Inlägg från: vagabond77 |Visa alla inlägg
  • vagabond77

Invandrare...

Mycket intressant läsning om Diesen.

Micke,
    Vissa invandrargrupper är mer överrepresenterade än andra, är det inte så i princip att de grupper som har mest avvikande namn, mest avvikande utseende som är lagförda för flest brott?

Dessa är enkla att skilja ut för en rättsapparat som vill sätta exempel?

Jag hoppas att det inte är så enkelt att vissa inom rättsväsendet anstränger sig hårdare med att hitta bevis etc, just för att de omedvetet vill statuera exempel mot invandrare eller har fördomar själva.

• vagabond77

Räknas adopterade barn som invandrare? Är det så att de adopterade har svenskklingande namn? Är det så att de adopterade till den största delen kommer från östasien? Stilla funderingar...

Micke skrev 2007-05-22 06:17:29 följande:
    Sen skiljer det sig kraftigt mellan östasien och sydostasien. Och mellan dessa grupper tror jag inte att utseende eller namn kan förklara skillnaden.
  • vagabond77

Jag har läst rapporten men nu var det ett tag sen. Jag mindes inte alla siffror exakt :)

Min teori är alltså att företrädare för rättsapparaten till viss del omedvetet ser ett utländsktklingade namn och påföljder blir hårdare, bevisbörda lättare etc. Namn från nordafrika, mellanöstern är enkla att skilja ut och kanske diskriminerar poliserna omedvetet när de ser ett starkt avvikande namn.

(De ska inte komma här och tro att de kan göra brott hur somhelst, nu ska vi sätta exempel, andan)

Detta behöver naturligtvis inte vara hela sanningen men kan säkert bidra en del.

Micke skrev 2007-05-22 10:28:33 följande:
    vagabond77 skrev 2007-05-22 06:30:22 följande:
    Läs gärna igenom rapporten innan du försöker finna förklaringar
  • vagabond77

Tussiluskan skrev 2007-05-22 20:37:32 följande:

"Ibland måste man inse fakta, ibland är världen bara som den är, inte som man vill att den ska vara. Det finns inte en gud och himmel bara för att du vill det, man får visst cancer av rökning trots att så många rökare förnekar det, och invandrare begår mycket fler brott än svenskar. Det bara är så."

Invandrarna utför tillsammans färre brott än "ursvenskarna", bara för att förtydliga din sista linje.

Att invandrare oftare är lagförda för brott innebär inte att gruppen invandrare gör flest brott.

Fakta kan se väldigt annorlunda ut för olika individer. Saker existerar som vi inte kan se.

• vagabond77

Statistik baserar sig på händesler som har inträffat. Om vi t.ex. sett att åren 1997-2001 har vi en överepresentation hos Övriga Afrikaner på tex 5 ggr gällande brott.

Det berättar en del saker, men säger faktiskt inget om framtiden och männsikorna som kommer nu.

I den högst överrepresenterade gruppen Övriga Afrikaner (som främligsfientliga krafter skriker mest om) ingår 6032 personer. Av dessa har 75 av 100 (4444 st) uppfört sig klanderfritt.

När vi har så fin statistik hur det ser ut vore det ju tämligen enkelt att försöka rikta in åtgärder mot vissa grupper. Rätt åtgärd är INTE att neka rätt till asylprövning anser jag. Samtidigt är det lite svårt att sätta in åtgärder mot männsikor som är "misstänkta" att kunna falla i brott enklare.

Det är ungefär som att skicka ett brev till alla som heter Conny och säga att de ska tänka sig för, för många som heter Conny sitter i fängelset.

• vagabond77

Tussiluskan,

Jag håller med dig det är fördj****gt rent utsagt att skattepengar går till brottslingar, men vem det är. Fakumet kvarstår att gruppen svenskar tilsammans gör fler brott än gruppen invandrare, vilket kan ses som rimligt eftersom gruppen Svenskar är större.

Idag är det faktiskt så att många asylsökanden som registreras för brott utvisas direkt. Kan tycka det är en just teknik, men synd om dem som "sätts dit" för ett brott de inte begått.

Med tanke på hur många invandrare som lever i Sverige och sköter sig jättebra gör det mig ont när typ SD pekar på hela gruppen som förövare.

