Inlägg från: Roskind |Visa alla inlägg
  • Roskind

Invandrare...

cicek skrev 2007-05-23 11:47:59 följande:
    Vad händer om invandringen slutar?och vad är det som förstörs i vårt fina land?
    *GASP* ja vad händer ifall invandringen slutar? Finland och Danmark har inte gått under än.

Det som förstörs är synen på vad som är rätt och riktigt, städer är på god väg att gå under då samhällen i samhället skapas och redan finns, våld breder ut sig våld som vi inte har haft innan, kvinnosynen är på väg att vridas tillbaka, välfärdsstaten kommer tänjas till bristningsgränsen då en hård lågkonjuktur slår mot landet.

Vi får åtaganden i utlandet som vi aldrig haft innan, det är på god väg att vi får chartra en til båt till Libanon i dagsläget. Vi ska rädda "svenskar" ur etiopiska fängelser där de var fängslade som Jihand krigare. Listan är lång.
  • Roskind
    cicek skrev 2007-05-23 12:09:32 följande:
    ?????? så de är inte svenskar? när blir man svensk då?chartra en båt till Libanon??våld breder ut sig som vi inte haft redan?
    Nej man är inte svensk i mina ögon ifall man kommer hit och gråter till sig ett PUT för att därefter åka hem till hemlandet trots UD's avrådan. Praktiskt nog har man dubbla medborgarskap så man kan leva gott i sitt hemland med sjukpenning/pension etc tills det smäller och då plockar man praktiskt fram sitt svenska pass ur byrålådan, blåser av dammet och skriker "Hjälp oss!".

Våldet sen. Gruppvåldtäkter och den stora ökningen av personrån/misshandel är bara några aspekter av det hela.

I Oslo har man nu sådana problem att man ber de Imaner som finns om hjälp för att få stopp på våldtäcktshysterin.

Two out of three charged with rape in Norway?s capital are immigrants with a non-western background according to a police study. The number of rape cases is also rising steadily.The study is the first where the crime statistics have been analyzed according to ethnic origin. Of the 111 charged with rape in Oslo last year, 72 were of non-western ethnic origin, 25 are classified as Norwegian or western and 14 are listed as unknown.

Rape charges in the capital are spiraling upwards, 40 percent higher from 1999 to 2000 and up 13 percent so far this year.

Nine out of ten cases do not make it to prosecution, most of them because police do not believe the evidence is sufficient to reach a conviction.

www.aftenposten.no/english/lo...icle190268.ece
  • Roskind
    cicek skrev 2007-05-23 12:09:32 följande:
    chartra en båt till Libanon???
    Glömde detta.

Du måste ju ha levt under en sten ifall du missat att förra sommaren när Israel dundrade in i Libanon så fanns det hux flux 10.000 svenskar där som bums ville ha skjuts "hem".
  • Roskind

Libanon är som sagt på god väg igen att upprepa sina bravader från förra sommaren.

Trots att Utrikesdepartementet (UD) avråder människor från att åka till Libanon, finns runt 2.500 svenska medborgare i landet just nu, säger UD:s presschef Nina Ersman.

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=833235&lid=puff_833218&lpos=rubrik

Denna gången verkar man tack och lov se lite nyktrare på hela saken och säger att de som befinner sig där får skylla sig själva.

• Roskind

Här var de norska imanerna. Fick inte med dem ovan.

Ber imamer om hjelp mot voldtekt

Menn med utenlandsk opprinnelse står bak 65 prosent av voldtektene og voldtektsforsøkene i Oslo. Nå ber Voldtektsutvalget imamene sette voldtekt og norsk kvinnesyn på dagsordenen.

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1662801.ece

EXAKT samma sak händer i Sverige bara att här är det inte politiskt korrekt att tala om det, den som gör det blir halshuggen i media. Således väljer alla att hålla käften och allt kommer gå åt helvete när vi väljer att knyta näven i fickan istället.

• Roskind
    vagabond77 skrev 2007-05-23 23:07:56 följande:
    Med tanke på hur många invandrare som lever i Sverige och sköter sig jättebra gör det mig ont när typ SD pekar på hela gruppen som förövare.
    Invandrarna har här ett eget ansvar också i min mening. De måste själva ta upp problem och nyansera debatten. Vi kan inte hjälpa dem hela livet ut med att försöka skydda dem mot allt som är dumt och läskigt.

