• Jossisen

hur mycket sömn behöver 4-åringar?

Vi har en dotter som blir fyra år i sommar. Hon är en typisk kvällsmänniska och har sedan hon varit bebis haft mycket svårt att somna på kvällarna. När hon väl har somnat så sover hon gott hela natten. Problemet är ju när hon ska upp och iväg till dagis, hon är ju så trött att man knappt får henne ur sängen. Som det är nu så börjar hon kl 9 på dagis, jag väcker henne 7.30.
    Hon somnar inte på kvällarna förrän 21.30-22. Jag tycker hon sover för lite, hon är ganska trött på eftermiddagen, men kan ändå inte somna tidigare. Vi nattar henne vid 20-tiden, men sen håller hon på och greja i två timmar innan hon somnar.

Hon sover nu ca 10 timmar per natt, är det lagom? Hur mycket sover era fyraåringar? Vi har provat att gå upp tidigare på morgonen, men det gör ingen större skillnad, hon somnar sent ändå. Jag tror hennes naturliga sömnrytm är från 22-9, om hon själv fick bestämma. Hur ska vi göra för att få henne att somna tidigare? Hon är igång hela dagarna och är en väldigt livlig tjej.

• Svar på tråden hur mycket sömn behöver 4-åringar?
  • Jossisen

Nån med fyraåring här?

• Jeca med trean

Vi har en kille som blir 4 år i dagarna. Han sover ca 11-12tim/ natt. Våran 5-åring sover ca 10-11 tim/natt.

• Jossisen

Då kanske vår dotter sover i minsta laget? Vore skönt om hon kunde somna ca kl 20 och sova till 7.

• Rosie Nielsen

Båda mina barn (4 år och 3 år) lägger sig runt 20.00 och vaknar då runt 6-7 tiden.

• MissGoodie

Jag har en kille som snart fyller 5 och han är en riktig sömntuta (tar väl efter sin mamma och pappa iofs). Han går och lägger sig halv åtta varje kväll, somnar innan 8 och hår upp halv åtta för att gå till dagis, men somnar ändå fortfarande på vilan på dagis. (Inte varje dag, kanske, men ofta).

• Tulibul

Alla fyraåringar är ju olika.
    Hemma hos oss ta sig våran fyraåring en liten seasta ibland på eftermiddagen, särskilt om vi varit på någon utflykt. Han somnar gott ändå på kvällen. Han går inte på dagis.

Du har säkert redan provat alla knep. Ibland kan ju barn vara lite uppspelta, det händer ju så mycket på dagarna som man ibland kanske tänker på vid sänggåendet. En lugn saga som slutar med att någon blir trött och ska sova kanske...lugna barnvisor på svag volym...Kanske kan det blir lättare om de får något att lyssna/koncentrera sig på så fokus läggs över på detta istället för att de ska somna.

Lycka till!

• MARIA99

Alicia blir 4 år i sommar.. sover ca 10-11 timmar per natt. Inte sovit på dagen sen 2 års ålder. Mina barn verkar inte ha så stort sömnbehov alls för stora syrran snart 6 år är likadan

• Jossisen

Maria99.
    Verkar vara lika som med min dotter då. Vilken tid går dina barn och lägger sig?

• Cocarola

Jossisen: prova att väcka henne 1 timme tidigare (eller tidigare om ni orkar) några dagar i rad, och börja kvällsrutinen lite tidigare.

Ni kommer visserligen att få några gnälliga eftermiddagar, men sedan har ni förhoppningsvis ställt om henne till 20.30 - 07.30 rutinen som skulle ge henne 11 timmars sömn per natt.

Det fungerar! Tänk bara på omställningen med sommar/vintertid, barnen lär sig ju att anpassa sig efter den nya tiden så småningom.

• MARIA99

Mina tjejer börjar jag natta i 19 tiden men de somnar tidigast kl 20 ibland 21.Sitter på sina sängar & bläddrar i böcker tills de somnar. De kommer upp 6 senast 7 på morgonen så dra upp dem tidigare än 6 har jag ingen lust med

• Cocarola

Maria99: varför skulle du behöva dra upp dina barn tidigare? Dina barn verkar ju inte ha så stort sömnbehov, så då är det ju inte något problem eftersom de sover sina 10-11 timmar.

