Vaccin mot fästingar, Borrelia & TBE
Funderar på om vi ska göra det hela familjen....
Är det någon som har för & nackdelar??
Funderar på om vi ska göra det hela familjen....
Är det någon som har för & nackdelar??
Men jag hörde på radio att vaccinet var slut, fanns bara till barn (o kanske till de som bor i högriskområde).. Ja, jag vet inte men vi ska i alla fall inte vaccinera oss vad jag har planerat i alla fall...
Vart ser man om man bor i högriskområde?
Vi vuxna har vaccinerat oss, men barnen är ovaccinerade eftersom de inte utvecklar TBE ändå i så låg ålder. Från 6 år kommer vi att vaccinera dem också, eftersom vi bor i högriskområde.
Är Bromma och stockholms innerstad ett högriskområde?
Har hört att vacinnen är slut.
jessie jones skrev 2007-05-20 12:29:17 följande:
Sencha; tack att du upplyste mig, det där var visst nåt jag fått om bakfoten!
Vi har vaccinerat oss mot TBE... finns inget negativt med det, det är väl jättebra att slippa att oroa sig för TBE. Visst kan du få Borelia men det e inte lika farligt
LuMa: Vi bor i Finland och jag frågade vid rådgivningen om just vaccination åt minstingen. Hon sa att vill man så får man självklart, men att det är onödigt att vaccinera så små för om de skulle bli smittade så får de typ förkylning inget mer. Nu är ju vaccinet slut här förutom i fästingbussen och där vaccinerar de enbart de som redan fått första sprutan, så lagom glad är jag! Och mera vaccin kommer till Finland möjligtvis i slutet på sommaren.
Kunde ju ha tilläggt att hon som är minst är 1 år. Vet för övrigt om såna som vaccinerat sina 1-åringar.
LuMa: Tycker det är orättvist Bor också i högriskområde, tror inte vi kommer att vara värst mycket på sommarstugan i sommar.
Vi vaccinerar oss inte. Vi bor långt från närmsta TBE område så det känns helt onödigt. Jag har faktiskt aldrig sett en fästing
Hade vi däremot bott i högriskområde hade det varit annorlunda. Då hade vi självklart vaccinerat oss.
Har just kommit hem efter en vecka i Stockholms skärgård. Så många fästingar som jag haft den här veckan har jag inte haft under hela mitt tidigare liv...efter en promenad (med åtsnörda byxor nedtill) hade jag 8 stycken! Även mina barn och min man har haft fästingar, om än inte lika många. Vi är inte TBE vaccinerade, och det ångrar jag nu efteråt. Men aldrig hade jag kunnat ana att vi skulle få så många fästingar. Det är ju trots allt väldigt dyrt att vaccinera en hel familj. Tycker precis som någon annan sa att det borde vara gratis (vad är det för skillnad på detta vaccin och andra som erbjuds gratis) för oss som bor i högriskområden! Det är en skam att man ska behöva riskera att få en kronisk sjukdom (som TBE) för att man inte har råd att vaccinera sig i dagens Sverige!