Tycker invandrarna att SD är ett stort problem? Fine de kan demonstrerar som alla andra. Det som är larvigt här är att du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot invandrarna, i dina ögon är de inte kapabla nog att föra sin egen talan.
  • Roskind
    Bumbo skrev 2007-05-24 11:48:24 följande:
    Det här är en diskussionstråd om invandrare, då får man väl diskutera invandrare?
    Visst får man det, det jag opponerar mig emot är att du likväl som många andra för invandrarnas talan som vilken självklarhet som helst. Ibland blir det lite för mycket klappa-på-huvudet mentalitet där man nästan refererar till invandrare som barn som inte fullt ut vet vad de gör.

Det tassas på tå i media för att inte uppröra eller stöta sig med grupp X. Tro mig ur sådant kommer inget gott.
  • Roskind

mampa:

Du ser inga som helst problem med att flyktingdelen av tårtan utgör 10% och anhöriginvandringen 31%?

Snefördelning så det förslår!

Sen verkar din tårta inte stämma med verkligeheten hellre riktigt.

www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15627983.asp

Från förra årets rekordinvandring så utgör VERKLIGA flyktingar endast 2.7%!? Jag ställer mig jävligt undrande till hur de andra procenten är fördelade.

• Roskind

Ifall vi återgick till den rådande normen under 60-70-talet arbetskraftinvandring så skulle allt lösa sig galant. Låt företagen rekrytera den arbetskraft som behövs, de som kommer hit har då jobb direkt och kommer snabbt in i samhället.

Då skulle vi slippa allt flumm som råder idag med världsfrånvända humanister och tyckare som minsann vet hur man ska lösa världens alla problem.

Saken är också den att under 60 och 70-talet fanns det som idag benämns "produktionssamhället" alltså det spelar egentligen ingen roll om du kan svenska eller inte då ditt jobb är att stå vid svarven på fabriken. Finlandssvenskarna lärde sig inte svenska i alltför stor utsträckning och det gick bra att handla mat genom att peka på det man ville ha.

Idag råder dock tjänstesamhället där vi byter tjänster och produkter med varandra som ställer oerhört mycket större krav på kommunikation och förståelse än vad som behövdes tidigare och det är här invandrarna idag snubblar.

• Roskind
    vagabond77 skrev 2007-06-16 00:47:03 följande:
    Nog är det så att vi ser en annan arbetsmarkand än 60-70 talet, mycket på grund av, det ökade informationsflödet i samhället. Internet har gjort det enkelt att hitta leverantörer i låglöneländer etc. Dock finns fortfarande många industier kvar, många yrken finns där invandrare relativt lätt kan komma in..
    Nej den typen av jobb finns inte kvar idag, industrierna ser väldigt annorlunda ut idag mot för 50 år sen. Det krävs ganska bra med utbildning för att sköta många av jobben där idag, visst truckförare och lagernisse är nog sig likt men dessa jobb räcker inte på långa vägar för att tillgodose den massiva invällningen med.

"Bara en liten rättelse. Finlandssvenskar har svenska som modersmål och behöver förstås inte lära sig det."

Nej benämningen finlandssvenskar har ju blivit termen för dem som flyttade hit. Väldigt många kunde INTE svenska när de kom hit.

"Jag vill fortsätta hävda också att vi borde lätta villkoren för eget företagande för alla, då många invandrare just är drivna entreprenörer, som kan och vill göra saker, men som hindras av pappersjobb och byråkrati. Kanske även satsa mer på SFI, så att det underlättar ännu mer att komma till rätta. Dock vet vi att ingen kommer tillrätta om inte vi hjälper dem."

Här håller jag med dig förutom att vi borde satsa ännu mer på SFI, vill man lära sig språket och är genuint intresserad av att komma in i samhället (vilket också många gjort)så fixar man det oavsett SFI eller inte, visst det kan hjälpa en bit på vägen men sen måste den egna viljan in. Många väljer dock att aktivt inte göra det endast för att behovet inte existerar. Många lever i egna små världar i invandrartäta områden där pengarna kommer varje månad och de kan tala sitt hemspråk med de andra i området. Behovet att lära sig svenska och komma in i samhället finns inte idag för många.
  • Roskind
    vagabond77 skrev 2007-06-16 17:31:52 följande:
    Rokind, Om det är mycket invandrargäng etc, är det kanske ett tecken på att integragionen inte funkar så bra som vi kanske tänkt, även om jag tycker att hur man bor inte behöver spela så stor roll. Ska vi skriva in i stadsplanen "var femte hus på gatan invandrarfamilj"?
    Ja till en viss del så måste tvång införas, detta ska då gälla asylsökande som ska fråntas sin rätt att som det är nu bosätta sig vart de vill. Malmö t.x.e går ju på knäna i dagsläget och folk måste spridas ut där de har bäst chanser att lära sig bra svenska och komma in i samhället snabbt. Sedan kan då få välja att flytta dit de vill.

