Inlägg från: Peand |Visa alla inlägg
  • Peand

Ormar!!

Jag behöver hjälp!

Vi bor i en villa på en hörntomt. Vi har skogen brevid oss och en åker framför oss, detta resulterar i att vi har gott om orm på tomten. För att göra det ännu värre bor vi på ett stort berg och har en gammal stenmur som gränsar mot ena grannen. Tror inte att det är möjligt att ta bort den Ledsen

Problemet är dels att jag är livrädd för ormar, men även att vi har både barn och hund. Så nu undrar jag om det finns någon som vet några bra tips på hur man får ormarna att flytta på sig. Gillar inte tanken på att ha barnen ute och springa när de lurar både här och där.

Så.... Har ni några tips om hur vi ska få bort dessa, eller iallafall lyckas minska mängden och begränsa eländet? Skriv !!!!!

• Svar på tråden Ormar!!
  • Peand

Hmmm, och hur får man en igelkott att inse att min tomt är paradiset Flört Får lägga ut små spår av något de gillar och locka in dem på tomten Skrattande

Gräset hålls kort, annars finns det inte en chans att jag går på det utan vadarstövlar Skrattande

Har hört talas om att man ska strö ut snus för det kan skrämma bort dem, eller att man ska ha järnrör i marken som man ska banka på varje dag för då blir det vibrationer som skrämmer bort dem. Någon som vet?

• Peand

fnusingen - Håller helt med. Spelar ingen roll var det är för typ, det är en orm även om det kanske kallas kopparorm och klassas som ödla.
    Men här har vi huggorm och snok.... Stora feta och små rackare.... Burrrrrrrrrr

• Peand
    fnusingen - För din skull hoppas jag inte det Flört

Lotta L8 - Tack, känns skönt att man inte är själv om denna rädsla.... Fixar ju knappt att se en i tidningen ens....

Gäspan - jag läste det idag och blev lite kluven. Men det är väl detta med ingen regel utan undantag Flört
    Eller så beror det kanske på att den ena sorten kommer från skogen, den andra från åkern och så "krockar" de här hos oss. Vad vet jag... Men vi har sett båda sorterna på tomten...

Snutti - Myrorna som finns på tomten är mina bästa vänner och jag skulle ALDRIG göra något för att de skulle försvinna. Men tyvärr är tomten stor 2500 m2 så de stackars myror jag har verkar inte räcka. Men jag trodde väl aldrig att man skulle bli så glad för dessa små kryp Skrattande
  • Peand

Heisan - Det är ju det som är problemet. Man vet att det bästa man egentligen kan göra är att vara på tomten och stöka, men så är man livrädd och går helst inte en meter i det gröna för man inte vet vad som lurar bakom hörnet Skrattande
    Libbsiticka och betong ska jag kolla uppFlört

Siamusen - Huuuuu.... Vad hittade du för något??? Låter otäckt....
    Man kanske skulle slå en pling till dem... Eller finns det inte folk på länsstyrelsen som håller på naturen och kanske kan sådant....

Men oavsett vad så är det sängen som gäller nu. Bara jag inte drömmer om dem i natt Fundersam

• Peand

olpansfamilj - Tror du alltså att man kan köpa igelkottar? Såg framför mig hur jag skulle ut och leta Skrattande Ska kolla upp det....

• Peand

hontas - man får väl välja mellan att få stickor eller bli biten (huuuuu!) Fast det kanske räcker med några kottar och inte 300! Skrattande

Har en känsla av att jag skulle mer eller mindre dö av ett orm bett, inte pga av att det ev är gifitiga utan av chocken. Och hur jag skulle reagera om barnen blir bitna vet jag inte och vill inte tänka.
    Skrämmande att något som ringlar sig fram ska vara så skrämmande så man vill flytta!

• Peand

Tropicalfire - Gillar väl inte dem heller riktigt men har hellre spindlar (i lagom storlek) än ormar... Vi kan byta om du vill Flört

• Peand

ALJO - Tanken är god men för mig helt otänkbar....  Hur 17 skulle jag få ner dem i en hink? Jag vågar ju inte närma mig dem....

Innan de var fridlysta kunde man ju kanske skrika på en granne som löste problemet. Vet inte vad straffet är idag om man nu skulle göra något dumt. Ligger de på vägen får de väl skylla sig själva, eller????

HURRA FÖR KOTTARNA

• Peand

ALJO - Det var en väldresserad rackare du hade då Skrattande Men hu för tanken på att sitta i samma bil som en hink med en orm i.... Det skulle jag inte fixa. Får se om någon granne kanske kan tänka sig det...

• Peand

Euphoribi - Menar du att man inte ens får flytta dem??? Alltså måste jag göra så som Heisan gör, mobba ut dem Skrattande

• Peand

Gäspan - Ett väldigt bra alternativ Skrattande Har ingen aning om hur en kotte luktar men någon borde ju kunna ta patent på den idén. Jag hade köpt det iallafall Flört

• Peand

First Time - Med fötterna på bordet vågade jag mig öppna upp den sidan. Men huuuuu!!!
    Tur att vi alla är olika....Flört

Svar på tråden Ormar!!