• Telgekickan

Ni som mäter temperaturen, hur gör ni?

Hej på er

Jag ska börja se efter hur min ägglossning fungerar och jag undrar hur man gör det på bästa och mest tillförlitliga sätt?

Jag tänkte att jag ska göra det kl 8 varje morgon, direkt när jag ligger i sängen. Men nu gjorde jag det i morse och fick temperatur 35,7 c. Är inte det väldigt lågt?

Gjorde jag fel? Jag hade termometern i munnen ovanför tungan, ja bara i munnen?

Måste man ta tempen där bak för att få korrekt resultat och att kunna spåra en ev höjning?

Sen undrar jag ju om man inte kan bli lurad, alltså om det är kallt ute och därmed lite kallare hemma borde väl min temperatur sjunka? Och om det kommer en varm dag bli varmare? Blir man inte lurad av sånt?

Oj vilken nybörjare jag är

Kram på er!

Mvh Kickan

• Svar på tråden Ni som mäter temperaturen, hur gör ni?
  • apansson

ska man inte ha den nedanför, alltså under, tungan?

• Simben

Jag tempar oxå just nu och gjorde så även när vi försökte bli med barn förra gången och det stämde jättebra förra gången så jag hoppas det kommer stämma igen.

Och jo, man ska alltså ha tempen under tungan så långt in man kan komma och stängd mun. Sen enligt min temp i 2 minuter. Man ska ta den det första man gör på morgonen och jag tror inte det spelar nån större roll för hur kallt eller varmt man har det inne eller ute. Det är marginellt ändå för tempen skiftar lite iallafall. Men det är när den höjs rejält man har haft en ägglossning. Helst ska den nog höjas med 0,5 grader ungefär från en dag till nästa dag och inte nån grad om dagen bara.

Min temp ligger runt 36,3. Oxå ganska lågt men det är min normala temp det.
    och jag mäter inte alltid samma tid men som sagt det första jag gör på morgonen. det är det viktigaste!

Lycka till med tempningen...kram

• Maja o Linus

Jag mäter också varje morgon och har en temp på 36,8 grader, inväntar ÄL... hoppas!

Termometern under tungan!
    Happy egg hunting!!!

• Telgekickan

Tack för svaren tjejer

Nu är jag lite mer vis och ska ha tempen UNDER tungan Konstigt jag fick 35,7 c ovanför eller i munnen med munnen stängd, är jag död eller?

Kram Kickan

• Simben

Ts; så bra men det är nog så att när man har tempen på tungan så får man inte upp tempen lika högt som under tungan....tror nog du lever
    Du kan väl meddela i morgon vad tempen blev när du la den under tungan med munnen stängd...om du vill berätta alltså

Kram

• Telgekickan

Idag liksom igår har jag haft tempen under tungan, 36 grader c båda dagarna. Är det inte lågt?

Jag hade munnen stängd och så långt under tungan jag kunde så att säga. Är inte normalt 37 grader?

Kram Kickan

• BettanB

Temp under tungan ligger ca 0.2-0.5 under rektaltemp.
    Spelar dock ingen roll i detta fall, du skall ju bara mäta och jmf med dig själv.

• Telgekickan

Jo sant, om jag gör på samma sätt jämt, dvs under tungan så borde jag kunna spåra ev höjning av temp och sänkning efter ägglossning ändå?

• Simben

telgekickan; det är helt normalt att ligga på runt 36 grader....och som bettan säger så är det dig själv du ska jämföra med så hoppar den upp drastiskt från en dag till en annan så har du haft ägglossning dagen innan

Lycka till!!

Svar på tråden Ni som mäter temperaturen, hur gör ni?