• 1 tu 3

Sluta nattamma, ge mig tips, råd och stöd!!

Har en dotter på 7 månader och både hon och jag sover som krattor just nu. Hon vaknar titt som tätt och det känns som om jag ammar var och varannan timma.

Vi testade att flytta henne till eget rum för att se om hon kanske vaknade av oss, men det hjälpte inte. Flyttar nog tillbaka henne då jag inte pallar att gå upp så många gånger par natt.

Pappan har prövat att ge på flaska, men det fungerar inte heller, hon blir jätteledsen. Hon äter bra med mat på dagen, hon är inte särskilt intresserad av att amma längre på dagen.

Hon somnar rätt bra på kvällen vid 19, vaknar runt 22 och då känns det ok att ge mat, men inte att amma så mycket som 5-6 ggr.

Hur har ni andra gjort som känner igen sig? Mitt tålamod och ork börjar svikta och jag känner mig så less just nu.

Lite tips, råd och stöd mottages gärna. Kan ju tillägga att hon har napp, men det är inte alltid den fungerar.

• Svar på tråden Sluta nattamma, ge mig tips, råd och stöd!!
  • Änglatuss

vill också sluta nattamma, min dotter är 14 månader!!

verkar vara svårare att sluta ju äldre dom blir
    funderar allvarligt på att åka bort någon helg så pappan verkligen på allvar fick ta våran dotter 2-3 nätter och försöka med annat än att jag ska AMMA!

• 1 tu 3

Ja änglatuss, det var svårare än jag trodde. Har vänner vars barn liksom bara sovit längre och längre pass och jag har väntat på att det skulle ske här också.

Men nu tror jag inte längre att det kommer vara så enkelt och jag tror också att det blir svårare ju äldre hon blir.

Hon har ju nappen, som är såååå bra i viss fall, men det kanske är den som är boven i dramat, att hon inte kan somna om utan den. Men å andra sidan så hjälper inte alltid den.

Det känns också som om man behöver ork och kraft om man ska ta tag i detta och göra något, men den finns inte riktigt.

Usch känner mig så stressad och irriterad.

• Änglatuss

1tu3

verkligen... suck.. Jag kan amma allt mellan 1-3 gånger per natt!! Känns som att man aldrig får sova.. Fanny har sovit 1 hel natt en gång... jag försöker ge henne mera mat på kvällarna eller ja till middag och nattamålet men hon vaknar ändå.

men tillskillnad från din dotter så tar fanny inte napp!

det är skitsvårt så du gör helt rätt som  tänker på det nu, jag bara väntar på att få hjälp att bära ner datorn mm till nedervåningen så jag kan flytta in vår dotter i nytt rum, och att sommarn kan komma så pappan kan börja ta mera ansvar angånende mat och sömnen!

• 1 tu 3

Vi pratar också om att "ta tag" i detta, men efter midsommar. Vi har uppbokade saker varje helg. Det finns ju alla dessa olika sömnmetoder och jag har hört både ris och sos om alla. Men ja jag vet inte hur vi sk göra.

• Änglatuss

har ingen anning jag heller
    pallar inte heller att höra henne ledsen... så ledsen

kanske bäst att åka bort

• Vofsen

Rasmus vaknad i tid och otid på nätterna. Han ammade bara nattetid och åt vanlig mat på dagarna.
    En natt provade vi att låta honom skrika (låter hemskt men vad gör man), och bara var där och klappade honom i rumpan och gav nappen... det pågick i en timme (snyft) men sen sov han gott. Tro't eller ej men han vaknade bara en gång till den natten och accepterade att bara ta napp.
    Natten efter vaknade han en gång och sedan har han sovit bra, med några undantag, då han iallafall har somnat om på några sekunder/minuter.
    Jag vet inte om det är lättare då man har slutat amma på dagen.
    Vill tillägga att det var min kille som tyckte vi skulle låta honom vara kvar i sängen... jag hade inte en tanke på det själv, det går av bara farten att ta upp honom o amma... Tack sambo!!!

• S168

Hej,
    Jag har precis slutat nattamma!!! :)
    Slutatde amma på dagen för säkert en månad sedan har sedan dess tänkt att nu ska vi ta tag i natt amningen. Men det har liksom inte blivit av. Pappan ska natta osv. Vi har försökt med nappen varje gång hon har vaknat och ibland gör den ju mer skada än hjälper för hon har blivit förbannad när vi stoppat in den. Hon har ätit 2-3 gånger per natt mest hela tiden.

Men så plötsligt en dag så är det helt ok att inte äta på natten!!

Jag tror att eftersom jag inte ammat på dagen så har tutten glömts bort och på natten sover hon ju och tar kanske bröstet i sömnen men den glömts mer och mer bort. Ofta så lät jag henne ta bröstet en stund och ryckte sedan ut det för att ersätta med nappen.

Kämpa på och hoppas att det går bra för er!

• 1 tu 3

Vofsen, ja det är kanske så det kommer till. Men det låter ju ändå som om det fungerade.

s168, tack för peppningen.

Ja sambon och jag har pratat lite. Vi börjar med att flytta tillbaka spjälisen i vårt sovrum (jag är ett vrak av att gå upp till andra änden av lgh flera ggr per natt).

Eftersom hon inte vill ha flaska från pappan så tänkte vi att jag prövar att ge på flaska välling vid 22 istället för amning.

Bestämma att hon inte "får" äta förrän tex kl 03 och uppvaken innan får bli nappen, tröst sjunga osv. Jag måste bara orka att inte ta till det enklaste, bröstet.

Man pratar ju om att ibland tar pappan ngr nätter och det brukar gå bra. Vi kanske helt enkelt får göra så.

• herilane

Efter att ha läst TS tänkte jag råda precis det du säger i ditt senaste svar: hitta andra sätt att söva om, och sätt en gräns för hur länge hon ska klara sig utan mat.
    Och somnar hon med bröst på kvällen så får du nog sluta med det. Alltså bryta kopplingen mellan amma och somna.

• 1 tu 3

Känns som om vi struntar i detta med att sluta med nattmål just nu. Vi behöver sätta oss ned och fundera hur vi ska göra, vad som känns bra för oss osv.

Nu har vi uppbokade helger fram till midsommar så det får nog bli till sommaren, när vi har mer tid och kan gå in för det ordentligt.

Hon kanske tom då slutat självmant..... ... önsketänkande

Svar på tråden Sluta nattamma, ge mig tips, råd och stöd!!