Inlägg från: 3barnsmor35 |Visa alla inlägg
  • 3barnsmor35

Godis till småbarn

Jag håller med!
    Vi väntade tills Tösen var 3 år o slutade med napp, då var hon stor tjej och fick börja med lördagsgodis. Kanske för max 5 kr
    Tycker inte små barn ska äta godis, helt onödigt.
    kram Bönan

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • 3barnsmor35
    Lucian skrev 2007-05-22 21:36:46 följande:
    håller med "avstängd"..... till hundra procent...finns väl en massa socker i vanlig mat oxå???å förresten så ska inte barn äta nötter.....
    Tror Korren köpte nötter åt sig själv...hon är trebarnsmamma *OT*
  • 3barnsmor35
    Avstängd skrev 2007-05-22 21:31:52 följande:
    Vi tillhör dom där hemska föräldrarna som inte tycker att det är så  farligt att ge ungarna godis ibland.Dom får sitt godis varje lördag, och på fredagar har vi ibland chips eller popcorn.Om dom får glass eller godis på dagis bryr vi inte oss om. En glass till födelsedagar tycker jag bara är trevligt.Vissa tycker säkert att jag är dum i huvudet som tycker så här, men ärligt talat så förstår jag mig inte på all hysteri kring glass och godis.
    Tösen är 3 år och får äta lite lördagsgodis och popcorn/salta pinnar som fredagsmys m oss. Däremot ser jag inte ngn nytta med att ge min 1-åring samma...abs inte.
  • 3barnsmor35
    Miss Lau skrev 2007-05-22 21:43:36 följande:
    Ska tillägga att jag tycker det är väldigt viktigt med nyttig och bra mat. Skulle aldrig få för mig att köpa söta flingor, sötade youghurtar, kräm, nyponsoppa, vitt bröd och annat. Det är mat och sånt ska vara nyttigt, men lite godis har jag inget emot då det är klart även för små barn att sånt är onyttigt egentligen. Iallafall har mina barn tidigt förstått det. Så här hemma är kosten viktigt och vi ser upp med "dolda" sockerfällor.
    Vitt bröd är inte så farligt för barn som man tror, de ska inte äta för mkt fullkorn, deras små magar klarar inte av det.

"Små barn 2-4 år ska ha mindre fullkorn och fiber i kosten än vuxna. Man ska introducera lite grövre bröd och andra fullkornsprodukter då och då för att barnen ska vänja sig att ”all mat inte är vit” men samtliga spannmålsprodukter i den dagliga kosten bör inte vara av fullkorn. Frukt, grönsaker och rotfrukter ska däremot ingå i kosten varje dag även till små barn."

Dietist Viveca Annell på Icakuriren
  • 3barnsmor35

Tillägg:
    Jag kör lite blandat bröd till mina barn, Pågens "Äntligen"-serie är ju tacksam eftersom det är mkt fibrer men inte supergrovt.

• 3barnsmor35

Vad jag har läst och hört ska inte barn under 4 år äta nötter alls, dels pga allergirisken o dels pga att nötter lätt fastnar i halsen på barn. Det är precis "fel" storlek på dem om man säger.
    kram

Svar på tråden Godis till småbarn