• elrovi

Kan/får arbetsgivaren neka föräldraledighet?

Om jag lägger in om föräldraledighet nu, som ska gälla om två månader, kan/får arbetsgivaren neka då? Har hört att de inte kan det, men är det verkligen så? Ringde precis FK och de kunde inte svara på detta!

• Svar på tråden Kan/får arbetsgivaren neka föräldraledighet?
  • elrovi

Snille2: det står vad jag har RÄTT till inte vad DE kan göra. Eller...*blir osäker*

• elrovi

Grejen är den att jag har lägt in semester för v 26-29, sambon skulle ha v 28-31, v 26+ 27 skulle han ha FP. Nu har inte ansökt om det förrän IDAG !!! (har tjatat om detta sedan mars nångång)och blir NEKAD *morr* + att hans semster börjar v 29 och inte 30 *är så arg så jag spricker*, så vi får endast 1 vecka ihop istället för 4. Försöker finna en annan lösning och då kunde det kanske vara FP, men som ni förstår så blir det mitt i semesterperioden och jag blir nog int especiellt populär hos min arb.givare. Har redan pratat med henne för att finna en annan lösning utan att ta ut FP, men det ser svårt ut *muttrar*

• Vädtkustmamma

Ah, det var precis det där som hände din sambo jag menade!

Om du är med i facket så ring och hör med dem. De brukar ha stenkoll!

• elrovi

puffar lite, för att se om det är någon som VET med säkerhet hur det ligger till

• elrovi

Ok....tack Sudd...har lite svårt att tolka texten det gäller FÖRE 18 mån, som jag inte kan bli nekad...stämmer det?

• Helle69

Under förutssättning att du anmält minst 2 mån innan och inte redan har tagit ut 3 perioder i år så gäller detta:

Fram tills barnet blir 18 mån har du alltid rätt till ledighet oavsett om du tar ut FP eller inte. Efter det måste du ta ut fp i samma utsträckning som ledigheten gäller.

Alltså 100% ledig=100% (5d/v) fp, 50% ledighet=50% fp osv

• Tant Green

Precis, kolla 5 §, du har rätt till hel ledighet så länge du tar ut hel föräldrapenning. I 11 § står det att du får ta ut hel ledighet under de dagar du begär. Och i 13 § står det att man ska lämna in anmälan minst 2 månader i förväg.

• elrovi

sudd och helle: Tack snälla ni, detta är verkligen en djungel

• elrovi

...fast återigen *tjatig* det är vad jag har RÄTT till, är det detsamma som att de inte kan NEKA?

• funnymummy

De kan neka, men ska ha bra grund till det, dvs att det medför svåra problem för de på din arbetsplats. Detta gäller tex vid semestertider då det redan kan vara ont om vikarier.

Svar på tråden Kan/får arbetsgivaren neka föräldraledighet?