• jessie jones

Vaccin mot fästingar, Borrelia & TBE

Funderar på om vi ska göra det hela familjen....

Är det någon som har för & nackdelar??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaccin mot fästingar, Borrelia & TBE
  • jessie jones

Oj...första gången jag gör en omröstning, blev lite fel....=)

Det e alltså bara de tre första man ska rösta på...hihi

• Sencha

Eftersom det är borrelia som är det störtsa problemet här, såvitt jag vet, så känns det inte så relevant med vaccin - eftersom det väl fortfarande inte finns något mot borrelia? (Fast det har sagts länge att det är på gång...)

• LuMa

Ja, sambon och jag är vaccinerade mot TBE.
    Här vaccineras inte barn under sex år trots att vi bor i ett högriskområde.

Barnen har haft borrelia båda två redan och jag skulle önska att dom kom fram med någon vaccin mot det också.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • klickann

Vi ska vaccinera oss hela bunten. Jag, man, en 3åring och en 1,5årintg. Vi bor i fästingområde och ett sk rött område så det är klokast att göra det

• klickann

Oj, men var bor ni??
    Här i södra stockholm får man vaccinera barn över 1...

LuMa skrev 2007-05-20 10:43:19 följande:
    Ja, sambon och jag är vaccinerade mot TBE.Här vaccineras inte barn under sex år trots att vi bor i ett högriskområde.Barnen har haft borrelia båda två redan och jag skulle önska att dom kom fram med någon vaccin mot det också.
  • Clobberella

Nej, bor inte i ett högriskområde så jag ser ingen anledning.

• LuMa
    klickann skrev 2007-05-20 10:49:38 följande:
    Oj, men var bor ni??Här i södra stockholm får man vaccinera barn över 1...
    På Åland.
    I Finland ges inte vaccin till barn under sex år då dom oftast inte blir så sjuka om dom får TBE och biverkningarna av vaccinet kan bli värre än själva sjukdomen.

Jag vet inte, det är så dubbla budskap överallt ifrån från olika länder men jag väljer att tro på våra läkare och forskare. Svårt!
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • cicci85

Jag är vaccinerad, frågade bvc om jag skulle vaccinera sonen men de gjordes inte på barn under 3 tror jag att de sa!

• Pinja

Vi bor nära ett TBE-område, men har inte vaccinerat oss...

Angående vaccin mot borrelia så har jag förstått att vaccinera kan man bara göra mot virussjukdomar, medan endast bakteriella sjukdomar kan botas med antibiotika.

• klickann

som sagt- det beror på var man vänder sig...

cicci85 skrev 2007-05-20 10:52:16 följande:
    Jag är vaccinerad, frågade bvc om jag skulle vaccinera sonen men de gjordes inte på barn under 3 tror jag att de sa!
Svar på tråden Vaccin mot fästingar, Borrelia & TBE