• Nella

Hur kan man vända dygnet?

Min lilla kille sover hela dagen osv.. och är vaken från ca 18-22 och blir väldigt övertrött, men han vill inte sova..
    Hur kan jag vända dygnet så att han är vaken på dagen, men sover på kvällen? jag får ju inte tid med sambon överhuvudtaget.

• Svar på tråden Hur kan man vända dygnet?
  • lövet2

Han kommer att vända tillbaka det själv med lite uppmuntran. Ha ljus och ljud i gång på dagtid och dämpa ner på kvällen/natten, så vänder han dygnet rätt inom en månad eller två.
    Det är mycket vanligt att föräldrarna inte får så mycket tid för sig själva när babyn är liten, men ta tillvara helgerna så mycket ni kan när babyn sover på dagen!

• ModestyBlaze

Här kommer mina tips

Ställ vagnen ljust på dagarna när han sover! KOLSVART i sovrummet om natten! (man an behöva både persienner, rullgardin, och mörkläggningstyg)

Han behöver ca.16 timmar sömn/dygn, det brukar vara lättast att räkna "vakentimmar". En rytm att försöka STRÄVA mot är vaken 2 timmar - sova 2 timmar. Får man till 4 vakenpass som kan se ut ungefär så här:

morgon vaken 1timme
    sova 2,5
    vaken 1,5-2 timmar
    sova 2
    vaken 1,5-2 timmar
    sova 2
    vaken 2,5-3 timmar
    sova för natten med nattamning ca. vid 23,01 och 04.

När de är 2 månader kan ett dygn se ut så här:

07 vaken
    08.30 sova 1,5 timme
    10.00 vaken mat, blöja, mat, vara med i köket och tvätten
    12.00 sova 2 timmar
    14.00 vaken mat, blöja, mat, vara med i andra hushållssysslor, gärna på magen!
    16.00 sova 1,5
    17.30 vaken, mat, bada, mat, vara med och laga middag, mat
    20.00 sova natt.
    Nattmat 23 och 04 gärna i sömen, mörkret.

Lycka till och glöm inte att njuta riktigt mycket av den lilla, tiden går sååååå fort. Puss på lilla magen!

• Nella

Lite tidigt att börja med detta när han bara är 1 månad väl? eller..

• cicci85

nåt schema använde inte jag mig av och tror inte att det behövs, följs bebisens tider! Men att ha det mörkt och tyst på natten även om bebis vaknar och är jättepigg... Ljust, roligt och livligt på dagen!

• herilane

"Följ bebisens tider" är precis det slags tips som kan leda till att bebisen vänder på dygnet. Man kan mycket väl börja styra deras sömntider vid 1 månads ålder, det är inte alls för tidigt.

• ModestyBlaze

DEtta handlar inte om att sätta schema som jag TYDLIGT sa. Utan om att just "styra" upp dagen en aning och natten. Ta ledningen och visa världen tycker jag. Barn uppfostrar inte sig själva.

Visa, leda, guida, lära är mitt måtto

De allra flesta av oss mår bra av rutiner. Att vi sover och äter på någorlunda regelbundna tider. Varför skulle inte en nyfödd också gilla det? T.o.m. på BB blir man ju ibland instruerad om att mata var 3:e timme av någon anledning. Eller?

Prova du och ställ ljust om dagen och mörkt KOLMÖRKT om natten, skall du se

• Fru Stjärna

Det som hjälpte mig var att hålla barnet vaket på förmiddagen. När storebror gick upp vid 7-tiden väckte jag lillen också, och sedan fick han vara vaken tills storebror hade gått till dagis vid 9. Då somnade han och sov middag. Men när jag lät honom sova hela förmiddagen så var han vaken till minst 23 varje kväll och det fungerar inte så bra när det finns syskon i familjen och man har tider att passa...

Mamma till Rasmus (04) och Kasper (06)
Svar på tråden Hur kan man vända dygnet?