Inlägg från: Pirum |Visa alla inlägg
  • Pirum

Bordsplacering

Jag är helt för bordsplacering. Man går väl inte på en stor fest bara för att umgås med dem man redan känner?

Förhoppnigsvis är placering gjord med tanke bakom så ingen behöver sitta helt med okända men också så att det inte blir "klickar" som bara pratar om sitt med några stackars okända emellan sig som gisslan eller vad man ska säga.

Det är ju också gästernas ansvar att bidra till en trevlig sittning genoma att bjuda till och inte sura över att de inte hamnade bredvid bästa kompisen eller vad det nu kan vara.

• Pirum

Tycker man det är jobbigt att prata med nya människor kan man alltid förbereda några samtalsämnen:

Kolla upp vilka nya filmer som går på bio, kanske någon av gästerna har sett eller vill se, läs tidningarna och plocka upp något därifrån: ett aktuellt exempel är statsministern som blev nersprutad med vatten; borde han tåla det för att det är humor eller bör han visas respekt som statsminister?

Bara ett exempel och man får anpassa det efter intressen och sammanhang men det kan vara ett sätt att få igång samtal. Sedan efter något glas vin brukar väl de flesta bli lite lättsammare så även om inte dricker själv kan man dra nytta av det.

• Pirum

Jag kan säga att det går att träna bort. Jag har haft social fobi i många år vilket är som blyghet fast ett par resor värre och har gått från att tycka att de här situationerna är hemska till jättetrevliga.

Jag kommer aldrig att bli nån superminglare men jag har trevligt och i regel inga problem att hålla igång ett samtal.

Ett supertrick är att ta reda på vad personen man pratar med har för intressen och sedan få denne att prata om det genom att ställa vänliga och intresserade frågor. De flesta gillar att prata om sig själva och själv framstår man som en god lyssnare (om man inte väljer ett för personligt ämne för då kan det bli konstigt.)

Svar på tråden Bordsplacering