Inlägg från: Hampus |Visa alla inlägg
  • Hampus

Godis till småbarn

Jag och min flickvän har diskuterat en hel del om att det är rätt respektive fel att ge vårat blivande barn godis innan 3-4 års ålder(då hittar dom det ofta själva på dagis och det känns ok att börja med en chokladbit eller så på lördagarna).

Hon har en storasyster med en dotter runt 1½ samt en vänninna med en son i ungefär samma ålder, båda äter godis.

Jag har en lillasyster på 2,5 som aldrig ätit godis.

Har ni listat ut vem av oss som inte vill att vårat barn ska äta godis/socker?
    Jepp, det är jag.

Jag tycker att det är i princip samma sak att köpa godis till ett litet barn är som att köpa alkohol till 12-13 åringar, oavsett om det är en gång eller varje lördag det gäller.
    Socker är ett gift som inte är nyttigt för kroppen(precis som alkohol), varför ska man då låta sitt barn förtära detta för tidigt?
    Visst, dom tycker det är gott med godis, dom blir glada av godis, men det är en onyttighet i livet som du faktiskt kan hålla ditt barn borta ifrån, det är nu barnet lyssnar på dig och gör som du säger.

Det finns dessutom många bra alternativ till godis.
    Torkad frukt, Naturgodis, Nötter etc.

Vad tycker ni och hur har ni jort/kommer ni göra med era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 21:27:13:
    Edit: Barn blir glada av alkohol också, men jag hoppas att detta inte är argument nog för att fylla sin sjätteklassare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 23:00:02:
    Okej, en grej till...

Torkad Frukt gör man givetvis själv

Nötter skulle jag aldrig ge min unge om jag tänker efter, det är sjukt onyttigt det med, hade lite btåttom när jag rundade av innan.

Folk har sagt att de "inte tycker det är så farligt" att ge småbarn godis, men några bra argument för attgöra det har jag inte fått, det bästa argumentet(om man nu kan kalla det argumen) är att det finns socker i mat och att man ska se upp med dolda sockerfällor ist.

• Svar på tråden Godis till småbarn
  • Hampus

Det är vårat första barn och ingen av oss har barn sedan tidigare

• Hampus
    Linda1976 skrev 2007-05-22 22:05:21 följande:
    Dear god!! Det går väl inte att jämföra sprit och socker?? Nån jävla måtta får det väl vara på denna sockerhysteri! Jag förespråkar verkligen inte socker, bullar, saft och kakor dagarna i ändå men:Lite socker då och då har ingen unge dött av![/citat]
    Lite Öl/Cider då och då har väl ingen 12åring dött av?

[citat]Min dotter, 2 år, får lite ren choklad till efterrätt på lördagar. Inget annat godis resten av veckan. Hon njuter i fulla drag, men är väl medveten om att det är på lördagar man får godis, och frågar inte efter det annars. Så vänd på det, varför skulle jag förneka henne, nåt av det godaste som finns! Ren mörk choklad![/citat]
    Jag säger inte att du ska förneka henne något av det godaste som finns, jag anser dock att det hade varit bättre om hon aldrig smakat choklad och exempelvis fick några äppleskivor ist.
    Det är enbart fördelar med att ge småbarn frukt och grönsaker ist. för godis.

[citat]Nä, relaxa och njut av livet - och i det ingår även choklad! Bara för att man är 2 år, så betyder inte det att man inte vill njuta av livet (Kom inte dragandes med att "ska barnen få bestämma allt vad de ska äta, bla bla" för det är öht inte det det handlar om).
    Det är klart att man ska njuta av livet - och någon gång ibland är det klart att det är ok med något sött, jag hade bara inte valt choklad
  • Hampus

ok, det märks att jag inte kan detta forumet.....

• Hampus

Ekorren och avstängd> läs inlägget ovanför, jag trodde att man kunde använda taggarna fler ggr.

blablabla[/citat][citat]blablabla
  • Hampus
    Momsie skrev 2007-05-22 23:25:30 följande:
    Som "man" köper???Skulle aldrig falla mig in att servera sånt skräp, jag valde att få barn alltså lagar jag mat även till barnet, jag äter knappast färdiglagat själv.Tror dessa inställningar om socker och annat enbart beror på oförstånd och på hur man själv blibit uppfostrad.Om man läser på lite mer om hur farligt raffinerat socker är ändrar man inställning, därmed inte sagt att man måste bli fanatiker för det, men man kan välja att hålla det borta från vardagen.
    WORD.
  • Hampus
    liv10 skrev 2007-05-22 23:16:10 följande:
    jaaaa ni, att jämföra att ge sitt barn lite godis på lördag med att köpa ut sprit till en tolvåring är inte bara sjukt utan helt urspårat....inte fasen finns det nån unge som mår dåligt av lite lördagsgodis! håller helt med Linda1976 som sa att det viktiga är väl ändå baskosten; att de får i sig varierad kost, med grönsaker och vitaminer, lagom med fibrer och regelbundna måltider utan onödigt socker. Det är vad vi gör varje dag mot våra barn som formar dem; inte om de får en tablettask på lördag. jag blir så trött på allt detta tjat om farligt socker....... gäääääääsp
    på vilket sätt? försök förklara skillnaden om du vill bli tagen på alvar. hade tänkt svara nu, men väntar tills du ger mig en förklaring varför det skulle vara värre att ge en 12åring en öl än att ge en 2åring godis
  • Hampus

