Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

Godis till småbarn

Just sockret finns ju i det mesta. Ska du köpa barnmat på burk är det socker i osv osv.

Tycker det är mycket värre med alla konstiga färgämnen som finns i godis. Även om socker i förstor mängd inte är bra, är det ändå en naturprodukt. Men vad är färgämnen? Mer än cancerframkallande?

• Starkast

Är det verkligen ingen som hängt med på nyheterna och vad som händer???

Den nya forskningen har kommit fram till att det är färgämnena i godis/glass etc. som gör barnen "höga" och överaktiva. (var på nyheterna för några dagar sen)

Socker tas inte bort. De ersätts med sötningsmedel. Läs på vad alla E-nummer står för...

I Sverige har vi ex. massor av dessa kemikalier i våra livsmedel/godis etc. som är förbjudna i andra länder. De har reflekterat på vad de gör med kroppen, autonoma sjukdomar, cancer, överaktivitet, inlärningssvårigheter etc. Ingen som tycker det är konstigt att just vi svenskar har så mycket bättre imunförsvar? (eller... se på vårdköerna....)

• Starkast

Så just naturprodukten socker borde väl vara det minst farliga i en godisbit......

• Starkast

Något jag ofta reflekterat över, är just fun light saften. Se efter vad som FINNS i, istället för att bara se att det inte står ordet socker.

Likaså något jag irriterar mig ofta på, är festisar.

märket festis innehåller koncerveringsmedel, färgämnen, sötningsmedel. Men meningen "innehåller inget socker" står på. Den används flitigt.

Märket mer, innehåller socker, men inga koncerveringsmedel och inga färgämnen. Den ses inte alls lika ofta...

Mig skulle det aldrig falla in att köpa festis, utan köper alltid mer. Min yngste son har spytt som en gris de få gånger han smakat festis av andra. den enda produkt han någonsin spytt av, det tar jag som ett tecken att det inte är direkt lite smörja den innehåller heller....

• Starkast

Momsie: sockerplantan är en växt om du inte visste det. den är inte tillverkad i ett labratorium.

• Starkast

Rent logiskt och teoretiskt. Vilken skillnad i det långa loppet gör det att ge ett barn på 1år godis än att ge ett barn på 5år godis??

• Starkast

Sök gärna på alla färgämnen, sötningsmedel och konserveringsmedel. Socker är nog bra mycket bättre än det...

• Starkast

men socker är inte ex. cancerframkallande. Ny forskning visar på att färgämnen spidar barnen. de ger autonoma sjukdomar.

• Starkast

Momsie: ok. anmäl då både forskningsteam och nyhetskanaler och tidningar om det nu är så fel.

Varsegod att proppa i dina ungar kemikalier. Själv väljer jag att avstå.

• Starkast

Nötter:
    De allmänna rek. är att man ALDRIG ska ge nötter till barn under 3år.
    Skulle de vara allergiska och få en allergichock när de är så små kan det gå riktigt illa.

Sen är de inte lika duktiga på att tugga (har ju inte heller alla tänder..) och en nöt rullar väldigt lätt ner.

Svar på tråden Godis till småbarn