Inlägg från: Malia75 |Visa alla inlägg
  • Malia75

Bordsplacering

Fy vad jag HATAR fester med bordsplacering! Vad vinner egentligen jubilaren/brudparet på att folk tvingas sitta bredvid någon okänd människa som man kanske inte alls har något gemensamt med?

Nu är jag redan gift men om jag skulle ha ett bröllop/stor fest skulle alla få ha på sig vad de vill och sitta vart de vill! Det är väl bättre att alla känner sig bekväma och har roligt?

Jäkla trams......

• Svar på tråden Bordsplacering
  • Malia75

Ska på en 50-årsfest om 2 veckor och ett bröllop i september....ser inte direkt fram emot nåt av dem kan jag säga. Hade det varit fri klädsel och fri bordsplacering hade jag sett fram emot båda!

• Malia75

Nej det är inte kul när man inte är en social person. Vet inte vad jag ska prata om. Dessutom är det människor jag ALDRIG kommer att träffa igen...hade hellre suttit med någon av mina släktingar t ex som jag träffar alldeles för sällan.

• Malia75

FiaÅkotten: Då är det en helt annan sak, då är det ju ingen risk för att det blir stelt.

• Malia75
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-23 11:34:37 följande:
    Hmm ja varför? För att få ett flow? För att få igång samtal mellan alla så att man inte bara pratar med dem man känner? Förstår inte denna ideliga rädslan för att prova något nytt, bjud på sig själv, lära känna nya människor...
    Jo men hur bär man sig åt om man är blyg? Då blir ju hela middagen en plåga.

Sen är ju det viktigaste tycker jag att man borde bestämma själv om man vill prata med okända eller inte. Vill man det kan man ju sätta sig vid nån man inte känner.
  • Malia75

Ja det viktigaste tycker jag är att man inte hamnar endast bland okända människor. Det enda jag kan hoppas på är att hamna bredvid någon annan gravid eller någon som gärna pratar om sina tidigare graviditeter för några andra intressen har jag inte just nu.

• Malia75
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-23 11:38:44 följande:
    Man kan välja, man kan stanna hemma. Du kan också välja att tiga och ingorera din bordskavaljer hela middagen...
    Ibland kanske man inte direkt har något val....vissa tillställningar kan man inte tacka nej till.
    Klart jag inte vrångar mig och sitter tyst, men jag är typen som hatar att åka hiss med någon annan för det blir så konstig stämning....KAN inte hitta på något att säga....
  • Malia75
    linniewer skrev 2007-05-23 11:38:46 följande:
    av just den anledningen hade vi fri placering på vårt bröllop... blev trevlig avslappnad stämning!
    Ett bröllop i min smak.
  • Malia75
    linniewer skrev 2007-05-23 11:42:00 följande:
    malia:ja men att vara gravid är bra, då finns ju ett naturligt samtalsämne sen är det skönt att ha småbarn tycker jag(om de är med på festen dvs) då blir man inte lika bunden till sin plats, utan får röra sig lite och prata med olika personer...
    Det värsta är att jag tvivlar på att det är någon mer gravid eller ens någon i samma ålder som jag. Svårt att förklara men större delen av gästerna jobbar inom samma område så de kommer att ha mycket att prata om, medan jag och min familj "bara" är släkt till jubilaren...och därmed lite utanför i samtalsämnena säkert.
  • Malia75

Baronessan: Ja det tycker jag är en bra medelväg, sätt ingen på pottkanten liksom utan sätt blandat MEN tillsammans med 1 eller 2 man redan känner.

Tänk om man t es skulle hamna med ett gäng som tycke det är jättekul att prata om sport och själv hatar sport....hur kul kväll blir det?

