• Mamba

Någon som bor i Schweiz

Ain skrev 2007-07-23 10:59:02 följande:
    Hejsan! Nu lyckades jag än en gang fa mitt inlägg att försvinna Och jag ska jobba pa ett dataföretag jaja...Tuntalisa: jotack jag mar bara bra. är lite mindre trött nu än jag var i början av graviditeten, men förra veckan när det var sa varmt var det ganska jobbigt. Tur iaf att vi har luftkonditionering här.Jo, jag har tänkt försöka handla det viktigaste iaf. Typ lite bebiskläder (köpte första bodyn i helgen, eftersom det var rea), lite blöjor och sadär. Och sa blir det val lite "onödigt" ocksa eftersom det är sa gulligt. Det känns som att jag hellre inhandlar saker till bebisrummet innan bebisen kommit, även om det ocksa känns lite konstigt innan den kommit. Men nu har jag ju fortfarande ork och det känns kul. Jag kanske blir jättetrött i slutet och da är det ju inte lika roligt att handla.Ja, jag bor ju inte heller sa himla nära alla andra i tyska delen Grattis Mamba! Kul att han fick jobbet! Och ni ska flytta sa snart ocksa!Angaende lön och kostnad i Schweiz: Jag tyckte ocksa att det var jättesvart att veta vad jag skulle begära. Det kändes som att man begärde hutlöst mycket, bara för att efterat upptäcka att man kunde begärt ännu mer Datakillarna pa jobbet (ok, det är ju inte samma bransch men ända) tror jag tjänar runt 8-9000CHF i manaden, men da har de ocksa bonus en gang per ar och den kan vara uppemot 50 000-60 000 CHF den med...Kan tyvärr inte riktigt jämföra med mitt jobb, eftersom det inte alls är i samma genre, och inte heller min mans eftersom han jobbar pa en internationell org, och där är lönesättningen och förmanerna väldigt annorlunda.Mat och kläder tycker jag inte är sa jättemycket dyrare i Schweiz än i Sverige. IKEA och H&M är inte speciellt mycket billigare i Frankrike där jag bor än över gränsen. Mat är ofta billigare i Frankrike än i Schweiz, men a andra sidan är ju Frankrike billigare än Sverige ocksa.Boende är däremot ganska dyrt. Och vill man ha barnen pa dagis är det ocksa himla dyrt. Jag skulle rada er att surfa runt lite pa nätet för att fa en uppfattning om vad det skulle kosta att hyra en lägenhet/hus. Antar att ni inte tänker köpa om ni inte tänkt stanna längre tid. Att hyra ett mindre hus i omradet jag bor (Frankrike sa det är nog billigare) kan ga pa 15 000kr i manaden eller nat. Kanske mer tom om man vill ha ett lite bättre hus.Jag var skriven i Sverige i ett par ar trots att jag bodde här, mest pga försäkring. Men jag skulle nog ända rekommendera er att skriva er i Schweiz. Jag tror man maste göra det efter ett par manader om man vet att man stannar längre än ett ar. Men det är ju inga problem att skriva in sig igen när man flyttar tillbaka. Ni kommer ju ända att ha sjukförsäkring och allt ni behöver i Schweiz.Jag skulle sa snart som möjligt kontakta utlandspolisen i Schweiz för att se till att du och barnet far uppehallstillstand. Troligast hjälper väl företaget till ocksa, men det är nog inte dumt att starta sa tidigt som möjligt. Schweizarna kan vara ganska harda med det där och det är inte rekommenderat att bo utan att vara anmäld. Jag vet om folk (fran EU) där polisen väntat utanför dörren när de kommit hem för att kasta ut dem fran landet...

Jag tror att företaget kommer fixa med mkt. de flesta som jobbar där är från andra länder och det är ett strort föreget. Jag tror de fixar med visa, uppehållstillstånd mm till hela familjen.

Kan ju säga nu att det är UBS (united bank of switzerland) som han ska jobba på. Spännande, har redan börjar packa lite grann med kläder till barnen.
    vi har verkligen massa att göra. bor ju i ett stort hus nu som ska tömmas. tanken är sen att bo i lägenhet, men vi får se. Kommer bo i en tillfällig lägenhet först för att sen hitta något permanent.
    Allt känns himla overkligt..

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Helena S skrev 2007-07-23 12:25:22 följande:
    Mamba: Kul att din man fick jobbet Det är där sambon jobbar nu, fast han slutar som sagt om 3 veckor! Kanske det är din man som skall ta över hans jobb... hihi... Vet att dom har betalat flyttkostnader (man får en klumpsumma som man får göra av med själv) och div andra saker för andra. Uppehållstillstånd till din man hjälper dom självklart med, men jag vet inte om ni, dvs du och barnen, måste söka separat eller inte. Det fick jag göra (fast det kan bero på att vi inte är gifta), för att mitt tillstånd är beroende av att sambon får tillstånd eftersom jag inte jobbar för tillfället. Man måste iaf gå till Kreisbüro och anmäla sig inom 7 dagar efter man kommit in i landet! Håller för övrigt med Ain och rekommenderar också att man skriver sig här och skriver ut sig ur Sverige om man planerar att stanna i mer än ett år. Sedan kan jag rekommendera er att titta på lägenhet nu. För i Zürich flyttas det för det mesta 2 ggr per år (beror på att man bara kan säga upp sina kontrakt vid vissa tider), varav en är i oktober = finns fler lägenheter lediga nu än andra tider på året. Hemsida för lägenheter: www.homegate.ch Sedan har företaget intranet och anslagstavlor där man ibland kan hitta lägenheter, så det kan vara värt att titta på. Fundera lite på vilken typ av område ni vill bo i, i stan/utanför. Det är en fördel med bra tåg/spårvagns/bussförbindelser från hemmet till jobbet då det oftast går snabbare att åka tåg än sitta i bilkö/hitta parkering i denna stan.
    Jasså! Är han också civ-ing och programmerar datorer?

