• ankizen

hjälp, snabbt svar ang öroninflammation

har fått dubbelsidig öroninflammation. sitter här och de känns som öronen ska sprängas men jag får ingen hjälp från akut eller nån jour ikväll. får vänta till i morgon och jag har ingen gammal penicillinkur jag kan norpa av till i morron heller...
    mannen är på väg för å låna alvedon av en släkting..

finns de nåt som kan döva smärtan i öronen lite? så jag kan få sova i natt. kan inte böja på huvudet eller nåt alls för då sprängs mina öron ( känns de som)
    finns de nån huskur?

• Svar på tråden hjälp, snabbt svar ang öroninflammation
  • ankizen

okaj.. den har aldrig spruckit på mig innan så jag vet inte.. smärtan får gärna försvinna lite nu...
    lock för örat kan jag stå ut med.. men att gå omkring som om man hade nackspärr är inge kul...

• ankizen

TJOHO! gubben kom hem med kåvepenin!! nån som minns hur många man ska ta å hur ofta?

• eunyoung

det hade dom aldrig gjort för mig heller... förrän nu i våras. jag är också en sån där som har minst en öroninflammation per år.
    fast den här våren har varit extrem

positivt är att det slutar göra ont när trumhinnan spricker för då kan varet i örat rinna ut. nackdelen är att man hör mindre.
    men jag håller med dig. bara man slipper ha ont så kan man stå ut med det mesta.

men ta alvedon och ipren (hjälpte någorlunda för mig) och sen är det nog bara att vänta.

och i värsta fall så åker du in till akuten och sätter dig där och väntar tills dom ger dig pencillin.

• eunyoung

tines: jag fick penicillin trots att trumhinnan hade spruckit. därför att inflammationen i örat fortfarande är kvar trots att trumhinnan går sönder.

ankizen: GRATTIS! kolla på fass.se hur mycket du ska ta.

• ankizen

hittar inte vart de står hur många jag ska ta...

• eunyoung

jag skulle ta 1 tablett nu och en i morgon bitti. och sen ringa vårdcentralen och höra med dem.
    eller ring sjukvårdsrådgivningen och fråga dem. (fast du får säkert bara nått knäppt svar av dem)

• ankizen

mmm.. för man får ju inte ställa en självdiagnos eller ta penicillin på eget beslut.. bla bla bla..

har haft de MINST 100 ggr.. vet vid detta laget va jag behöver å va som hjälper..

• eunyoung

håller med dig faktiskt. visst är det fånigt att man inte får ställa en egen diagnos trots att man haft sjukdomen hur många gånger som helst.

men jag skulle gissa att du ska ta 1 tablett 2 gånger per dag. brukar ju vara vanligast

hoppas det går över nu så du slipper ha ont.

• ankizen

ja jag har tagit nu så jag sitter å väntar på effekten... så ja äntligen kan få gå nanna i min egen säng brevid gubben min...

• diddi Ida

Skala en liten bit viklök eller vanlig gul lök , linda in den i en liten vadtuss. SUPER BRA 1:sta hjälp !! Bedövar örat liksom !!

Stolt Mamma Till Alva 26.4 2006
  • diddi Ida

och sätt in den i örat så klart

Stolt Mamma Till Alva 26.4 2006
  • USK

Hjälpte det med att ta en pencillin tablett så gick smärtan över?

• moan

letat efter en tråd om öroninflammation och hittade den här. har förmodligen fått på ena sidan nu, det dunkar, pulserar och gör ont förra året hade jag på båda sidor och jag förstår verkligen varför små barn gråter när dom har det, det gör ju as-ont!! jävla öron.

TS: hur mår du?

snart så
Svar på tråden hjälp, snabbt svar ang öroninflammation