• Mamba

Någon som bor i Schweiz

Kikar in här.

I dag åker min man till Zurich för en arbetsintervju och om det går bra så flyttar vi dit hela familjen i höst (sept).
    Berätta lite om staden, hur det är att ha barn där osv!
    Finns det fler som bor i just Zurich?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Nu har min make varit på intervjun och det gick bra. Han filmade staden och det var visst massa folk (som du sa kaj04)

Det är ju kul att höra att det finns fler svenska barn som är hemma i närområdet.
    Mina barn är 2,5 år och 6 månader. Båda är pojkar
    Kul  med sånggruppen i kyrkan, det är verkligen perfekt!

Vi hoppas på att det blir det jobbet, får veta nu i veckan!

Jag har läst tyska och kan nog förstå en hel del. Men engelska är ju så klart lättast, pratar folk engelska i vanliga affärer?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Minialp skrev 2007-07-08 17:53:09 följande:
    Mamba - kul att intervjun gick bra för din man! Själv ha rjag ju min älskling där nere & själv sitter jag än så länge i Gbg, plugg som håller mig kvar här... Men min J trivs jättebra i Zurich & gillar sitt jobb, så jag hoppas att jag kommer kunna flytta dit sen jag med!
    Är du nere ofta? Det är nått flygbolag som kör direkt från gbg till Zurich va? Maken åkte via Köpenhamn men sen var det nån som sa att det skulle finnas direktflyg...
    Jag bor 7 mil norr om gbg så det är närmaste flygplatsen.
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Minialp skrev 2007-07-09 10:07:59 följande:
    Mamba - jag åker ner så ofta jag har möjlighet, tyvärr är inte d så ofta som jag hade önskat! men vi har som mål att fösöka ses varje månad, men d blir snarare varannan månad... Jag har hitills bara flugit med SAS via Köpenhamn, en gång bytte jag i Frankfurt, men d tog sin lilla stund... Det ska finnas ett flygbolag som flyger direkt, tror d heter CITY AIRLINE, jag har inte åkt med dem ännu för d har varit väldigt mycket dyrare när jag skulle flyga, så jag valde att flyga emd ett byte i Köpenhamn.
    Får kolla på det om det nu blir detta jobbet. För då flyger jag med barnen och maken tar en bil ner med grejer.
    Men först ska jobbet fås
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    barbafin skrev 2007-07-09 11:34:36 följande:
    HejHade precis skrivit ett långt inlägg med svar på diverse frågor när lilla tjejen kommer in i kontoret och helt frankt går fram till hårddisken och trycker på avstägningsknappen!... Helt svart i rutan... Så jag gör ett nytt försök att "återskapa" mitt meddelande ur minnet (med dottern på säkert avstånd den här gången )Mamba; låter spännande med intervjuen. Vi flyttade själva hit till CH med två barn på 2,5 år och 8 månader så undrar du något hur det är att flytta med barn i den åldern så är du välkommen att höra av dig. Angående språket, så upplever jag att många säger "nej, jag kan inte engelska" och så pratar de på jättebra i alla fall, så de flesta verkar kunna engelska rätt bra. Sedan vill jag inte göra dig besviken angående dina tyskakunskaper, men schwyzerdütsch är HELT annorlunda än hochdeutsch, som jag antar är vad du läst i skolan. Jag hade också skoltyska med mig och trodde att jag skulle klara mig galant på det, men icke. Efter 8 månader här förstår jag fortfarande oerhört lite när någon tilltalar mig på deras dialekt. Visst förstår jag ord, men absolut inte sammanhanget. Och måste alltid be dem prata hochdeutsch med mig i stället. Angående direktflyg, precis som Minialp säger så flyger City Airline (SAS-partner) direkt Gbg- Zürich. Jättesmidig och bra. De har precis gjort om sin flygtabell men flyger bara en gång dagligen. Dyrare, visst, men flyger man själv med två små barn så betalar man gärna lite extra för att slippa mellanlanda i Köpenhamn Kram
    Bor du i Zurich?