Jossisens flicka däremot får ju väckas 7.30, och skulle sova längre om hon fick - då passar det ju bra att försöka justera dygnsrytmen.

• MARIA99

Jo det är sant-. Berättade bara deras tider eftersom hon frågade

• Jossisen

Vi har provat två dagr nu att pappa väcker henne när han går upp 6.30, och tro det eller ej: igår somnade hon före kl 21! Men jag hoppas att hon så småningom kan sova lite längre för hon är ju trött på eftermiddagen. Som Tulibul skriver så är hon ofta väldigt uppspelt under dagtid, kan inte vara stilla länge. Men på kvällen varvar hon ned med bolibompa, sen dusch eller bad och saga. Vi brukar låta henne lyssna på saga på skiva ochkså när vi har läst. Hon kan vara lugn en lång stind för att sedan komma upp och säga att hon inte kan sova. Tycker synd om henne, ibland ligger hon därinne två timmar för sig själv. Men jag hoppas vi kan få henne att somna tidigare varje dag nu när vi provar att ta upp henne tidigt. Tack för alla tips!

• tvillingar3år
    Hej mima killar är 4½ och sover ca 10tim/natt
  • MiaMaa

min store somnar vid 18 varje kväll..om vi inte har lagt han så kommer han själv och säger att han är trött..han fyller 5 om några veckor.
    medans den lille är 2,5 år och går och lägger sej vid 20.uppe själv vid halv 6. sover max en halvtimme på dagen. suck...
    skulle vilja att han sover mer på kvällen....

• Jossisen

Ja, det är väl olika hur mycket sömn de behöver. Nu har vi väckt dottern 6.30 flera dagar i rad och hon har faktiskt somnat lite tidigare än vanligt. Tror hon somnade runt 21 igår kväll. Känns lite dumt att behöva gå upp 6.30 när barnen egentlien vill sova mer, men man måste väl offra sig för att få en lösning på kvällsproblemet.

• Jossisen

Nu är det en vecka som vi har väckt dottern 6.30. Hon har fortfarande svårt att somna på kvällarna, vi nattar kl 20. Sen håller hon på och leker med gosedjuren, kommer upp och vill kissa, dricka vatten m.m. Så hon somnar aldrig innan 21 iallafall. Och är jättetrött på morgonen. Jag trodde hon skulle stupa i säng om vi tog upp henne tidigare, men icke sa nicke. Känns inte så skoj att behöva väcka henne ännu tidigare när hon börjar 9 på dagis. Vad kan man göra för att hon ska komma till ro på kvällen?

• Cocarola

Jossisen: i nåt av nanny-programmen på TV så sa de att det var svårare för barnen att somna när de var för trötta, och så fick föräldrarna prova att lägga barnen tidigare - och fick snabbare nattningar på köpet! Kanske något för er att prova?

Samma rutiner varje kväll, men det vet ni väl redan. Se till att dricka vatten och kissa ingår i rutinen, så att hon inte behöver stiga upp. Minns att min stora tjej "testade" på samma sätt när hon var i den åldern. Törstig, kissnödig, klippa en flik på nageln, ska bara säga en sak.... Fall inte för det, för då kommer ni snart att ha en läggningsrutin som är evighetslång!

Hoppas att ni snart får henne att somna tidigare så att ni alla kan få sova lite längre om morgnarna!

• Jossisen

Messerschmidt:
    Vi provade förut att lägga henne efter Bolibompa kl 19 men det gick inte alls, då var hon inte trött. Tror tyvärr det har blivit en rutin för henne att hålla på med massa saker innan hon somnar. Hon har alltid varit svår att lägga, men i perioder har det gått bättre. Jag vill ju att kvällsrutinen ska vara mysig, inte att man till slut blir irriterad när hon kommer upptassandes för 20:e gången. Hoppas verkligen att det blir bättre snart.

• Jossisen

Igår hände det! Hon somnade 20.10! Det verkar funka att hon får gå upp tidigare! De första dagarna var det ingen skillnad men igår var hon så trött att hon somnade nästan på en gång. Pappa satt hos henne fem minuter och gick sedan ut. När vi kollade in efter en kvart sov hon! Hoppas hoppas att det inte var en engångsföreteelse.

Svar på tråden hur mycket sömn behöver 4-åringar?