• Reduto

Hjälp mig hitta nyttigt fika!

Den största boven i min kosthållning är fikabröd. Med många gäster som tittar in i tid och otid, mammagrupper och många lekkamrater till barnen blir det fika flera gånger om dagen. Även om jag står emot fikabröd och sånt de flesta gångerna hinner det slinka ner en bulle här och en där. Så jag behöver er hjälp, vad kan jag ersätta kanelbullarna med som jag inte behöver skämmas ihjäl att duka fram? Frukt, bär och grönsaker är självskrivna, men jag skulle vilja hitta ett bakverk som inte är fullt så onyttigt som bullar och sånt. Hjälp?

• Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttigt fika!
  • Sofis

Mums-mums är rätt ok när det gäller kalorier, om du vill servera flera olika alternativ har viktväktarna olika kakor också (som man köper i vanliga matbutiken)!

• Lisa 74

Goda mackor blir i alla fall jag gladare av att bli bjuden på än sött .
    Hör dej för med dina vänner, dom kanske känner lite som du?
    Annars är ju mörk choklad typ 70% gott!

• Nebulosan

Ska vara bra ur GI-perspektiv (har dock inte testat den själv)...

Vuxenchokladkaka

300gr minst 70% choklad
    6 ägg
    1/2 dl starkt kaffe
    4 msk fruktsocker
    1 dl hackade valnötter (pecan)
    1 dl kokos till formen

Smält chokladen
    Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner (vispa)den smälta chokladen i ägggulorna (varning för kokt ägg) och blanda i övriga ingredienser. Vänd ner chokladblandningen i äggvitan och blanda väl. Grädda i 200 grader i 10 minuter, låt därefter kakan vila i kylskåpet i minst 1 timme innan ni äter den.

• Sofis

Lisa 74 skrev 2007-05-20 23:56:41 följande:

Goda mackor blir i alla fall jag gladare av att bli bjuden på än sött .Hör dej för med dina vänner, dom kanske känner lite som du?Annars är ju mörk choklad typ 70% gott!
    mm det är faktiskt sant! Det finns ju så goda mackor man kan bjuda på, typ mörkt bröd med krispig sallad, paprika, tomat, en lätt ost och en creme fraiche sås (2 %)!
  • Lisa 74

Ja gärna mörkt bröd med hela kärnor.
    Keso, avocado, basilika, tomat och lite örtsalt på .

• Themis

Morotskaka med lågt GI, för diabetiker och laktosintoleranta

3 dl dinkelmjöl
    1 dl fullkornshavregryn
    1.5 dl Hermesetas strö
    0.5 dl råsocker
    0.5 tsk salt
    3 tsk kanel
    1 tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    1 dl krossat linfrö
    1 dl olja (raps, eller valnöt om man lyxar)
    4-5 rivna morötter
    3 ägg

1. Ugn 175 grader, smörj och bröa en form.
    2. Blanda allt det torra.
    3. Rör i morötter, olja och uppvispade ägg
    4. Grädda i 35-40 min.

Ät med vaniljkesella om du inte är diabetiker. Annars kan du hitta på något magrare, kanske kesella med lite citronsaft i eller så.

Kakan vinner på att stå i kylen över natten i form, inslagen i folie & plastpåse, då tar den till sig lite fukt och blir saftigare.

• Reduto

Åh vad många bra förslag, smörgåsar är ju ett jättebra alternativ faktiskt! Och glass och kakor! Underbart! Någon som har fler tips?

• LuRiGaBlAdLuSeN

Maränger! Kan göra vanliga naturella, elle rmed nötter, mandel, chokladbitar, kakao mm....

• LuRiGaBlAdLuSeN

Crepes med bär till

Kesoplättar (1 ägg, 1 msk mjöl, lite socker, stek i lite smör)
    med bär till

Fullkornsvåfflor

Äppelkaka (utan smuldeg, den är ju onyttig)

Fruktsallad, med lättglass om man vill ha det

• Lisa 74

Plättar är ju inte så dumt då kan du ju ha i krossat linfrö och tex rågsikt eller dinkelmjöl .

• Jannamia

Fullkornsscones eller en nyttigare variant på kanelbullar:

Bantar-kanelbullar

24 st

25 g jäst
    2,5 dl minimjölk
    0,25 dl flytande margarin
    0,5 dl kesella 1%
    1 dl socker
    ca 7 dl vetemjöl
    1 tsk stött kardemumma

Fyllning
    100 g mandelmassa
    1,5- 2 msk kanel
    1 tsk flytande margarin

Garnering:
    1 uppvispat ägg
    Pärlsocker

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225-250 grader.

2. Värm mjölk och margarin fingervarmt och blanda i kesella. Smula i jästen och rör tills den löst sig i degvätskan. Tillsätt socker och sedan mjöl, lite i taget. Arbeta degen tills den känns smidig och släpper kanterna.

3. Jäs degen under bakduk i ca 30 minuter.

4. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till en avlång kaka. Pensla kakan med ca 1 tsk flytande margarin. Tag 100 g mandelmassa och riv det grovt över kakan och pudra över kanel.

5. Rulla ihop kakan och dela den i ca 24 st delar. Lägg dem i bullformar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 5-8 minuter.

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Reduto

Idag serverar jag fruktsallad med honungs-creme fraiche! Men jag gillar alla era ideer!

Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttigt fika!