Invandrare...
Bumbo: Du är kanske yngre än jag, fråga dina föräldrar, de vet vad jag pratar om. Det var mycket bråk om det för ca 15 år sedan.
Bumbo: Du är kanske yngre än jag, fråga dina föräldrar, de vet vad jag pratar om. Det var mycket bråk om det för ca 15 år sedan.
Jag tycker inte att det är hemskare när svenskar bidragsfuskar, varför skulle det vara det?
Varför skulle vi inte klara oss utan invandring (inte för att jag har påstått att jag inte vill ha någon invandring, men bara nyfiken)?
Varför spelar det roll att svenskar begår mord och går fria? Vad har det med den här diskussionen att göra?
Men ni kan väl inte ha missat hela debaten med Mona Sahlin och gänget om hedersmord och annat? Följer ni inte media? Jag orkar inte sitta här och ta fram statisitken för invandrare och brott, men jag har sett den när jag gjorde ett arbete om saken och var på studiebesök på olika fängelser.
Eftersom att ni är dem som vill ha källor, så tycker jag att ni ska hitta dem själva, eller hur?
Jag säger att invandrare är överrepresenterade i brottsatistiken, och ni säger att det är de inte, då är det väl båda sidor som inte har någon källa för sitt påstående?
Jag har ingen lust att leta reda på den, orkar knappt käbbla vidare med alla här heller, tänk på att jag är gammal!!
jag börjar bli förvirrad om vad det är vi käbblar om, vad är det för statistik? *senil*
Cicek: varför ska någon få utnyttja det hederliga svenska byggt upp, det är det jag inte förstår. Vad skulle det vara för skillnad? Men, det är så OT, så vi kanske hoppar den diskussionen...?
Bumbo: du är ju skojjig. Läste du det jag skrev från början, att man inte kan tackla problemet om man inte erkänner att det finns, bara för att det finns de som är rädda att bli kallade rasister så fort de vill göra något åt saken.
Skojjigt att du inflikar här att trots att jag hade rätt om statistiken, så har det inte med hudfärgen att göra. Du tycker alltså att jag måste vara rasist för att jag vill göra något åt det, eller?
Bumbo: jag är gift med en invandrare.
Javisstja, innan jag går och lägger mig:
Mona Sahlin har gått ut och bett om ursäkt för att hon blundat för hedersrelaterat våld, och sagt att det var fel, men att det berodde på att hon var rädd för att bli kallad rasist.
Tyrell: jaha, men jag har inte sagt det, det är de andra som säger att jag sagt det.
Jag säger att för läänge sedan, när jag var ung, så var det så att många av de invandrare som misshandlade eller mördade sina fruar/döttrar fick mycket mildare straff, eller gick helt fria, därför att man tyckte att "man måste ta hänsyn till deras kultur". Detta ställde till stort rabalder i media, vilket fick till följd att något gjordes åt detta.
Jag tror att invandrare är överrepresenterade av flera orsaker:'
1. Kanske finns många kriminella som tar sig in i landet, de kanske tar sig in på ...eh.. något kriminellt sätt, medan de riktiga flyktingarna inte har samma möjligheter? Det var ju för några år sedan en väldans mutskandal.
2. Många invandrare kan inte språket, får inget jobb, hamnar i de lägre socialgrupperna, och de lägre socialgrupperna är alltid i alla länder fullständigt överrepresenterade i brottstatistiken.
3. Det blir en kulturkrock för mansgrisarna, som vill behålla järngreppet över sina kvinnor, kvinnorna ser hur fritt det svenska samhället är och vill befria sig, och så har vi hedersmord och annat våld.
Glömde skriva, att jag tror säkert att polis och rättsväsendet är "rasistiska", fast med rasisttisk menar jag mest "kulturistisk", i dagens samhälle finns det nog inte många kvar som tror att utseendet/hudfärgen har något med saken att göra.
OK, jag går väl och lägger mig då *surar*
Bumbo:
Jag tror iallafall inte att överrepresentationen kan förklaras bort med att rättsystemet är orättvist.
Det låter väl mer troligt att det är kulturella och sociala skillnader som orsakar detta? Det är ju ytterst sällan människor som mår psykiskt bra, har haft en bra uppväxt, är välutbildade och har ett bra jobb som begår brott.
Har man växt upp i ett krigshärjat land, i en kultur som inte har samma vördnad för liv som vi har, och hamnar i arbetslöshet och utan social kontroll i ett främmande land som man känner sig som en utböling i, är ju risken betydligt större att man blir brottsling.
Ibland måste man inse fakta, ibland är världen bara som den är, inte som man vill att den ska vara. Det finns inte en gud och himmel bara för att du vill det, man får visst cancer av rökning trots att så många rökare förnekar det, och invandrare begår mycket fler brott än svenskar. Det bara är så.
Men vad tror ni skulle hända som är så farligt om man stoppade invandringen?
Inte så kul för flyktingarna som liksom inte har någonstans att ta vägen, men på Cicek lät det som om att något hemskt skulle hända sverige (som redan tagit emot mer invandrare än något annat land?)skulle braka ihop om vi slutade med detta!
Det som händer här om vi stoppar invandringen är att vi får mer pengar och resurser över till annat än socialbidrag etc.
Mer pengar till alla som bor här, resurser att ta itu med de problem som finns med arbetslöshet och segregering.
Bumbo: INGEN har sagt att svenskar inte begår brott, INGEN har sagt att invandrare står för 100% av brotten. Varför envisas du med att upprepa det uppenbara?
Det vi säger är att enligt statistiken såväl som folkmun, är det en mycket större andel av invandrare som är kriminella än svenskar.
Detta tycker jag låter helt logiskt, gör inte du? Kriminalitet har ju mycket med tex social status att göra, och invandrare står ju som bekant inte precis överst på listan över de som är mest välutbildade, tjänar mest, eller bor i de bästa områdena.
Lönlöst att hålla på att tjafsa om detta, jag tycker inte att det gör dig till en fördomsfri person om det är det du försöker uppnå, utan ännu en av alla dessa som blundar för problemen och därför försvårar att man kan göra något åt dem!!
Ja, lösningen på problemet är ju på intet sett solklar, men jag tycker bara inte att man ska förneka att där finns ett problem, eller blunda för statisitken.
Kanske istället föra att stoppa invandringen, utvisa direkt vid minsta brott (iallafall om personen är i vuxen ålder.
Tycker bara att det är så sjukt att dessa våldtäktsmän tex ska få ta del av mina skattepengar, medan de ganska glatt skickar hem ensamma barn!
Ja, det är ju ett problem med att diskutera sådana här frågor. man måste ju liksom "klumpa ihop" lite, men ändå komma ihåg att alla är individer.