barbafin skrev 2007-07-09 11:34:36 följande:
HejHade precis skrivit ett långt inlägg med svar på diverse frågor när lilla tjejen kommer in i kontoret och helt frankt går fram till hårddisken och trycker på avstägningsknappen!... Helt svart i rutan... Så jag gör ett nytt försök att "återskapa" mitt meddelande ur minnet (med dottern på säkert avstånd den här gången )Mamba; låter spännande med intervjuen. Vi flyttade själva hit till CH med två barn på 2,5 år och 8 månader så undrar du något hur det är att flytta med barn i den åldern så är du välkommen att höra av dig. Angående språket, så upplever jag att många säger "nej, jag kan inte engelska" och så pratar de på jättebra i alla fall, så de flesta verkar kunna engelska rätt bra. Sedan vill jag inte göra dig besviken angående dina tyskakunskaper, men schwyzerdütsch är HELT annorlunda än hochdeutsch, som jag antar är vad du läst i skolan. Jag hade också skoltyska med mig och trodde att jag skulle klara mig galant på det, men icke. Efter 8 månader här förstår jag fortfarande oerhört lite när någon tilltalar mig på deras dialekt. Visst förstår jag ord, men absolut inte sammanhanget. Och måste alltid be dem prata hochdeutsch med mig i stället. Angående direktflyg, precis som Minialp säger så flyger City Airline (SAS-partner) direkt Gbg- Zürich. Jättesmidig och bra. De har precis gjort om sin flygtabell men flyger bara en gång dagligen. Dyrare, visst, men flyger man själv med två små barn så betalar man gärna lite extra för att slippa mellanlanda i Köpenhamn Kram
Bor du i Zurich?
Ja det hela är spännande! Och läskigt, och pirrigt. Hur är det att bo där nere med barn?
Det jag funderar mest över är det sociala, både för mig och barnen. Jag har varit hemma hela tiden med Isak så han är van vid det, men just kontakt med barn är ju viktigt för honom. Hur har ni gjort? Varit i svenska kyrkan?
Nej jag har förstått att man inte kan förstå deras tyska.Men det är ju bra att ha i bagaget med tanke på att skrivspråket är väl högtyska om jag förstått det hela rätt? Så man kan läsa skyltar, i affärer osv.
Jag har ju en syskonvagn till killarna. Är det smidigt att ta sig med vagn i kollektivtrafik?