Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:43:05 följande:
cicek: I detta land bodde från början en viss sorts folk, som sakta växte och byggde upp ett samhälle. När samhället blir tillräckligt stort, börjar man ju lägga ihop till en del saker (tex skatt till sjukhus och skolor och vägar. Detta pågår genom generationer, och alla är måna om att se till att deras avkomma har något att ärva, alla vill se sina gener leva vidare. Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden, men så plötsligt sker denna explosion av
invandring.Plötsligt kommer det människor hit som ingen är släkt med, som aldrig varit med och betalat in några pengar till den gemensamma kassan, och nu vill de ha del av våra förfäders och våra egna resurser. Ganska OK, tycker jag, till en viss gräns. Man måste ju dela med sig till de som inget har, visst har vi råd med invandring. Men inte så mycket att vi får göra avkall på vår gemensamma välfärd, då tycker jag hellre att det skulle vara mer frivilligt att ge bort pengar. Det vore väl bättre att ha någon sorts välgörenhet där de som vill skäker pengar till invandringen?
nej jag hänger inte med alls.. explosion? och återigen var ska man dra gränsen? och jag tror inte det ger avkall på vår gemensamma välfärd.
de flesta bidrar ju tillvälfärden. utan invandring hade vi inte haft något sverige som det vi har idag.det har inte funnits så länge.
är det flyktingar du pratar om?