Helena S skrev 2007-07-23 12:25:22 följande:
Mamba: Kul att din man fick jobbet Det är där sambon jobbar nu, fast han slutar som sagt om 3 veckor! Kanske det är din man som skall ta över hans jobb... hihi... Vet att dom har betalat flyttkostnader (man får en klumpsumma som man får göra av med själv) och div andra saker för andra. Uppehållstillstånd till din man hjälper dom självklart med, men jag vet inte om ni, dvs du och barnen, måste söka separat eller inte. Det fick jag göra (fast det kan bero på att vi inte är gifta), för att mitt tillstånd är beroende av att sambon får tillstånd eftersom jag inte jobbar för tillfället. Man måste iaf gå till Kreisbüro och anmäla sig inom 7 dagar efter man kommit in i landet! Håller för övrigt med Ain och rekommenderar också att man skriver sig här och skriver ut sig ur Sverige om man planerar att stanna i mer än ett år. Sedan kan jag rekommendera er att titta på lägenhet nu. För i Zürich flyttas det för det mesta 2 ggr per år (beror på att man bara kan säga upp sina kontrakt vid vissa tider), varav en är i oktober = finns fler lägenheter lediga nu än andra tider på året. Hemsida för lägenheter:
www.homegate.ch Sedan har företaget intranet och anslagstavlor där man ibland kan hitta lägenheter, så det kan vara värt att titta på. Fundera lite på vilken typ av område ni vill bo i, i stan/utanför. Det är en fördel med bra tåg/spårvagns/bussförbindelser från hemmet till jobbet då det oftast går snabbare att åka tåg än sitta i bilkö/hitta parkering i denna stan.
Jasså! Är han också civ-ing och programmerar datorer?
Vi har kikat på den sidan, tack för infon om lägenhetskontraken och så. Bra tips! Har kikat på den sidan förrut
Vart bor ni? Vi hade tänkt klara oss utan bil till en början och sen köpa en där nere i så fall. OCh jag har vilket som helst inget körkort så jag är beroende av lokaltrafiken,.
Jag vill kunna gå lätt till saker också.
Vart bor ni och vart är bra att bo med barn? Vad rekommenderar du? Bor ni centralt?