Ja det hela är spännande! Och läskigt, och pirrigt. Hur är det att bo där nere med barn?
    Det jag funderar mest över är det sociala, både för mig och barnen. Jag har varit hemma hela tiden med Isak så han är van vid det, men just kontakt med barn är ju viktigt för honom. Hur har ni gjort? Varit i svenska kyrkan?

Nej jag har förstått att man inte kan förstå deras tyska.Men det är ju bra att ha i bagaget med tanke på att skrivspråket är väl högtyska om jag förstått det hela rätt? Så man kan läsa skyltar, i affärer osv.

Jag har ju en syskonvagn till killarna. Är det smidigt att ta sig med vagn i kollektivtrafik?
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Vad snälla ni är alla som svarar.

Bra att ni skriver så angående syskonvagn. JAg funderar på om jag ska skaffa Phil&Teds syskonvagn som tar upp mindre plats. För man kan väl ha vagn i kollektivtrafiken?
    Jag måste nog ha en vagn till Isak, han orkar inte gå så långt. Och jag vet inte med ståbräda jag, blir inte det jobbigt för honom att stå på för länge.

Jag skriver vilket förtag han varit på när vi vet om det blir eller inte.

Hur är mataffärer i jämförelse med Sverige. Dyrt, billigt, kvalite?
    Finns det liknande affärer som typ ICA Maxi med billigare priser och större utbud?
    Finns det typ vanlig kycklingfile som i sverige?
    Antar att det kommer bli en stor omställning på alla sätt om det blir detta jobb. I mitten av denna vecka vet vi förmodligen hur det går..
    Det ösregnar här hemma (västkusten) så vi går mest inne och väntar känns det som

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

barbafin

Hur långt är det från där du är till Zurich?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-09 16:07:24 följande:
    mamba: Phil&Teds syskonvagn är väldigt populär här hos mina väninnor som har 2 barn. den tar mycket mindre plats o är smidig att köra.mataffärer finns det gott om: Migros, COOP eller Aldi från Tyskland (typ Lidl). Maten är dyrare än i Sverige, men så tjänar man ju mer här oxå. Speciellt fisk o skaldjur är otroligt mycket dyrare här - njut av det så länge du kan, du som bor på västkusten!kycklingfilé finns även här... jag tror att det bara är falukorv som jag har svårt att hitta (förrutom välling).är du nyfiken kan du ju kika in på www.migros.ch så ser du vad det finns att köpa.det är klart att det blir en omställning, men nu vet du ju att du inte är ensam här!
    Finns det inte välling?
    Hur i allsindar gör ni då?
    Min store kille äter ju välling och tanken är att min minste ska börja också!

Falukorv som Isak älskar MEn det finns väl annan korv antar jag
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-09 21:52:02 följande:
    Mamba: jag hämtar välling varje gång jag är i sverige, låter alla som kommer på besök som kan ta med välling ner ta med det, ber mamma skicka sverigepaket fullt med välling o i värsta fall kan man köpa över internet, men frakten blir dyrare än att be någon hemma att skicka.det finns massor med goda korvar här! min mamma älskar att grilla korv här för vi har så stort urval av korv. det blir nog inget problem! min kille äter bara makkaroner, så jag har inte svårt att hitta mat världen över...
    Det finns alltså inte välling Nu är jag lite chockad, trodde jag att det fanns i hela världen
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-10 08:55:31 följande:
    tja välling är en sällsynt vara... men vad jag har förstått så finns det bara i sverige! nästa gång jag får barn (om det blir något) så ska jag INTE ge välling utan försöka pyssla ihop en annan variant av schweiziska pulver o mjölk!!!Tuntalisa: var i Lugano bor ni? mitt i stan eller lite utanför? är nyfiken eftersom jag tycker så mycket om Lugano o tillbringade en väldigt roligt tid av mitt liv där nere.
    VAd är det för variant? Något barnen äter där nere?
    Mamma till Isak & Love
Svar på tråden Någon som bor i Schweiz