskutera vad vi kan göra i sverige för att få alla att känna sig delaktiga och inte utanför

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:07:57 följande:
    Kengru: Det var inte så länge sedan man som invandrare inte fick något straff för att man mördat sin fru, därför att man skulle ta hänsyn till deras kultur.Man gör inget åt det faktum att en stor andel invandrarbarn blir agade (många rent misshandlade), när de anmäler att de har blivit misshandlade till polisen får de inte samma hjälp som svenska barn, för man vill ju inte verka rasisitisk.
    jag skulle oxå vilja veta mer om detta?
  • cicek

du behöver inte länka någon källa. du kan bara berätta vad du vet om det. jag har då aldrig hört Mona Sahlin säga att det är ok med hedersmord?

• cicek

alltså tussiluskan- du skrev det var ok för ett tag sedan i Sverige för invandrare att mörda sina kvinnor.. eller ja- de inte fick några straff?

• cicek

varför ska svenskar få utnyttja det hederliga svenskar byggt upp??

Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:19:27 följande:
    Jag tycker inte att det är hemskare när svenskar bidragsfuskar, varför skulle det vara det?Varför skulle vi inte klara oss utan invandring (inte för att jag har påstått att jag inte vill ha någon invandring, men bara nyfiken)?Varför spelar det roll att svenskar begår mord och går fria? Vad har det med den här diskussionen att göra?
    det spelar väl stor roll- för då är det som sagt inte invandrarna som behandlas annorlunda?
  • cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:28:27 följande:
    Jag säger att invandrare är överrepresenterade i brottsatistiken, och ni säger att det är de inte, då är det väl båda sidor som inte har någon källa för sitt påstående?Jag har ingen lust att leta reda på den, orkar knappt käbbla vidare med alla här heller, tänk på att jag är gammal!!
    jag behöver som sagt ingen källa. jag vill bara veta om du anser att Mona sahlin eller någon annan i sverige har sagt att inte invandrare ska ha straff för att de dödat sin kvinna.
    tog man hänsyn till deras kultur och de undgick straff eller inte? svara bara ja eller nej.
Svar på tråden Invandrare...