Innehåller tacos mycket kalorier?
Om man äter tacosköttet i det mjuka brödet samt grönsaker och tacosås, är det för mycket kalorier om man bantar?
Om man äter tacosköttet i det mjuka brödet samt grönsaker och tacosås, är det för mycket kalorier om man bantar?
Nej, men ta lite mindre tacosås, den innehåller socker för det mesta.
Köp isf 10% nötfärs till köttet och stek i teflonpanna. Det finns oxå en påse med vego (soyaprotein, som är super god) tacofärs man kan köpa som dom tidigare delade ut på viktväktarna för att det var bra och kalorisnålt. Köp fullkornsbrödet till och som petronilla säger, snåla med tacosåsen.
Det är bra mat om man inte lägger på ost och för mycket sås. Det vita brödet är ju ingen höjdare heller, men det kan man ju variera.
tacosåsen innehåller oftast inget socker alls,men jag skulle byta ut brödet
Tacosåsen vi har innehåller följande: 82% tomater, lök, vinäger, 3 % grön chilipeppar, salt, modifierad stärkelse, vitlök, antioxidationsmedel, örter, kryddor.
Verkar inte så farligt, eller??
kör på!
om man har i massa sallad, gurka, tomat, majs, ananas, banan, oliver, paprika etc etc och köttfärs, ost och tacosås så blir det ju inte direkt onyttigt.. o veggofärs är ju nyttigare än "vanlig" köttfärs! sen kan man ju ha en magrare ost tex!
Ät det med gott samvete du! Tacos är jättebra mat ur kcal synpunkt om man inte har på massor med ost o fet creme fraiche. (så gott hihi).
Tacosåsen är 5kcal per matskedsmått enligt tappa.se, så det är ingen jättekatastrof
.
Jag brukar skippa osten och använder bara: sallad, gurka, tomat, majs, lök och tacosås. Förutom kött och bröd som sagt.
Bröden är dock ganska kaloririka. Hårda skal är "döskallemärkta" för bantare.. Dem mjuka är på håret..
föresten.. man kan väl göra egna pitabröd? då kan man ju göra dom nyttigare.. att man byter ut mjöl o kanske lägger till något annat etc.. har ingen aning om hur man gör, men borde ju gå o göra egna!
sen kom jag på en till sak.. ibland brukar vi häva i massa röda lincer när vi steker köttfärsen, då blir det ju också nyttigare! man kan ju även "koka" med rivna morötter, men kanske inte så passande just till tacos.. men lincer kör vi på ibland, o dom smakar ju ingenting!
men se till att ha i en del vatten under steknigen, så lincerna blir mjukare!
Jag är inte så hemma på det här med kalorier men hur är det med tacokryddan då, den största ingrediensen är ju socker?
ica´s tacokrydda innehåller följande: druvsocker, salt, lök, kummin/krave, chili, modifierad potatisstärkelse, vitlök, potatisfibrer, köttarom, maltodextrin, kryddor, jästextrakt, färgämne E160c, rapsolja, syra(citronsyra), klumpförebyggande medel E551.
Energi 1300kL/300 kcal, protein 7,5 g, kolhydrat/karbohydrat 59 g, fett 4g!
o påsens innehåll är 40g!
Tacokryddan jag använder innehåller: lök, paprika, laktos, salt (15 %), chilipeppar, mod. stärkelse (potatis), selleriextrakt, vitlök, kakaopulver, oregano, svartpeppar, spiskummin, citronsyra.
Står inget om näringsinnehåll dock, men den innehåller ju inga E-ämnen i alla fall...
Håller med de flesta här men vill bara förstärka att det du ska ta väldigt lite av är brödet (största boven) och osten, lite mindre av är köttfärsen, såsen, gräddfilen och majsen, ha istället mycket extra grönsaker.
Om du är osäker och vill gå ner i vikt så rekomenderar jag att du använder ett program till en början så du lätt ser vad du kan ändra på. Ofta är boven en annan än vad man tror. Tex viktklubb på aftonbladet eller www.halsovakten.se, i båda lägger man in allt man äter och dricker så räknar den ut kalori innehållet. Öppnade ögonen på en vän till mig som tyckte hon var så duktig som drack juice istället för läsk, nyttigare - ja, mindre kalorier - nej.
Lycka till!