Vi har kikat på den sidan, tack för infon om lägenhetskontraken och så. Bra tips! Har kikat på den sidan förrut

Vart bor ni? Vi hade tänkt klara oss utan bil till en början och sen köpa en där nere i så fall.  OCh jag har vilket som helst inget körkort så jag är beroende av lokaltrafiken,.
    Jag vill kunna gå lätt till saker också.
    Vart bor ni och vart är bra att bo med barn? Vad rekommenderar du? Bor ni centralt?
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Ja det är officiellt nu. Vi flyttar till Zurich första helgen i september. Oh my God vad vi har mkt att göra tills dess. Vi får en lägenhet av företaget första månande och sen går flyttlasset från Sverige på riktigt. Och vi ska sälja huset också
    Kära nån! Spännande, underbart och läbbigt!!

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Helena S skrev 2007-07-24 13:08:11 följande:
    Kaj04: Jovisst, på tisdagar kl 9.30 är det svensk sång/lekgrupp (samma upplägg som i svenska kyrkan) i Enge, mitt emot Rietberg museum. Fast nu är det sommaruppehåll tills början av augusti... får se om jag lyckas ta mig upp för backen då, höggravid som man är... Ain: Mamba: Vad kul!! Skulle gärna ha visat dig stan då, men jag ligger nog på sjukhuset runt den tiden (bf 28 aug) Får ta det senare.
    Ja jag kan tro det Du får gärna visa mig runt sen i höst och introducera mig för svenskarna
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Mitt dilemma nu är att jag tror jag sett en bra lägenhet men visningen är liksom på fredag suck, det är endel lägenheter ute nu och det känns rätt jobbigt att inte kunna titta på dem eftersom man sen kommer behöva leta som en besatt...

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Helena S skrev 2007-07-24 14:01:22 följande:
    Mamba: Vad är det för lägenhet?
    Denna, det ser ju bra ut?

eller, vad tror du?

www.homegate.ch/homegate/detail&l=default&a=default&type=RentFlat&CURRENT_PAGE=1
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-24 21:30:02 följande:
    mamba: va roligt! kikade oxå på lägenheten, men det är svårt att säga, jag tror att birmensdorferstrasse ligger rätt i "smeten" o har mycket biltrafik, men jag är inte säker.kolla in www.svenskamammor.com här finns massor med tips för mammor utomlands o inför flyttning etc.jag bor bara 40 minuter utanför zürich, så säg bara till när du har landat. Yannick är lika gammal som din lille kille (december 2004) om jag minns rätt.helena o ain: lycka till med bebisarna! skulle ha haft den 29e oktober, men fick ma i v12, så jag kan tyvärr inte hänga med er där!
    Jo Isak är född i december 04. Pratar Yannick både svenska och tyska eller bara tyska?

Jag tror helt enkelt att vi får vänta tills vi är på plats. Kanske bokar in lite visningar redan här hemma.
    NEj nu ska jag återgå till mitt packande och rensande innan jag ska sova.

Ledsen för ditt MA, jag fick ett MA i v 20 för 4 år sen, vet hur hemskt jobbigt det är.
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

God morgon!

Har redan hunnit avklara samtal till försäkringskassan (jag får ha föräldrapenning även i Schweiz) och högskolan (ska hoppa av en utbildning som jag har studieuppehåll i just nu...).
    Nu ska vi åka till polisen och fixa med pass till lillen
    Ska rensa ur och lassa i väg en massa grejer till second hand. Vi är på G

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Hujedamej vad jag är trött. Och det blir inte bättre av att det ÖSregnar här nu..
    Mäklaren var här i dag, vi har handlar fler flyttkartonger och en ny syskonvagn Ja vi köpte en P&T vagn i Sportutförande i limegrönt!
    I dag ska jag lägga ut vår nuvarande vagn på blocket!

Har snart rensat i hela köket, inte mkt kvar. Skönt att få gjort så mkt som möjligt...

Hoppas att ni har det bra där nere, det är varmt va? Jag hoppas att september blir en fin månad, och även oktober! Det är verkligen spännande detta!

IKEA finns i Zurich va?

Och svenska kyrkans barngrupp, när startar de?
    Jag vill gärna ha umgänge redan från början för Isaks skull

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Det låter ungefär så som vi ska göra. Fast vi ska ta med oss lite möbler, som sängar, byrå och Isaks möbler.
    Men annat ska vi köpa där nere...

Känner att vi faktiskt kommer ro detta i land. I morgon får vi nyckel till ett förråd där vi ska magasinera saker och diverse möbler under tiden. Blir vi kvar väldigt länge så får vi ta ställning till hur vi gör  med det i ett senare skede.
    Men det är endel att stå i, men det är faktiskt kul

AS
Svar på tråden Någon som bor i Schweiz