• Just A Girl

Ni diabetiker, vad dricker ni för alkohol?

Har nyss fått tillbaka diabetesen som uppkom under andra graviditeten. Den höll sig borta i 1 år, men nu är den här för att stanna

Men hur som hälst är vi bortbjudna i morgon och ska ha barnvakt till båda barnen. Men jag skulle vilja dricka lite men är orolig vad som händer med blskr. Var lite inne på cola-light och rom men rom är väll jätte sött.
    Vad brukar ni dricka när ni dricker något och vad händer med blskr, någon man bör tänka på.
    Jag ska alltså inte dricka mig jätte full men lite små fnittrig vore inte fel

• Svar på tråden Ni diabetiker, vad dricker ni för alkohol?
  • Just A Girl

hittade detta på systemets hemsida
    Det finns ingen anledning för en diabetiker att helt avstå från alkohol - bara man är vaksam.

- Eftersom alkohol sänker blodsockerhalten hinner levern ibland inte riktigt med att skicka ut nytt socker, vilket gör att man kan få insulinkänning under natten och morgonen, säger Nils Adner, överläkare på Diabetescentrum vid Södersjukhuset i Stockholm.

Detta råd gäller särskilt personer med typ 1-diabetes och typ 2-diabetiker som behandlas med insulin. De är extra känsliga för alkohol.

Sockret i punschen kvittar ...

Till skillnad från vad man kan tro har däremot sockerhalten i alkohol inte så stor betydelse för diabetiker.

- Visst höjs blodsockret av söta drycker, men oftast dricker man ju bara små mängder av likör och punsch. Däremot gäller det att se upp med ölkonsumtionen, eftersom öl får blodsockret att stiga, säger Nils Adner med en särskild adress till unga ölhävande män med rundare form.

Begreppet ölmage är nämligen inte taget ur luften.

... men kalorierna i alkoholen betyder mycket

Liksom all annan alkohol innehåller öl många kalorier. Två liter öl motsvarar 20 sockerbitar. Alkohol, med eller utan socker, kan orsaka fetma, som i sig är en stark riskfaktor för att utveckla diabetes.

- Det är lätt att glömma att alkohol är väldigt kaloririkt. Ett glas rödvin innehåller till exempel 78 kalorier.

Drycker som punsch, cognac, likörer, dessertviner med mera påverkar blodsockerhalten på samma vis som allt annat som innehåller socker.

Mycket alkohol kan vara livsfarligt ...

Hårt drickande under lång tid kan framkalla diabetes genom att skada levern och bukspottskörteln.

- Men man kan få livshotande skador även av att dricka mycket under en kort tid, säger Nils Adner.

Till exempel inflammerad bukspottskörtel - vilket förr eller senare kan leda till diabetes, eftersom förmågan att producera insulin skadats för gott. Och även risken att få olika typer av nervskador ökar om man är diabetiker.

... men lite alkohol kan vara bra

Nya amerikanska studier har visat att en måttlig mängd alkohol varje dag tycks ha en viss förmåga att förebygga diabetes.

- Men det handlar om högst två glas vin per dag. Mer än så innebär en överrisk, fastslår Nils Adner.

Insulinkänning liknar berusning

Att dricka sig redlös är för den som har diabetes extra riskabelt.

- Det kan leda till allvarliga komatillstånd. Därför bör diabetiker se till att aldrig helt tappa kontrollen.

Och svår insulinkänning kan förväxlas med berusning, eftersom symptomen liknar varandra: yrsel, darrningar och aggressivitet. Detta kan leda till att en diabetiker inte får den livsnödvändiga hjälp han eller hon behöver.

• SGN

Nu är det ju så att man reagerar väldigt individuellt, men jag kan ju ge dig råd utifrån mina erfarenheter.
    Saken är den att spriten tar ner blodsockret, inte direkt men efter någon timme. Jag rekomenderar dig att informera de som du har med dig om vad de ska göra om du får lågt blodsocker. Se till att du äter något innan du går och lägger dig. Och sov helst inte ensam, det är lätt att man inte vaknar av känningar när man är berusad. Jag får oftast insulinkänningar morgonen efter.

- Drick vad du vill, kolla blodsockret innan du går och lägger dig, och ganska ofta dagen efter samt ät något innan du går till sängs.

• lilltrillan

ren vodka i liten mängd är igentligen det bästa!
    vill du dricka vin så välj ett torrt vitt vin!
    alla spritsocker innehåller socker, men det finns cider light nu såg jag på vårat bolag har dock inte testat!
    har själv typ 1 diabetes!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • Just A Girl

SGN

Tack för infon, det ska jag tänka på. Tar kanske bara ett glas vin eller något eftersom vi inte ska sova hemma heller.

Men någon kväll får jag dricka lite hemma för att se vad som händer och hur jag mår. Ta en blskr kurva med alkohol

• SGN

Du kan grogga på apelsin juice, eller vanlig läsk.
    Mitt diabetesteam rekomenderar det.

• lilltrillan

ja precis ha koll så du inte få en rekyl, alltså först dimpa i bls och sen skjuta i höjden!
    drick med vett och sans så går det bra! lycka till och ha en trevlig kväll!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • SGN

OBS! Diabetesteamet förespråkar dock inte att man ska dricka sprit

• SGN

Har du glucagon spruta? Ta med dig den i så fall och ha det så trevligt! (Jag brukar ha godis med mig när jag sover borta ifall jag får känning...)

• Pöörnis

En del av de ja just läst förstår ja inte alls var ni fått från... Grogga på apelsinjuice o vanlig läsk utan att de höjer blsk??? Nä, skulle inte tro de. har haft typ1 i 24 år varav jag druckit alkohol IBLAND i drygt 10. Jag kan INTE grogga på apelsinjuice eller vanlig läsk, cider ger oxå massor i blsk.

Men de viktigaste är ändå att du håller koll på ditt blsk även om du dricker alkohol. O glöm inte att du måste ligga lite högre innan natten för att slippa känning och därmed kunna undvika en rekyl.

Vad jag förstår så har du ändå lite egen insulinproduktion kvar eftersom du bara tar insulin en gång om dan vilket gör det lite lättare för dej, kroppen kan ändå känna av lite vad som sker och att du får i dej alkohol... som du säger själv. Det är bara o testa sej fram, de viktigaste är att inte bli plakat! :)

Inte är det farligt att dricka om man tar det lite lugnt, ha en trevlig kväll!

• SGN

Pöörnis: Jag fick förklaringen att eftersom spriten tar ner blodsockret, så var det bättre att blanda med vanlig läsk och apelsinjuice. Det är klart att blodsockret går upp, men spriten kan ju göra så att man "dippar" ganska snabbt. Det är nog olika råd och rön hela tiden inom vården, beroende på vem man pratar med

Svar på tråden Ni diabetiker, vad dricker ni för alkohol?