Tussiluskan skrev 2007-05-23 22:13:33 följande:
    Kanske istället föra att stoppa invandringen, utvisa direkt vid minsta brott (iallafall om personen är i vuxen ålder.Tycker bara att det är så sjukt att dessa våldtäktsmän tex ska få ta del av mina skattepengar, medan de ganska glatt skickar hem ensamma barn!
  • vagabond77

Förtydlignade från inlägget 347

Jag håller med dig det är fördj****gt rent utsagt att skattepengar går till brottslingar, oavsett vem det än är.

• vagabond77

Det är där vi skiljer oss åt BS,

Jag vägrar dra slutsatser om en HEL FOLKGRUPP för vart de kommer ifrån, hur de ser ut, eller vad de heter. Varje individ är unik och ska betraktas utifrån sina egna handlingar, inte sina landsmäns fadäser eller efter huruvida någon heter samma sak.

BadSector skrev 2007-05-23 23:51:49 följande:
    Om en FJÄRDEDEL av alla som heter Conny satt i finkan så hade jag varit den förste att säta mig och slicka kuvert.
  • vagabond77

Jag har en spärr mot att ta en genväg eller enkla lösningar på komplicerade problem.

Jag tror att om man blir beviljad ett permanet uppehållstillstånd, att man känner sig mer välkommen, och kan få en helt annan syn på sin framtid i landet. Jag vill påstå att socialbidragsstandard i Sverige knappast är ett paradis, även om jag aldrig testat själv.

Ingen vill väl börja ett nytt liv i ett annant land om man blir utslängd om x antal år. Det skulle ju verkligen ta ner lusten att jobba eller utbilda sig.

Jag tror att ett liv i ovisshet för den som beviljats uppehållstilstånd ger sämre ekonomiska prognoser med enbart kostnader, och inget tillbaka i form av skattekronor genom jobb.

Det finns verktyg vi skulle kunna införa som t.ex. återkallningsbart permantent uppehållstillstånd, för de extremfall som missköter sig. Men som sagt de flesta brott utförs av gruppen "ursvenskar", även om det finns stor överrepresentation i pyttegrupper i samhället.

• vagabond77

När en samling människor pekar ut en grupp och dömer alla i gruppen som problem, väljer jag att reagera, av flera skäl.

Största skälet är att förfarandet är fel. Det går inte att peka på en grupp där 4 av 5 i de allra värst överrepresenterade grupperna är helt oskyldiga. Ungefär som att vi ska misstänka och titta snett på alla som heter Conny för att många som heter Conny sitter i fängelset.

Ett andra skäl är att jag inte känner igen bilden alls som de främlingsfientliga krafterna vill måla upp. Jag har inte träffat på en enda utlänning i Sverige som gett mig problem. Snarare tvärt om, jag har upptäckt att de varit mycket trevliga och har lärt mig saker från dem. Uppenbarligen finns riktiga rötägg med, inom alla kulturer.

Exempel: Problem med skolk och mobbing kommer vi inte till rätta med genom att stänga skolan, eller kasta ut alla mobbare. Uppenbart enkel lösnig men ej hållbar.

• vagabond77

BS,

Varför fortsätter du dra alla över en kam? Du har ju själv erkänt att den allra största majoriteten sköter sig bra även i de största problemgrupperna. Varför vill du då straffa all invandring? Hur kan du påstå att "problemgrupperna" inte kan sköta sig, när den största delen faktiskt gör det?

"Vi behöver strama upp det för ALLA (som jag skrev tidigare) eftersom problemgrupperna inte kan sköta sig."

• vagabond77

SD planerar:
    "Ja, vi pekar på två smågrupper från Afrika där 75/100 ens aldrig varit misstänkt för brott, och så svartmålar vi alla invandrare, samtidigt ger vi dessa 25/100 skulden för alla fel i samhället. Verkar ju enkelt och bra." Så enklelt att t.o.m den minst intelligente kan gå på det.

• vagabond77

1, Jag är rädd för att många outbildade kan gå på det där snacket. Jag skriver inget om din intelligens.

2, Har aldrig sagt att det är OK att acceptera hög brottslighet.
    Däremot att använda icke representativa siffror som propaganda för att sprida rasistiska och främlingsfientliga budskap, tycker jag är helfel.

BadSector skrev 2007-05-31 23:54:32 följande:
    1. Talande att du försöker ge dig på min intelligens.