Ekorrfamiljen skrev 2007-05-22 23:41:22 följande:

Aha.. Det kan man väl med?
    ser inte ut så, detta är dock fett OT, starta en ny tråd om vi ska diskutera taggar å skit
  • Hampus

>>>>>
    54 Idag 09:54 - ID: 21091786
    Jordgubbspaj

Nötter, vad är det för sjukt onyttigt med nötter?

55 Idag 09:57 - ID: 21091955
    emsipemsi

Undrar också vad som är dåligt med nötter.

• Hampus
    liv10 skrev 2007-05-23 10:58:02 följande:
    för det första så är alkohol till minderåriga olagligt. För övrigt så känner jag att jag inte behöver förklara så mycket. Jag har så svårt för andra som skall trycka och predika sina åsikter på andra. Jag har full respekt för att du vill hålla godis borta från ditt barn, min son är 10mån och får inte heller godis- har inte tänkt ge han det heller på ett väldigt bra tag. Men om någon annan väljer att ge sitt barn en tablettask på lördag så tycker jag inte att du kan påstå att det är som att de ger sitt barn alkohol.Det jag vill säga är att man får göra som man själv anser passande i sin familj- men sluta döma andra och slänga sådana anklagelser kring dig. Jag tror inte jag är ensam här inne om att anse att jämförelsen med att ge sprit och godis till sitt barn känns absurt.
    att det är olagligt eller inte spelar ingen roll, säg att ni är i danmark, då e de inte olagligt att bjuda sin unge på en öl på exempelvis hans/hennes tolv/trettonårsdag.
    Jag kan rättfärdiga det på exakt samma sätt som somliga rättfärdigar att ge barn godis, det är festligt, det är ingen fara osv.

Jag dömmer ingen, jag tog upp det här med alkohol som exempel då jag själv anser att det inte hade varit så farligt att bjuda sin unge på en kall öl/cider en varm sommardag, precis som jag ser det som en självklarhet att mitt blivande barn ska få lördagsgodis när han/hon är gammal nog, dock skulle jag aldrig ge mitt barn varken godis eller alkohol i för tidig ålder.

Jag säger inte att någon gör fel, ni uppfostrar och formar era barn precis på det sättet som ni vill och så länge dom är glada och mår bra(även i framtiden), så ska ingen annan lägga sig i.
  • Hampus
    Hampus skrev 2007-05-23 21:04:51 följande:
    >>>>>54 Idag 09:54 - ID: 21091786 Jordgubbspaj Nötter, vad är det för sjukt onyttigt med nötter? 55 Idag 09:57 - ID: 21091955 emsipemsi Undrar också vad som är dåligt med nötter.
    gud, varför kan man inte ta bort sina egna inlägg?? iaf editera dom.

alergi framför allt......
  • Hampus
    liv10 skrev 2007-05-23 19:05:08 följande:
    jag refererar till jämförelsen att det är lika illa som att servera sitt barn alkohol tex. När jag har läst tråden har jag uppfattat det som att det visst diskuteras även kring lördagsgodis, många här inne menar att godis överhuvudtaget inte skall ges till barn- vilket de har sin fulla rätt att tycka förstås, så mitt inlägg handlar inte om lördagsgodis diskussionerna, utan godis överhuvudtaget diskussionen.
    Var har någon sagt att det är fel med lördagsgodis?
    Lördagsgodis är för mig en självklarhet när dom blir större.
  • Hampus

hur vet du att din unge inte är alergisk?

Skrattmås skrev 2007-05-23 21:32:58 följande:
    Nötter är SJUKT nyttigt!! Läs på fakta innan du skriver att nötter är onyttigt! Tål man nötter ska man äta en näve om dagen.Ska hitta länk!
  • Hampus

orka, skapa en ny tråd om nötter om ni ska ältadet, denna handlar om godis.

• Hampus

kött, mjlk och gluten gör inte så att luftvägar svullnar vad jag vet?

Jordgubbspaj skrev 2007-05-24 09:31:33 följande:
    HampusHur vet du att din unge inte är allergisk mot gluten, kött, mjölk osv?
  • Hampus

orka vara hypernervös...
    men som sagt, ny tråd...

Skrattmås skrev 2007-05-24 18:17:34 följande:
    Hampus:Nä, jag vet inte om min unge är allergisk. Men det vet jag ju inte när hon är 3 år heller. Eller 8. Eller 12...Vår dotter har ätit mycket nötter från innan hon fyllde två. Hon hade ju antagligen fått i sig "spår av nötter" innan dess och ingen i vår släkt är allergisk.Och vi är inte en hypernervös familj!
Svar på tråden Godis till småbarn