Inlägg från: Jossisen |Visa alla inlägg
  • Jossisen

hur mycket sömn behöver 4-åringar?

Vi har en dotter som blir fyra år i sommar. Hon är en typisk kvällsmänniska och har sedan hon varit bebis haft mycket svårt att somna på kvällarna. När hon väl har somnat så sover hon gott hela natten. Problemet är ju när hon ska upp och iväg till dagis, hon är ju så trött att man knappt får henne ur sängen. Som det är nu så börjar hon kl 9 på dagis, jag väcker henne 7.30.
    Hon somnar inte på kvällarna förrän 21.30-22. Jag tycker hon sover för lite, hon är ganska trött på eftermiddagen, men kan ändå inte somna tidigare. Vi nattar henne vid 20-tiden, men sen håller hon på och greja i två timmar innan hon somnar.

Hon sover nu ca 10 timmar per natt, är det lagom? Hur mycket sover era fyraåringar? Vi har provat att gå upp tidigare på morgonen, men det gör ingen större skillnad, hon somnar sent ändå. Jag tror hennes naturliga sömnrytm är från 22-9, om hon själv fick bestämma. Hur ska vi göra för att få henne att somna tidigare? Hon är igång hela dagarna och är en väldigt livlig tjej.

• Svar på tråden hur mycket sömn behöver 4-åringar?
  • Jossisen

Nån med fyraåring här?

• Jossisen

Då kanske vår dotter sover i minsta laget? Vore skönt om hon kunde somna ca kl 20 och sova till 7.

• Jossisen

Maria99.
    Verkar vara lika som med min dotter då. Vilken tid går dina barn och lägger sig?

• Jossisen

Vi har provat två dagr nu att pappa väcker henne när han går upp 6.30, och tro det eller ej: igår somnade hon före kl 21! Men jag hoppas att hon så småningom kan sova lite längre för hon är ju trött på eftermiddagen. Som Tulibul skriver så är hon ofta väldigt uppspelt under dagtid, kan inte vara stilla länge. Men på kvällen varvar hon ned med bolibompa, sen dusch eller bad och saga. Vi brukar låta henne lyssna på saga på skiva ochkså när vi har läst. Hon kan vara lugn en lång stind för att sedan komma upp och säga att hon inte kan sova. Tycker synd om henne, ibland ligger hon därinne två timmar för sig själv. Men jag hoppas vi kan få henne att somna tidigare varje dag nu när vi provar att ta upp henne tidigt. Tack för alla tips!

• Jossisen

Ja, det är väl olika hur mycket sömn de behöver. Nu har vi väckt dottern 6.30 flera dagar i rad och hon har faktiskt somnat lite tidigare än vanligt. Tror hon somnade runt 21 igår kväll. Känns lite dumt att behöva gå upp 6.30 när barnen egentlien vill sova mer, men man måste väl offra sig för att få en lösning på kvällsproblemet.

• Jossisen

Nu är det en vecka som vi har väckt dottern 6.30. Hon har fortfarande svårt att somna på kvällarna, vi nattar kl 20. Sen håller hon på och leker med gosedjuren, kommer upp och vill kissa, dricka vatten m.m. Så hon somnar aldrig innan 21 iallafall. Och är jättetrött på morgonen. Jag trodde hon skulle stupa i säng om vi tog upp henne tidigare, men icke sa nicke. Känns inte så skoj att behöva väcka henne ännu tidigare när hon börjar 9 på dagis. Vad kan man göra för att hon ska komma till ro på kvällen?

• Jossisen

Messerschmidt:
    Vi provade förut att lägga henne efter Bolibompa kl 19 men det gick inte alls, då var hon inte trött. Tror tyvärr det har blivit en rutin för henne att hålla på med massa saker innan hon somnar. Hon har alltid varit svår att lägga, men i perioder har det gått bättre. Jag vill ju att kvällsrutinen ska vara mysig, inte att man till slut blir irriterad när hon kommer upptassandes för 20:e gången. Hoppas verkligen att det blir bättre snart.

• Jossisen

Igår hände det! Hon somnade 20.10! Det verkar funka att hon får gå upp tidigare! De första dagarna var det ingen skillnad men igår var hon så trött att hon somnade nästan på en gång. Pappa satt hos henne fem minuter och gick sedan ut. När vi kollade in efter en kvart sov hon! Hoppas hoppas att det inte var en engångsföreteelse.

Svar på tråden hur mycket sömn behöver 4-åringar?