• Peand

Ormar!!

Jag behöver hjälp!

Vi bor i en villa på en hörntomt. Vi har skogen brevid oss och en åker framför oss, detta resulterar i att vi har gott om orm på tomten. För att göra det ännu värre bor vi på ett stort berg och har en gammal stenmur som gränsar mot ena grannen. Tror inte att det är möjligt att ta bort den Ledsen

Problemet är dels att jag är livrädd för ormar, men även att vi har både barn och hund. Så nu undrar jag om det finns någon som vet några bra tips på hur man får ormarna att flytta på sig. Gillar inte tanken på att ha barnen ute och springa när de lurar både här och där.

Så.... Har ni några tips om hur vi ska få bort dessa, eller iallafall lyckas minska mängden och begränsa eländet? Skriv !!!!!

• Svar på tråden Ormar!!
  • Gäspan

Försök få dit en igelkott...

• kaksmulan

Att elda på våren kan vara effektivt (men det är ju för sen att göra det nu). Men håll allt gräs kort kort, ormarna trivs inte då där.

Att få en igelkott att flytta in var ett jättebra tips också!!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Peand

Hmmm, och hur får man en igelkott att inse att min tomt är paradiset Flört Får lägga ut små spår av något de gillar och locka in dem på tomten Skrattande

Gräset hålls kort, annars finns det inte en chans att jag går på det utan vadarstövlar Skrattande

Har hört talas om att man ska strö ut snus för det kan skrämma bort dem, eller att man ska ha järnrör i marken som man ska banka på varje dag för då blir det vibrationer som skrämmer bort dem. Någon som vet?

• fnusingen

puffar lite här....har iofs "bara" snok, men en orm är en orm är en orm och jag är livrädd!

• Peand

fnusingen - Håller helt med. Spelar ingen roll var det är för typ, det är en orm även om det kanske kallas kopparorm och klassas som ödla.
    Men här har vi huggorm och snok.... Stora feta och små rackare.... Burrrrrrrrrr

• fnusingen

Fy, tusan! Vi bor väl inte nära varandra, hoppas jag ;)

• Lotta L8

uch stackars dig!! jag hade flyttat direkt för jag e så orm rädd!! tyvär har jag inga ideer om hur man får bort dom .. men jag tycker värkligen synd om dig!!

Lycka till!!!!!!!!!!

• Gäspan

Peand: Konstigt - huggormar och snokar brukar ju inte trivas intill varandra....

• snutti

Fy tusan... gillar inte heller ormar...

Myror är väl också bra mot ormar, så odla myrstackar runt tomten kanske?

• Peand
    fnusingen - För din skull hoppas jag inte det Flört

Lotta L8 - Tack, känns skönt att man inte är själv om denna rädsla.... Fixar ju knappt att se en i tidningen ens....

Gäspan - jag läste det idag och blev lite kluven. Men det är väl detta med ingen regel utan undantag Flört
    Eller så beror det kanske på att den ena sorten kommer från skogen, den andra från åkern och så "krockar" de här hos oss. Vad vet jag... Men vi har sett båda sorterna på tomten...

Snutti - Myrorna som finns på tomten är mina bästa vänner och jag skulle ALDRIG göra något för att de skulle försvinna. Men tyvärr är tomten stor 2500 m2 så de stackars myror jag har verkar inte räcka. Men jag trodde väl aldrig att man skulle bli så glad för dessa små kryp Skrattande
Svar på tråden Ormar!!