Inlägg från: Bumbo |Visa alla inlägg
  • Bumbo

Invandrare...

Roskind, du vill väl inte dra igång hela den där muslim=väldtäktsman debatten nu va?

Våldtäkt handlar om kontroll och maktutövande. Även svenska män våldtar. Upplever faktiskt att det är precis som du säger att det inte är politiskt korrekt att tala om väldtäkter, fast inte i relation till invandrare utan det faktum att svenska män OCH "andra män" våldtar och misshandlar i den omfattning de gör och ingen vägar inse vilket stort samhällsproblem detta egentligen är. På det socialkontor jag jobbar går 50% av budgeten till att utreda och ta hand om barn som far illa pga misshandel och väldtäkt. Skulle tippa att det är proportionerna 1 av 10 ärenden som det handlar om utländska män. Så kom inte och säg att det bara är invandrare som står för väldtäkter.

• Bumbo

Ska kolla upp det, men det är en närförort till Stockholm. Oavsett befolkningssammansättningen så kvarstår ju famtum att jag möter BÅDE svenska ch utländska misshandlare och väldtäktsmän, eller hur!?

• Bumbo

En litet förtydligande, när jag säger att 50% av budgeten går till detta menar jag alltså 50 % av min enhets budget, Familjeenheten där man gör utredningar kring barn och ungdomar. Samt har stöd till familjer och barn. Försörjningsstöd ingår exempelvis inte i vår enhet.

• Bumbo

Ja, som sagt jag har inga siffror framför mig så ta detta med en nypa salt. Sen tror jag i och för sig att det är svårare för en utländsk kvinna att tala om för mig (jag är man), eller t.ex. polis att hon blivit våldtagen än vad det är för en svensk kvinna. Därför ska man inte dra slutsatser utifrån bara mig. När man talar om våldtäkter ska man alltid vara medveten om att det finns ett stort mörkertal och att de flesta våldtäkterna sker inom hemmet fyra väggar.

• Bumbo
    Micke skrev 2007-05-23 19:38:25 följande:
    Och du hävdar sedan att endast 10% av våltäkterna på ditt socialkontor gäller utländska män. Det är intressant. Då det helt och hållet går emot alla andra siffror.
    Varför skulle det egentligen vara så revolutionerande att det är så. Sett till landet så finns det ju mångt mycket mer svenska män som väldtar än antalet män med utländsk bakrund som våldtar, eller?

Ni kan väl inte på allvar tro att med 9 miljoner svenskar och 1 miljon invandrare (stämmer dessa siffror?) så står invandrare för 65 % av alla våldtäkter. Jag tror att de siffror man hänvisar till i Oslo handlar om överfallsvåldtäkter, eller?
  • Bumbo
    Geoff skrev 2007-05-23 19:53:53 följande:
    Skulle vara intressant i så fall att se hur många invandrare respektive svenskar som begår våldtäkter i förhållande till respektive antal.
    I länken som Micke nyss la ut så kan man se att i det fall man kommer till en dom i ett våldtäktsmål, så är personer med utländsk bakgrund (en förälder av utländsk härkomst minst så att säga...) överrepresenterade. Om man sedan ser till studier som gjorts kring våldtäktsfall och hur domare dömer så ser man att svenska män i princip aldrig blir fällda för våldtäkt medans utlänsdka män ibland är dömda på förhand (grovt uttryckt). Även här har Johan Diesen en del att säga.
  • Bumbo

Jag påstår inte att 10% av våldtäkterna begås av invandrare jag säger att med en grov skattning uppfattar jag att i de ärenden jag varit inblandad i har 1 av 10 misshandels/våldtäktsärenden (jag sätter dem i samma båt för det handlar om våld i båda fallen) utförts av en utländsk man. Sen anser jag i och för sig inte att man är invandrare för att man har en förälder som är född utomlands som BRÅ säger... Om jag istället räknar med den definitionen hamnar jag kanske på 4 av 10.

• Bumbo

Men snälla Micke, jag snackar om mitt kontor, inte om hela världens befolkning.

• Bumbo

Nej kanske inte men du snackar om andel av befolkningen. Man kan väl knappast tro att de ca 100 familjer jag träffat under min tid på detta kontor är representativa för befolkningen i stort?!

• Bumbo

Du behöver inte använda mina siffror för att påvisa att svenskar våldtar. Gå bara ner till kommunen du bor i och be att få numret till en kvinnojour...

Sedan har jag från början sagt att man ska ta det jag säger med en nypa salt eftersom jag inte för statistik och absolut inte gjort en omfattande studie. Jag ville bara svara på vad Roskind skrev om våldtäkter i Oslo. Jag är trött på att man i samhället bara tar upp att invandrare åldtar och slår. Svenskar gör det också men ingen uppmärksammar vilka stora kostnader och lidanden det innebär för alla kvinnor, svarta bruna gula eller vita!

• Bumbo

suck, ja precis omfattningen, och roskind la ut en artikel med 65% i Oslo och då gav jag ett exempel från min arbetsplats och sen började du att dissikjera siffror som mest var en grov skattning från min sida och nu sitter vi här tror att vi inte pratar om samma sak men det får vara nog för mig nu ska ta hand om frugan eftersom jag inte tillför något så får ni klara er själva. ses och hörs.

• Bumbo
    Roskind skrev 2007-05-24 10:28:14 följande:
    Det som är larvigt här är att du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot invandrarna, i dina ögon är de inte kapabla nog att föra sin egen talan.
    Och jag tycker att det är larvigt när du tar på dig någon sorts kollektiv skuld gentemot mig och alla andra svenskar och verkar tro att jag behöver räddas från invandringen i landet.

Det här är en diskussionstråd om invandrare, då får man väl diskutera invandrare?
Svar på tråden Invandrare...