Saken är ju den också att de som väljer att bosätta sig i Rosengård från början snabbt inser att de inte kan ta sig därifrån heller även om de vill, vilken hyresvärd vill hyra ut en lägenhet till någon från Rosengård som inte har en egen inkomst?

Sen håller jag med dig om att vi måste underlätta för företagande etc, jobb är nyckeln till allt.

Faddrar tror jag också är en klockren grej, om jag hade kommit till ett nytt land hade jag iaf varit väldigt nyfiken på att få veta hur det funkar där och vad man bör veta etc. Sen kanske man som fadder kan lära sig något också och möjligen få nya vänner, vem vet.
  • Roskind
    Tingelina skrev 2007-06-16 17:40:45 följande:
    Många engelsmän bryr sig inte ens om att lära sig svenska (jag gick på engelskspråkig gymnasieskola..) utan tycker att de klarar sig bra på engelska. Men inte skäller folk på dem för att vara bakåtsträvande och ignoranta.. De hade många gånger bott i Sverige i många år men kunde ändå bara enstaka fraser.
    Man klarar sig väldigt bra på engelska jämfört med arabiska, en signifikant skillnad och det vet du också.
  • Roskind
    Tingelina skrev 2007-06-17 15:26:29 följande:
    Roskind - Visst, man klarar sig med engelska och det är en skillnad.. Men principen kvarstår, varför är det inte lathet, ignorans eller kanske t.o.m. ren dumhet när en engelsman inte lär sig svenska när han faktiskt bor i Sverige, som det är när en ex. arabisktalande person inte lär sig svenska. Sen tvivlar jag rätt starkt på att engelsmannen har invandrat till Sverige för att han förföljs för sina politiska åsikter eller sin sexuella läggning i England. Han har flyttat till Sverige av eget val. De flesta invandrare har det inte. De kan vara flyktingar som bara väntar på att kriget ska ta slut i deras land. Ser man på det så så tycker jag att engelsmannen borde ha ännu större krav på sig att lära sig svenska.Men men.... Det är tydligen skillnad på invandrare och invandrare också...
    Men du ärligt.

Hur stort är problemet i Sverige med engelsmän som kommer hit och bor här i flera år utan att lära sig svenska? Obefintligt skulle jag vilja svara, de europeér jag mött som invandrat till Sverige har utan problem tagit sig in i samhället och lärt sig ofantligt bra svenska på mycket kort tid. Jag mötte en mycket trevlig tyska som skrivit en doktorsavhandling angående den svenska statens behandling av samerna under 1900-talet. Hon talade nästan perfekt svenska om än med lite brytning efter 6(!) månader här.

Sen varför i hela friden skulle engelsmännen ha flytt hit och vad skulle det ha gjort för skillnad i denna fråga?

Vad har det egna valet med att flytta frivilligt eller fly med hur man väljer att anamma sitt nya land och samhälle? Incitamenten är ju desamma i båda fallen, att få jobb och kunna försörja sin familj i det nya landet?

Anser du att bara för att man flytt så har man automatiskt rätten att sätta sig på sitt arsle och inte göra ett piss i landet som valt att ta emot dig med öppna armar i väntan på att få åka hem igen? Medans det ska ställas högre krav på ifall man frivilligt väljer att komma hit?

DET om något hade varit att göra skillnad på invandrare och invandrare.

Med engelska klarar man sig i samhället och blir inte en lika stor belastning som en arabisktalande blir. Livet är inte alltid rättvist, inse det.
  • Roskind
    ulle77 skrev 2007-06-18 09:50:03 följande:
    Nej, livet är inte alltid rättvist men människor runt omkring dig kan vara det.
    Vem är du? Pausfågeln?

Sluta dra oneliner visdomsord och kom med något matnyttigt som tillför diskussionen någonting.
Svar på tråden Invandrare...