• Malia75
    enlitenbitkaka skrev 2007-05-23 11:48:06 följande:
    Men då är det ju jättebra med bordsplac.! För att undvika jobbpratet och se till att alla kan umgås tillsammans är ju det bästa att sprida ut alla.
    Ja men om 80% är i samma yrke är det svårt att bordplacera bort jobbsnacket tror jag.
  • Malia75
    linniewer skrev 2007-05-23 11:52:57 följande:
    attans!förstår ju dig eftersom jag är likadan... önskar att jag var mer "social" bland folk jag inte känner.. men jag vet ju inte vad jag ska prata om.

lycka till nu, hoppas det visar sig bli riktigt, riktigt trevligt!
    Önskar också jag vore mer social...men det är nog inte så mycket man kan träna sig till, man har förmågan eller inte liksom.

Tack!
  • Malia75
    loly skrev 2007-05-23 12:10:37 följande:
    Man går väl inte på en stor fest bara för att umgås med dem man redan känner?
    Jag går på fest för att fira den som fyller år/gifter sig, inte för att kallprata med okända människor som jag aldrig kommer att träffa igen.
  • Malia75
    Kanelflicka skrev 2007-05-23 12:22:39 följande:
    Fest är ett utmärkt tillfälle att lära känna nya personer, det kan vara väldigt spännande. Däremot är det dömt på förhand att misslyckas om man går dit och hoppas på att tala om ett specifikt ämne (till exempel sin graviditet). Inte nog att det kan vara olämpligt att snacka om en sådan sak hela middagen, borde man vara redo att prata om andra ämne också, just för att kunna inkludera andra personer, inte endast gravida...jag föreslår att du försöker ändra på din egen inställning... Att du försöker vara lite mer öppen mot människor och samtalsämne...
    Jag är öppen mot människor.....men jag skrev tidigare att jag är blyg och har svårt att hitta på något att prata om. Självklart vill jag inte sitta vid någon och prata om graviditeten som inte själv vill prata om det, jag sa bara att det vore ett "säkert" kort om jag hamnade bredvid någon gravid för då hade vi något gemensamt!
  • Malia75
    loly skrev 2007-05-23 12:52:51 följande:
    Tycker man det är jobbigt att prata med nya människor kan man alltid förbereda några samtalsämnen: Kolla upp vilka nya filmer som går på bio, kanske någon av gästerna har sett eller vill se, läs tidningarna och plocka upp något därifrån: ett aktuellt exempel är statsministern som blev nersprutad med vatten; borde han tåla det för att det är humor eller bör han visas respekt som statsminister?
    Jag tror inte att det funkar att hitta på intressanta saker att prata om när man har svårt att prata med okända människor....det är nog förmågan att uttrycka sig det handlar om. Jag beundrar alltid männskor som alltid kan prata med vem som helst och kan få allt att låta intressant...men jag är ingen sån person tyvärr. Jag får hoppas på att det sitter någon bredvid som är duktig på det och kan få med mig utan att jag känner mig dum hela middagen.

Annars får man väl svälja fort och sticka hem sen.
  • Malia75
    loly skrev 2007-05-23 13:00:22 följande:
    Ett supertrick är att ta reda på vad personen man pratar med har för intressen och sedan få denne att prata om det genom att ställa vänliga och intresserade frågor. De flesta gillar att prata om sig själva och själv framstår man som en god lyssnare (om man inte väljer ett för personligt ämne för då kan det bli konstigt.)
    Det låter ju bra! Pratar hellre om andra än om mig själv.
  • Malia75

Mälaröbo: Det är ju en bra kompromiss tycker jag. Då är man ju inte helt utlämnad om bordsplaceringen skulle vara misslyckad.

• Malia75
    MammanMarie skrev 2007-05-27 13:21:27 följande:
    ÄLSKAR borsplacering. Är ju jättespännande. Klarar sig väl utan sin kille i några timmar? Är ju bara under middagen.
    Det är ju inte det att man inte klara sig utan sin man några timmar...problemet är om man har svårt att prata med nya människor och känner sig obekväm i såna situationer där man tvingas ihop med människor man själv inte valt......
  • Malia75

Mamman Marie: Perfekt, då sätter man ingen på pottkanten.

Svar på tråden Bordsplacering