• Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • niamh

Visst ska man hålla barnen borta från godis så länge det är möjligt. Tyvärr kan det vara svårt att inte ge lördagsgodis till 3-4-åringar om det är så att det finns äldre syskon som får godis.

• Momsie

Jag håller nog med dig där, finns ingen anledning att introducera godis innan dom vet vad det är, måste man själv som vuxen ta godis så till varje pris att man inte kan vänta till barnet sover, då bör man nog ta sig en allvarlig funderare om man inte har ett sockermissbruk.

Dessutom har jag aldrig förstått argumentet "jag ville bara se hur han/hon reagerade" när folk ger sina spädbarn glass och småbarn godis, hello vad tror ni??? Sött kan bara få en reaktion och det är även en fara att förknippa mysiga stunder med att stoppa ngt i munnen...

• Hampus

Det är vårat första barn och ingen av oss har barn sedan tidigare

• jempagirl

Kan man hålla dem ifrån godis så länge tycker jag det är kanonbra!

Sisst mina barn hade filmkväll en fredag med kompisarna en gjorde jag ett test... Ungar mellan 7-9 år. En stor skål godis, en skål vindruvor, gurk och morotsstavar å 2 olika dipsåser...

Vad tog slut först???

Kan tala om att det var EN godisbit tagen ur skålen då allt grönt var slut. Det säger väll en del...

• De tre killarna

Hej
    Ja gud det där är jätte svårt.
    Jag har två stora killar som inte åt nå sött innan två års ålder o då började vi med lite glass typ.
    Men den här tredje killen han är på allt men visst ska jag som mamma hålla honom borta från det,men han har redan fått äta godis glass fika o annat smått o gott.

Så försök så länge det bara går det är ju jätte bra så länge det bara går.

Lycka till.

• majflickan

vår son blir snart 2 o han har ännu inte fått godis. Inte sett någon anledning. Jag hoppas vi kan försöka hålla han 1 år till från det iaf. Men kan nog bli svårt oxå när han blir mer och mer medveten. Men Vi ska iaf försöka vänta så länge som det går..

Mamma till Anton
  • 3barnsmor35

Jag håller med!
    Vi väntade tills Tösen var 3 år o slutade med napp, då var hon stor tjej och fick börja med lördagsgodis. Kanske för max 5 kr
    Tycker inte små barn ska äta godis, helt onödigt.
    kram Bönan

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Avstängd

Vi tillhör dom där hemska föräldrarna som inte tycker att det är så  farligt att ge ungarna godis ibland.
    Dom får sitt godis varje lördag, och på fredagar har vi ibland chips eller popcorn.
    Om dom får glass eller godis på dagis bryr vi inte oss om. En glass till födelsedagar tycker jag bara är trevligt.

Vissa tycker säkert att jag är dum i huvudet som tycker så här, men ärligt talat så förstår jag mig inte på all hysteri kring glass och godis.

Om mysrest blir avstängd så visar hon röven!
  • Indah

Nu är min dotter bara ett år men min och min sambos plan är att vi ska hålla godis borta så länge som möjligt. Med tanke på att hon gillar frukt så mycket så får det fungera som godis för henne så länge som det bara går. När hon blir äldre får hon väl prova andra goda saker som inte är godis.

Jag gillar din jämförelse med att köpa alkohol till 12-13 åringar. På det stora hela tycker jag också att det är samma sak. Man introducerar dem till något som är totalt onödigt och onyttigt för dem och som förälder tycker jag att det är ens skyldighet att se till att man ger sitt barn det bästa man bara kan.

Om jag får ge min personliga åsikt så tycker jag det är på tok för tidigt att ge barn godis när de bara är 1 ½ år. De har ju knappt fått tänder, ska man börja med att förstöra dem?

• Spoky

Som många sagt, varför introducera godis? Vad är poängen.

Däremot ska man inte vara för sträng. Är barnet hos farmor och får en bulle och lite saft så är det inte hela världen.

Regler är till för att följas, men nångång ibland kan man tumma på dem. Om inte annat så för att understryka dess betydelse i vardagen.

Svar på tråden Godis till småbarn