skönhetstips tack!
Drick vatten.
noppa ögonbrynen.
ta hand om håret.
vad kan man mer göra för att bli en riktig skönhet ;0)
Drick vatten.
noppa ögonbrynen.
ta hand om håret.
vad kan man mer göra för att bli en riktig skönhet ;0)
det med ascorbinsyran.. köpte det idag, måste ju oxå testa.. :)
Blandar man det med lite vatten i handen innan man smörjer in det i ansiktet? eller i fuktigt ansikte? hur länge ska det sitta innan man sköljer bort det??
Sova, motionera, återfukta, klippa sig regelbundet, dricka vatten, käka omega3 och b-vitaminer och peela sig regelbundet.
askorbinsyra funkar även på blonderat hår som blivit lite grönt! bara att fukta lite i händerna el håret å dra i askorbinsyran i topparna, låt verka 5-10 minuter...funkar faktiskt! kanske inte har världens hållbarhet men det är ju tok billigt och naturligt(?)
nu har jag inte blont hår, men min ljusbruna färg e lite grön i topparna så jag ska prova om det funkar även på ljusbrunt hår...
Det är bara att blöta ansiktet med vatten och blanda upp askorbinsyran i handen med lite vatten också, sen bara skrubba och skrubbe till den har smält in i huden eller det börjar kännas långtråkigt. ska alltså inte sitta och verka, om man inte verkligen vill alltså. kuren ger perfekt resultat ändå.
Har också köpt askorbinsyra nu.. spännande..
ananda74: Hur fick du för dig att testa askorbinsyra? Hade du läst att det skulle vara bra för oren hy eller?
Har själv provat idag, och jag måste hålla med. Huden blev superlen och porerna drog ihop ig ordentligt! Wow!
Vad är askorbinsyra för ngt? Och vart köper man det?
Askorbinsyra, mer känt som C-vitamin, är en organisk syra och antioxidant. Du hittar den i påsar bland kryddorna i matbutiken.
Oj vad det sved!!! Gjorde jag fel? Hur gör ni? Askorbinsyra alltså.. Nu e ja alldeles röd i ansiktet..
Sparar den här tråden
Ang askobinsyra bör man nog vara lite försiktig. Prova först på ett litet ställe, och skrubba inte för mkt. Askorbinsyra är ganska stark (det bleker ju oxå...) så använd med måtta. Enligt Shenet bör det användas ca 5% i en ansiktsmask bla. Men askorbinsyra är verkligen en toppen huskur! Vet att det fungerar super på solsveda. Bra tips om ni har småbarn och vill behandla solsveda/brännskador på naturlig (billig!) väg: blanda askorbinsyra med vatten, förvara i sprayflaska i kylskåpet. Dock behövs det inte mkt askorbinsyra i vattnet... jag tycker att ca 10% är lagom. Shenet rekomendrar 3% eller mer...
Citat från Shenet:
"1) Askorbinsyra
Vilken effekt utvärtes applicerad askorbinsyra har på huden är omdiskuterat - ingen alls enligt en del, stimulerar bildningen av kollagen enligt andra. Kärnfrågan är om askorbinsyra kan tas upp av huden och nå ner i bindväven. Därtill kommer det rent praktiska problemet att få vitaminet stabilt.
• Hudolja för kroppen, massageolja: 1 %
• Hudolja för ansiktet: 2-5 %
• På solsveda och andra lätttare brännskador: 3 % i vatten (2,25 gram = 2,5 ml per dl) eller mer sprayas på huden eller läggs på med kompress. Även rent pulver strött på huden förekommer som huskur.
• Ansiktsmask: 5 %
• På fotsvamp: Rent pulver."
Nån som har nå tips på vad man kan blanda askorbinsyran med i en mask?
avokado
Skrubbmask ansikte
- finmalet majsmjöl (Polenta)
- örtte
Välj något örtte som passar dig.
Gnugga in i ansiktet med små cirkulerande rörelser.
Ansiktsmask maizena
- majsmjöl (maizena)
- örtte
Blanda till en kräm.
Låt verka 15 min.
Ansiktsmask mild skrubb
- havregryn
- vatten
Blandas till en kräm. Tar bort döda hudceller.
Gnugga in i ansiktet. Passar känslig hy bra.
