• elrovi

Kan/får arbetsgivaren neka föräldraledighet?

Om jag lägger in om föräldraledighet nu, som ska gälla om två månader, kan/får arbetsgivaren neka då? Har hört att de inte kan det, men är det verkligen så? Ringde precis FK och de kunde inte svara på detta!

• Svar på tråden Kan/får arbetsgivaren neka föräldraledighet?
  • Gakka

vad jag har hört, så kan man inte bli nekad om man säker minst två månader innan, samt att man inte har sökt för fler än 3 perioder under samma år... Tror jag...

Kpoierar från fk's hemsida

Fördela ledigheten på flera perioder
    En förälder har rätt att ta ut en sammanhängande ledighet eller att dela upp ledigheten på högst tre perioder varje kalenderår. Om du och din arbetsgivare är överens kan du dela upp ledigheten på fler perioder.

Anmälan till arbetsgivaren
    När du ska vara föräldraledig från ditt arbete, måste du senast två månader i förväg anmäla detta till din arbetsgivare. Du anmäler samtidigt hur länge du vill vara ledig.

Vill du avbryta din ledighet tidigare än planerat, ska du meddela din arbetsgivare om detta. Arbetsgivaren kan inte skjuta på din återgång i arbete mer än en månad.

När anledningen till ledigheten är sjukdom eller smitta (tillfällig föräldrapenning) hos barnet ska anmälan till arbetsgivaren ske samma dag.

Vid andra situationer med tillfällig föräldrapenning ska anmälan till arbetsgivaren ske senast en vecka i förväg.

• Majjss

Konstigt att inte FK kunde svara... tycker att du ska ringa dom igen... man brukar få lite olika svar beroende på vem man pratar med... Men jag har för mig att arbetsgivaren inte kan neka om man anmäler minst två mån innan...

• Tant Green

Om barnet är under 18 månader eller om du har fp-dagar kvar och tar ut dem, så kan de inte neka det. Åtminstone inte om du ska vara helt ledig, om man vill använda det för att jobba deltid kan de kanske ha synpunkter på hur man vill lägga arbetstiden.

• guldplutt

nix, är ditt barn under 18 månader och du har två månaders framförhållning kan de inte neka dig.

• elrovi

Han är 19 månader då kan de neka, eller...? har inte tagit ut FP tidigare i år.

• elrovi

Snille2: tack för informationen, men den säger ingenting om arbetsgivaren kan neka ledigheten.

• guldplutt

ok, om han är 19 månader kan det kanske vara värre, om de är riktigt j-iga

• Gakka
    snille2 skrev 2007-05-21 14:51:11 följande:
    En förälder har rätt att ta ut en sammanhängande ledighet eller att dela upp ledigheten på högst tre perioder varje kalenderår. Om du och din arbetsgivare är överens kan du dela upp ledigheten på fler perioder.
    Uppfattar detta som att de kan neka om mna vill ta ut fler än 3 perioder på ett år, men om du inte varit ledig tidigare ska du ju inte kunna neka då!
  • Vädtkustmamma

De kan ha åsikter om du lägger föräldraledighet mitt i en semesterperiod. Speciellt då ditt barn är över 18 mån.

Semestern är ju planerad sen länge och de kanske har räknat med dig eftersom du inte verkar ha sökt varken semester eller föräldraledighet?

• Vädtkustmamma

Förtydligande: De kan inte neka dig men de kan be/tvinga dig flytta en eller två veckor eller så.

Svar på tråden Kan/får arbetsgivaren neka föräldraledighet?