• gealach

Ringa hem till läraren (läs hela TS)

Jag som är lärare diskuterar ofta med kollegor om huruvida föräldrar får ringa hem eller inte.

Själv lämnar jag inte ut mitt hemnummer, och jag står inte i katalogen. Vill de ha tag i mig har jag e-post, röstbrevlåda på skolan och en jobbmobil, som jag stänger av när jag inte vill/kan vara tillgänglig. Jag anser att jag inte är svår att få tag i.

Visst jobbar jag hemma en hel del kvällar, men det betyder ju inte att jag alltid kan eller vill vara tillgänglig på telefon. En del kollegor har råkat ut för att föräldrar ringt hem sent på kvällar eller på helger.

Ni som har barn i skolan, hur gör ni? Och nu menar jag så klart inte om läraren sagt att det är OK att ringa hem, utan i andra fall. Tar ni för givet att läraren har ständig telefonjour hemifrån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-19 19:11:09:
    När jag pratat med utländska vänner blir de helt chockade över att svenska lärare tillåter att man ringer hem till dem. Det skulle aldrig hända i deras länder. Men i många andra länder har man ju också en annan respekt för lärare som yrkesgrupp, i Sverige ska man ju många gånger vara både extraförälder och kurator...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ringa hem till läraren (läs hela TS)
  • Betty Boop

Jag måste bara berätta en rolig grej som min lärare på Lärarhögskolan berättade..

En pappa ringde hem till henne vid 21-tiden en kväll.
    -Ja, hej... lilla Kalle kan inte sova. Han tycker att du läser sagor så bra och undrar om inte du kan läsa en saga för honom över telefonen.

• Eisa

men hallå...
    Betty Boop skrev 2007-05-19 22:48:54 följande:

Jag måste bara berätta en rolig grej som min lärare på Lärarhögskolan berättade..En pappa ringde hem till henne vid 21-tiden en kväll.-Ja, hej... lilla Kalle kan inte sova. Han tycker att du läser sagor så bra och undrar om inte du kan läsa en saga för honom över telefonen.
  • Liveit1971

Jag svarade då annat. Jag har två barn i skolåldern, och har aldrig funnit anledning att ringa hem till deras lärare. Detta kan dock bero på att jag rätt ofta träffar lärarna på skolan.

• Amacor

Röstade på annat.
    Jag brukar maila till min dotters lärare om det är någtot. MEN skulle det dyka upp något akut hemma en kväll så skulle jag inte dra mej för att ringa hem till läraren. Men då ska det vara något allvarligt som jag anser att jag inte kan vänta med att få ett svar på.
    Jag har själv arbetat som lärare och det var inte många som ringde mej annat än skoltid, det var någon enstaka gång bara det hände.

• Odessa

Usch, jag har jobbat som klasslärare (aldrig mer!) där jag endast lämnade ut mejladressen. Tyvärr är det inte svårt att snoka reda på telefonnumret och nån vecka senare började det..

Jag fick samtal när jag försökte storhandla med två barn, samtal fem i sju på morgonen och samtal efter elva på kvällarna. Helt sanslöst. Jag började bränna ut mig totalt.

• Yrslan

Pluggar själv till lärare och räknar kallt med att jag kommer att kontaktas av föräldrar även hemma. Jag har ibland varit tvungen att kontakta mina barns lärare efter skoltid då det gällt viktiga saker. Jag har även själv blivit uppringd av lärare hemma på kvällstid så för mig är det inget konstigt. Är det viktiga saker så är det bra att man får reda på det eller reda ut problem så fort de uppstår så ingen går ocjh undrar eller mår dåligt. Hellre en förälder som ringer än en som aldrig hör av sig och där man inte vet om barnet dyker upp eller inte....

• Yrslan

Självklart är det inte tal om dygnet runt jour!!! Är man lärare så har man faktiskt också ansvar för eleverna i sin klass under skoltid. Alla som jobbar med människor får vara kuratorer ibland.....

• lindansare

Jag är gymnasielärare och vid några få tillfällen har föräldrar ringt mig hem sent på kvällen. Vid ena tillfället var en elev instängd på skolan och ringt sina föräldrar som ringde mig.  Vid andra tillfället hämtades en av mina elever med ambulans efter att ha förlorat medvetandet utan rimlig anledning. Båda dessa elever kom inte från orten och föräldrarana bodde alltså i andra delar av landet. För mig är det helt okej. Det har under åtta år hänt två gånger och då har det varit allvarliga situationer.

Jag har inga problem att vid tillfällen som sådana ovan låta en elev sova i mitt gästrum eller ta mig till sjukhuset för att finnas där. Rent medmänskligt känns det självklart. Och det är ju inte händelser som sker sådär jätteofta.

Utöver detta händer det att före detta elever ringer mig hem för att be mig vara referens eller be mig om lite råd...Det är kul, tycker jag!

• aragon

Ska jag ringa hem till läraren gör jag inte det efter typ kl 21:00
    och så MÅSTE det vara nåt viktigt.....SUPER viktigt.....annars kan det ju vänta tills skoldagen......

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
Svar på tråden Ringa hem till läraren (läs hela TS)