Ansiktsmask för torr hud
- ½ mosad avokado
- lite olivolja
Låt verka 15 min
Ansiktsmask för normal hud
- yoghurt
- riven gurka
Låt verka i 15 min.
Ansiktsmask normal/torr hud
- yoghurt
- honung
Låt verka 15 min.
Ansiktsmask vid acne
- yoghurt
- havregryn
- några droppar äppelcidervinäger
- några droppar citron
Låt verka i 15 min.
Recept I
? Mosad avokado
Lugnar solskadad hud. Utmärkt mask för torr hy; frukten innehåller 25 % olja. Används skalhalvorna till armbågarna!
Recept II
? Mosad banan - 1 st
? Havremjöl (smulade havregryn) - 5 msk
? Honung - 1 msk
? Vatten - ev. lite
Blanda till en jämn smet. Lägg på fuktad hud och låt sitta på en kvart. Skölj av med ljummet vatten. Mjukar upp och ger fukt.
Recept III
? Mosat fruktkött från en halv apelsin
? Mandelmjöl - 5 msk
? Kokosfett - 0,5 dl
? Vispad grädde - 2 msk
? Glycerin - 2 msk
Vispa hårt. Låt ligga på huden 20 minuter. Skölj av med ljummet vatten utan att gnugga. Slätar ut och gör huden mjuk - bra för torr hy.
)
Recept IV
? Mosade jordgubbar - 5 st
? Yoghurt - 2 tsk
? Mandelmjöl - så mycket som behövs
Blanda till lagom konsistens. Låt ligga på huden 10 minuter. Skölj av med ljummet vatten. C-vitaminet i jordgubbarna friskar upp, svavelföreningarna stimulerar, verkar inflammationshämmande och ger lyster. Använd inte på torr eller allergisk hy.
Recept V
? Torkad wakame-alg (Undaria pinnatifada)
Blötlägg algen i kallt vatten 20 min, skölj av. Lägg bitarna på ansiktet och låt ligga på 20-30 min. Bra för både torr och fet hy, trött och åldrad, och på solbränna. Stimulerar och friskar upp. Avgiftande om den används regelbundet.
Anm. Wakame kan köpas i hälsokostaffärer. Andra sorters alger kan också användas.
Recept VI
? Citronsaft
? Skivad gurka
Doppa gurkskivorna i citronsaften och låt ligga på huden 10-20 minuter. Vid upprepad behandling bleks pigmentfläckar och fräknar.
Recept VII
? Jordgubbar - 5 st
? Äppelcidervinäger - 3 msk
Mosa jordgubbarna, blanda med vinägern och låt stå 2-3 timmar. Sila sedan bort vätskan och lägg en ansiktsmask av jordgubbarna. Låt sitta på över natten. Tvätta ansiktet morgonen därpå och massera in fuktighetskräm. Renar, lugnar och avfettar fet hy.
Recept VIII
? Gurka eller potatis
? Gasbinda (ev.)
Riv gurkan eller potatisen eller skiva mycket tunt. Lägg eventuellt i gasbinda. En halvtimme med detta på ansiktet tar bort svullnad och påsighet. Det kan också användas som ögonkompress. Både gurka och potatis är också utmärkta svalkande och lindrande akutmedel på solsveda. I kinesisk medicin lägger man gurkskivor på ormbett.
Recept IX
? Saft eller fruktkött av omogen papaya - 4 msk
Pressa ut saften med råsaftpress eller riv frukten fint på rivjärn och pressa ut saften genom tunt tyg. Låt saft och/eller fruktmos ligga på huden en halvtimme. Huden bokstavligt talat möras. Verkan kommer av enzymet papain som löser upp hård vävnad och förhindrar varbildning. Kan vara för starkt för känslig hy men kan också användas i omslag på sår för att lösa upp död vävnad. Ett liknande enzym finns i ananas som kan användas på samma sätt.
Recept X
? Färsk ananas, krossad burkananas eller saft - 4 stora bitar respektive 1,5 dl
? Olivolja - 3 tsk (ev.)
Mixa och fördela över ansiktet, ligg ner och vila en kvart. Skölj av med varmt vatten, torka lätt med handduk och smörj in huden med din vanliga fuktkräm. Skönt uppfriskande; fruktenzymerna är antiinflammatoriska, lätt sammandragande och löser upp smuts och döda hudceller.