2. Jag tror du är ganska ensam om att tycka att det är ok att var fjärde i en grupp som vi försöker hjälpa visar sin tacksamhet genom att begå brott. Jag ser det inte som något annat än en naturligt att man då söker andra vägar än migrering för att stötta.
  • vagabond77

Fint inlägg där, det sista stycket tycker jag vi kan kommentera lite. :)

Männsikor som hamnar i någon "miljonprograms" förort är ofta såna som kommit genom flykt för sitt liv, och ett liv är bättre än att inte leva, hur dåligt det än är. Det får vi inte glömma.

Problemet har du mycket rikigt pekat ut. Det är jobben, inte att männsikorna kommer, som är problemet. Många människor som kommer är entreprenörsmässiga och vill jobba, precis som du skriver. I Sverige vet vi att det är krångligt att driva eget företag, med mycket papper osv.

Det vi bör göra i vårt samhälle är att lätta på villkor för eget företagande. Avskaffa vissa monopol, öka mångfalden, inte att vägra invandrare inträde. Håller med om att utan invandrare skulle samhället vara tristare, eftersom de för med sig så mycket nya upplevelser och sinnesintryck.

Sverigedemokraterna till exempel är bara ute efter att försvåra invandring och bygga ett homogent samhälle. De har inga idéer om hur man ordnar jobb eller övrig politik.

Tingelina skrev 2007-06-15 22:42:12 följande:
    De som kan jobba, vill jobba! Men sverige kan inte fortsätta ta emot väldigt mängder invandrare om de inte kan förse dem med ett vettigt liv. Eller ens möjligheten till ett vettigt liv. Svamligt och långt men jag skrev iallafall något.
  • vagabond77

Nog är det så att vi ser en annan arbetsmarkand än 60-70 talet, mycket på grund av, det ökade informationsflödet i samhället. Internet har gjort det enkelt att hitta leverantörer i låglöneländer etc. Dock finns fortfarande många industier kvar, många yrken finns där invandrare relativt lätt kan komma in.

Jag vill fortsätta hävda också att vi borde lätta villkoren för eget företagande för alla, då många invandrare just är drivna entreprenörer, som kan och vill göra saker, men som hindras av pappersjobb och byråkrati. Kanske även satsa mer på SFI, så att det underlättar ännu mer att komma till rätta. Dock vet vi att ingen kommer tillrätta om inte vi hjälper dem.

Det är så redan idag att om man inte har några asylskäl eller anhörigskäl, så kan man bli beviljad uppehållstillstånd för studier eller arbete.

Roskind skrev 2007-06-16 00:26:58 följande:
    Idag råder dock tjänstesamhället där vi byter tjänster och produkter med varandra som ställer oerhört mycket större krav på kommunikation och förståelse än vad som behövdes tidigare och det är här invandrarna idag snubblar.
  • vagabond77

Rokind,

Om det är mycket invandrargäng etc, är det kanske ett tecken på att integragionen inte funkar så bra som vi kanske tänkt, även om jag tycker att hur man bor inte behöver spela så stor roll. Ska vi skriva in i stadsplanen "var femte hus på gatan invandrarfamilj"?

Hur gör vi då för att lyckas bättre? Ett sidospår som finns på denna länk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m21846004.html

• vagabond77

:) :) :)

mampa skrev 2007-06-17 16:20:41 följande:
    Du är en sådan där intellektuell som bara försöker förvränga problemet. Vi i SFD ser problemet på nära håll dagligen!! Vi vet vilka problem de orsakar i våra vattendrag, denna best som bara äter och skiter och utnyttjar vår frikostighet, fredliga och rena miljö.Du bekräftar också att de faktiskt åker utomlands för att hämta sig en partner. Då duger Sverige inte minsann! För jävligt!SFD in i riksdagen år 2010!  ...vänta bara!!
  • vagabond77

"Riksgälden skriver nu upp sin prognos för statens överskott i år med 26 miljarder till 138 miljarder kronor. Om prognosen besannas blir överskottet det största genom tiderna och statsskulden i förhållande till bruttonationalprodukten (BNP) den lägsta sedan slutet av 70-talet. Och trenden bedöms hålla i sig ytterligare några år."

Jo... det är verkligen kaOS...

Svar på tråden Invandrare...