Ringa hem till läraren (läs hela TS)
Jag som är lärare diskuterar ofta med kollegor om huruvida föräldrar får ringa hem eller inte.
Själv lämnar jag inte ut mitt hemnummer, och jag står inte i katalogen. Vill de ha tag i mig har jag e-post, röstbrevlåda på skolan och en jobbmobil, som jag stänger av när jag inte vill/kan vara tillgänglig. Jag anser att jag inte är svår att få tag i.
Visst jobbar jag hemma en hel del kvällar, men det betyder ju inte att jag alltid kan eller vill vara tillgänglig på telefon. En del kollegor har råkat ut för att föräldrar ringt hem sent på kvällar eller på helger.
Ni som har barn i skolan, hur gör ni? Och nu menar jag så klart inte om läraren sagt att det är OK att ringa hem, utan i andra fall. Tar ni för givet att läraren har ständig telefonjour hemifrån?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-19 19:11:09:
När jag pratat med utländska vänner blir de helt chockade över att svenska lärare tillåter att man ringer hem till dem. Det skulle aldrig hända i deras länder. Men i många andra länder har man ju också en annan respekt för lärare som yrkesgrupp, i Sverige ska man ju många gånger vara både extraförälder och kurator...