• Telgekickan

Ni som mäter temperaturen, hur gör ni?

Hej på er

Jag ska börja se efter hur min ägglossning fungerar och jag undrar hur man gör det på bästa och mest tillförlitliga sätt?

Jag tänkte att jag ska göra det kl 8 varje morgon, direkt när jag ligger i sängen. Men nu gjorde jag det i morse och fick temperatur 35,7 c. Är inte det väldigt lågt?

Gjorde jag fel? Jag hade termometern i munnen ovanför tungan, ja bara i munnen?

Måste man ta tempen där bak för att få korrekt resultat och att kunna spåra en ev höjning?

Sen undrar jag ju om man inte kan bli lurad, alltså om det är kallt ute och därmed lite kallare hemma borde väl min temperatur sjunka? Och om det kommer en varm dag bli varmare? Blir man inte lurad av sånt?

Oj vilken nybörjare jag är

Kram på er!

Mvh Kickan

• Svar på tråden Ni som mäter temperaturen, hur gör ni?
  • pellen94

Jag har haft mellan 36.0 och 36.3 hela den här cykeln (dag 14 idag) och väntar fortfarande på höjningen...som någon sagt innan så spelar det inte så stor roll om det är exakt rätt temp, eftersom vi mäter skillnaderna. Viktigare är alltså att man mäter varje dag och samma tid varje gång (för att inte missa en stegring).

• BettanB

En liten fråga; när är det tempen går upp? Är det precis när ägget lossnar?

• Yayasmami

men om det är efter ägget lossnat, är det försent då? eller är det då man ska köra?
    o kommer äl-testet visa positivt då?

• Simben

Med tempning kan man bara kolla om man har ägglossning eller ej. Det är ingen metod för att kolla när man ska ha sex för att bli gravid...då är det ägglossningstester som gäller.
    Så vill man ha full koll så kör med båda från dag 10 och framåt om du har en cykel på 28 dagar

• Yayasmami

ah jag har inte haft mens sen jag vart gravid med min dotter så de va ett tag sen jag tog nyss ut min p-stav vill bli gravid NU NU NU hwheheheh

• Mindell

Väldigt många har låg temp på morgonen. På kvällen har man högre. Prova ta tempen både på morgonen och på kvällen, så ser ni att tempen stigit under dagen.

• Nathaliiie90

Funkar det och mäta med vilken vanlig febertermometer som helst? Eller måste man ha någon speciell?

• Erla
    Nathaliiie90 skrev 2018-08-31 12:54:32 följande:

Funkar det och mäta med vilken vanlig febertermometer som helst? Eller måste man ha någon speciell?

Gammal tråd, men svarar dig ändå :) jag har alltid använt en vanlig febertermometer med en decimal. Det har funkat super för mig och jag upplever att det är viktigare att tempa samma tid varje morgon innan man stigit upp och vaknat till, snarare än att termometern har fler decimaler :)
  • Nathaliiie90
    Erla skrev 2018-08-31 12:58:55 följande:

Gammal tråd, men svarar dig ändå :) jag har alltid använt en vanlig febertermometer med en decimal. Det har funkat super för mig och jag upplever att det är viktigare att tempa samma tid varje morgon innan man stigit upp och vaknat till, snarare än att termometern har fler decimaler :)

Tack jo jag såg det men tänkte att jag ger det ett försök iaf :) okej j för jag använder en vanlig febertermometer tycker det är onödigt och köpa en basal från NC bara för att dom rekommenderar och ha en. Jag får testa och se hur det funkar :)
  • oshark
    Nathaliiie90 skrev 2018-08-31 13:05:15 följande:
    Tack jo jag såg det men tänkte att jag ger det ett försök iaf :) okej j för jag använder en vanlig febertermometer tycker det är onödigt och köpa en basal från NC bara för att dom rekommenderar och ha en. Jag får testa och se hur det funkar :)

Ett tips är att kolla in den här tråden: www.familjeliv.se/forum/thread/75182381-traden-for-oss-som-anvander-naturalcycles. Jag har läst alla 1137 sidor och de här kvinnorna vet vad de talar om.

Anledningen till att NC rekommenderar att du har en termometer som visar 2 decimaler är att skillnaderna i kroppstemperatur är så små att även den minsta ändringen är viktig. För att se att du har haft ägglossning krävs en höjning på ca 0,3-0,5 grader tre dagar i rad enligt NC:s formula (om jag förstått det rätt). Det är då stor skillnad på huruvida din termometer skulle ha visat t.ex. 36.21 eller 36.29. 

Du måste ju inte köpa NC:s egna termometer. Finns basaltermometrar på andra ställen så du kan säkert hitta en billigare. 
  • Nathaliiie90
    oshark skrev 2018-09-14 13:33:17 följande:

Ett tips är att kolla in den här tråden: www.familjeliv.se/forum/thread/75182381-traden-for-oss-som-anvander-naturalcycles. Jag har läst alla 1137 sidor och de här kvinnorna vet vad de talar om.

Anledningen till att NC rekommenderar att du har en termometer som visar 2 decimaler är att skillnaderna i kroppstemperatur är så små att även den minsta ändringen är viktig. För att se att du har haft ägglossning krävs en höjning på ca 0,3-0,5 grader tre dagar i rad enligt NC:s formula (om jag förstått det rätt). Det är då stor skillnad på huruvida din termometer skulle ha visat t.ex. 36.21 eller 36.29. 

Du måste ju inte köpa NC:s egna termometer. Finns basaltermometrar på andra ställen så du kan säkert hitta en billigare. 

Tack för tipset ska definitivt kolla upp det :)
Svar på tråden Ni som mäter temperaturen, hur gör ni?