Inlägg från: vagabond77 |Visa alla inlägg
  • vagabond77

Invandrare...

Låter inte alls trevligt att du fått vänta så länge,

Välkommen till tråden, även om vi hamnat lite på ett sidospår. Självklart finns problem inom alla områden, och jag tror att antalet väntetimmar varierar lika stort som dygnets alla timmar.

Orginalspåret varför vi gled in på väntetid överhuvudtaget var att hävdade att jag sett hemska problem i andra läner.

"Folk får stjäla till mat, prostituera sig för att kunna köpa medeciner till sitt lilla barn, vänta sex timmar i en kö för att få komma till en läkare, betala skyhöga premier för att kunna operera sig."

Jan39, och BadSector hävdar att så är precis fallet i Sverige idag, tack vare invandringen.

Jag kan inte hålla med om det.

RadixLecti skrev 2007-05-19 00:18:23 följande:
    Tänkte bara dela med mig av mina akutenupplevelser.Åkte till akuten i Örebro: 7 timmars väntetid. Åkte till akuten i Kalmar, med ett diskbråck stort som.. ja, stort: 6 timmars väntetid.Inga tolv timmar för mig, men jag har ALDRIG kommit in snabbare än fyra timmar, och då var jag liten knatte med spräckt axelled.12 timmar i snitt? Möjligtvis på de stora sjukhusen, jag vet inte, men det är definitivt över fyra timmar i snitt, även på lilla Kalmar sjukhus.
  • vagabond77

De som är under punkt 1, är det såna du pratar om i punkt 2? Alltså grundvillkoret för punkt 1 är att de måste komma från grannländerna?

BadSector skrev 2007-05-19 00:28:36 följande:
    "Finns det i din värld någon anledning att ta emot någon som vill flytta från sitt land?"1. De kan hjälpa till att göra Sverige till ett bättre land.2. De behöver skydd från förföljelse i hemlandet och vi är det närmaste land de kan fly till.
  • vagabond77

BS,

Du pratar galenskaper. En männsika som behöver AKUT hjälp i Sverige får hjälp på en gång i de allra flesta av fallen. AKUT = Livshotante. Är du svensk medborgare eller har svenskt uppehållstillstånd är du berättigad nödvändiga åtgärder såsom operation helt gratis. Om vi pratar vårdköer så är det ickeakuta fall, samt fall där man väntar på donatorer etc.

Ingen i Sverige behöver stjäla till mat, ingen behöver prostituera sig. Att det finns de som stjäl eller prostituerar sig har inget att göra att de är TVINGADE.

• vagabond77

Kan vi vara överens om att i Sverige har vi väldigt gynnsamma förutsättningar för att dessa SITUATIONER inte ska behöva uppstå?

BadSector skrev 2007-05-19 00:49:55 följande:
    Ingen är tvingad att stjäla.Människor försätter sig i SITUATIONER då de måste stjäla.
  • vagabond77

Givande inlägg...

Ofta är väl halva familjen tyvärr död och förföljelsen fortsätter år efter år. Sen har man bott många år på samma ställe vill man nog gärna inte flytta igen, även om en del
    väljer att flytta "hem" igen.

Lloiden skrev 2007-05-19 00:59:14 följande:
    Men kan man vandra IN kan de lika gärna vandra UT igen. Hem, till mamma och pappa och mormor och morfar och alla getter och kameler i Uzbekistan.
  • vagabond77

De som är bra för Sverige kommer redan BS...

Det kommer även såna som behöver hjälp för de är förföljda i sitt hemland, livhanken står på spel. Detta är människor som fungerar precis som vilka andra när de får leva i harmoni. Harmoni i sitt liv har man inte när man tvingas leva på socialbidrag och vara i samhällsposition botten.

Satsa mer pengar på att hjälpa människorna igång i arbete istället för att strypa gränsen för de som behöver hjälp.

BadSector skrev 2007-05-19 16:46:26 följande:
    Det jag menar är att det finns många sätt att se till att de som är bra för Sverige kommer in i landet.
  • vagabond77

År 2004 låg Sverige över EU:s samtliga mål för sysselsättningen,

"Sverige ligger över EU:s samtliga mål för sysselsättningen, även de mål som ställts upp för kvinnor och äldre arbetstagare. Den totala arbetslösheten ligger på omkring 5 %. Insatserna bör fortsätta så att arbetskraftsutbudet säkras. När det gäller den åldrande befolkningen kommer arbetskraftsutbudet att behöva säkras genom en mobilisering av de potentiella resurser som finns hos invandrare, ungdomar och långtidssjukskrivna och genom förbättrade arbetsincitament. Sverige bör omedelbart prioritera följande:

Gynna tillväxten av små och medelstora företag, i synnerhet genom att lätta på de administrativa bördorna.

Motverka det ökande antalet långtidssjukskrivna genom att främja arbetsinriktade lösningar och förbättra arbetsvillkoren.

Undanröja återstående arbetslöshets- och inaktivitetsfällor.
    Noga följa upp resultaten av insatserna för att integrera invandrare i arbetskraften.

Åtgärda problemen med begynnande flaskhalsar och bristande överensstämmelse mellan utbud och efterfrågan när det gäller arbetskraftens kompetens bland låg- och medelutbildade. "

europa.eu/scadplus/leg/sv/cha/c11320.htm

• vagabond77

Asylsökande med skyddsbehov som beviljas uppehållstillstånd är som sagt en liten klick. Av humana skäl beviljas även uppehållstillstånd för så kallad anhöriginvandring i vanliga fall. Eftersom en person med skyddsbehov kanske har 1-4 familjemedlemmar är det inte konstigt att talet "anhöriginvandring" blir 1-4 ggr större än de som beviljas tillstånd p.g.a giltiga asylskäl. Notera att om en person i en familj beviljats att stanna p.g.a asylskäl görs ingen vidare prövning för de andra i familjen om de har giltiga asylskäl utan de faller in under anhöriginvandring av humanitära skäl.

Jag tror inte att regeringen kan göra någon speciell åtgärd som minskar problemen för invandrarna i samhället.

Det handlar om attityd hos oss som mottager människorna.

BadSector skrev 2007-05-19 19:42:49 följande:
    "Det kommer även såna som behöver hjälp för de är förföljda i sitt hemland, livhanken står på spel."Kan jag få en referens till det? Gärna siffror som visar hur stor del av invandringen som är närståendeinvandring där inget skyddsbehov föreligger."
  • vagabond77

Det är mycket välkänt kontaktnätet är viktigt när man söker jobb. Tror du BS att en invandrare har samma kontaktnät som en "ursvensk" när de kommer hit?

• vagabond77

Du menar att de asylsökande är ekonomiska lycksökare? Eller deras familjer?

Om det vore så att så många försvann ut i Europa och att Sverige vore en gateway så borde du ju inte oroa dig, för då har de ju försvunnit från Sverige, DITT paradis.

BadSector skrev 2007-05-19 21:40:20 följande:
    Det dröjer förmodligen inte länge förrän något land i EU börjar ställa krav på Sverige att strama åt sin invandringspolitik, eftersom Sverige idag är en gateway till resten av EU för ekonomiska lycksökare.
Svar på tråden Invandrare...