Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke

Invandrare...

Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:28:27 följande:
    Jag säger att invandrare är överrepresenterade i brottsatistiken, och ni säger att det är de inte, då är det väl båda sidor som inte har någon källa för sitt påstående?
    invandrare ÄR överrepresenterade.

Statistik finns för nyfikna på www.bra.se
  • Micke
    kengru skrev 2007-05-21 21:32:25 följande:
    Jag upprepar frågan som jag ställde tidigare, som jag finner relevant när man talar om brottsstatistken, "varför är människor med utländsk bakgrund överrepresenterade?"
    BRÅ har försökt svara på detta, utan att direkt lyckas. De kan förklara det till en viss del.

Rapporten finns att läsa på www.bra.se
  • Micke
    cicek skrev 2007-05-21 21:34:09 följande:
    och en fråga till: hur länge räknas man som invandrare i statistiken? vilka är invandrarna?
    Man pratar om född i utlandet, ena föräldern född i utalandet samt bägge föräldrarna födda i utlandet.
  • Micke

Bumbo: Vad är hans förklaring till att överrepresentationen skiljer sig så kraftigt mellan olika invandrargrupper då?

• Micke

Bumbo: Antog att du hade läst hans bok??

Uppenbarligen skiljer det sig ganska kraftigt mellan olika invandrargrupper hur stor risk de har att bli lagförda för brott.

BRÅ ger ingen direkt förklaring till det hela, BadSector yrar om testosterone och IQ, andra om diskriminering av olika slag.

Var mest intresserad vad Diesen hade för idéer.

• Micke
    vagabond77 skrev 2007-05-21 22:10:59 följande:
    Micke,Vissa invandrargrupper är mer överrepresenterade än andra, är det inte så i princip att de grupper som har mest avvikande namn, mest avvikande utseende som är lagförda för flest brott?Dessa är enkla att skilja ut för en rättsapparat som vill sätta exempel?
    Nej, mest lagförda för brott är nordbor (finnar, danskar, norrmän och islänningar).

Därmot är nordafrikaner kraftigt överrepresenterade i förhållande till dess andel av befolkningen.

Sen skiljer det sig kraftigt mellan östasien och sydostasien. Och mellan dessa grupper tror jag inte att utseende eller namn kan förklara skillnaden.
  • Micke
    Bumbo skrev 2007-05-21 22:14:43 följande:
    Okej, men var i rapporten står det att en del invandrargrupper är mer överreprsenterade än andra? Har de skilt på till exempel Irakier och Amerikaner eller vadå??? Fattar inte var det står.
    Sidan 35 samt bilaga 4.
  • Micke

vagabond77 skrev 2007-05-22 06:30:22 följande:

Räknas adopterade barn som invandrare? Är det så att de adopterade har svenskklingande namn? Är det så att de adopterade till den största delen kommer från östasien? Stilla funderingar...
    Läs gärna igenom rapporten innan du försöker finna förklaringar
  • Micke

Roskind:

Finns idioter oavsett härkomst. Knappast intressant med enskilda fall i en diskussion som denna.

Svar på tråden Invandrare...