• Petra och Michelles mamma

Cykelhjälm till små barn.

Umdrar bara om det är någon här som vet var man kan få tag på cykelhjälm till ett 9 månaders barn.
    Tänkte jag skulle börja prov cykla med min lilla tös och vill ha tag på en cykelhjälm innan jag börjar.
    Hoppas det finns någon här inne på familjeliv som vet det finns.

• Svar på tråden Cykelhjälm till små barn.
  • Annione

tror det finns på babyproffsen och liknade affärer.

• Mar1lyn

Cykelaffärer? vet att Clas Olsson har också men vet inte hur små.

• Johanna S

Det är bäst att köpa en sån som man kan reglera där bak, de håller mycket längre. De kan köpas på de flesta cykelaffärerna.

• 4barnsMom

På en riktig cykelaffär.. Där köpte jag Elias hjälm, den är reglerbar och bra.

Stolt Mamma till Samuel -97 Elin -00 Elias -06 & NovemberBebis i magen!!
  • lia76

Hjälm med grönt spänne så klart!
    När barnet kan sitta stadigt själv, vid nio, tio månaders ålder, kan det vara roligt att få följa med på en första, liten cykeltur. Barnet sitter fastspänd i en cykelsits, ordentligt monterad på pakethållaren på din cykel. Ett ekerskydd hindrar små fötter att trassla in sig i bakhjulet.

Och både du och ditt barn har hjälm så klart! Barnet har en småbarnshjälm med grönt spänne. Det är en cykelhjälm med lika bra, stötdämpande förmåga som en vanlig cykelhjälm, men där spännet löser ut vid viss belastning. Det är dock ingen risk att hjälmen skulle ramla av, om barnet faller i gatan från cykeln.

Den här hjälmen har man tagit fram därför att det hänt olyckor där barn haft en vanlig cykelhjälm på sig och fastnat och blivit hängande i hakbandet i till exempel en klätterställning. Det händer ju ofta att barn lämnar cykeln , för att leka en stund utan att ta av sig hjälmen.

Hjälmen ska sitta bekvämt och ordentligt fram i pannan. Den ska vara CE-märkt. Du kan köpa hjälmen i cykel- eller barnvagnsaffärer. Det är viktigt att spännet är monterat från början, så att det inte behöver göras i affären.

Hjälmen med grönt spänne har barnet upp till ungefär sju års ålder. Den passar för allehanda utomhuslekar med fart i: pulkaåkning och de första skridsko- och skidturerna.
    Trehjulingen och älsklingstraktorn kan barnet också få upp i en förbluffande fart. Då behövs hjälmen.

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella

Okej då ska jag kolla upp dom ställena .
    Vill ju gärna ha en som är säker för henne.

• lurv

Hjälm med grönt spänne har jag fått höra att man INTE ska ha, förutsatt att man är med barnet när det leker med hjälm på. Anledningen är att det gröna spännet kan lösas ut vid en eventuell krock. Att ha en sån hjälm liknade vår cykelhandlare med att ha ett säkerhetsbälte som löser ut vid en krock så att man inte ska få blåmärke av bältet.

Låter som att jag ska kolla med en cykelaffär och se vad dom säger om grönt spänne.
    Men det är kanske säkrast iallefall att handla den hos en cykelhandlare som vet vad det handlar om.

• lia76

Taget från Råd&Rön

lurv skrev 2007-05-23 19:46:39 följande:
    Hjälm med grönt spänne har jag fått höra att man INTE ska ha, förutsatt att man är med barnet när det leker med hjälm på. Anledningen är att det gröna spännet kan lösas ut vid en eventuell krock. Att ha en sån hjälm liknade vår cykelhandlare med att ha ett säkerhetsbälte som löser ut vid en krock så att man inte ska få blåmärke av bältet.
    Cykelhjälmar
    Börjar det bli dags att köpa den allra första skyddshjälmen till barnet? Då är det tid för information om småbarnshjälmen och vad som skiljer den från en vanlig cykelhjälm.
    En småbarnshjälm är en cykelhjälm för små barn. Hjälmen är också lämplig vid lek. Småbarnshjälmen känns igen på det gröna spännet (och/eller det gröna hakbandet) som är en säkerhetsanordning, konstruerad för att lösa ut vid viss belastning, till exempel om barnet skulle fastna och bli hängande i hjälmen.

En vanlig cykelhjälm däremot har ett hakband som håller kvar hjälmen även om det utsätts för mycket stora krafter. Detta har visat sig innebära en stor risk för små barn eftersom de ofta lämnar cykeln och leker eller klättrar och då fortfarande har hjälmen kvar på huvudet. Det har då hänt att barnet har fastnat med hjälmen och blivit hängande eftersom hakbandet inte öppnats.

Det viktigaste för att undvika att ett sådant tillbud blir allvarligt är att ha uppsikt över barnet. Dessutom bör barnets hjälm vara en småbarnshjälm istället för en vanlig cykelhjälm, eftersom småbarnshjälmen är konstruerad för att lossna vid viss belastning.

Vad är en småbarnshjälm?
    Tekniskt sett är småbarnshjälmen en hjälm som uppfyller kraven i standarden för småbarnshjälmar, SS-EN 1080. Därigenom uppfylls också kraven i Lagen om personlig skyddsutrustning för privat bruk.

Konsumentverket har kommit överens med Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande - NTF, Vägverket samt Väg- och Trafikinstitutet - VTI, om att beskriva småbarnshjälmen så här:
    småbarnshjälmen är en cykelhjälm för små barn

den är lämplig upp till sjuårsåldern vid all cykling och skjutsning

den har samma skyddsförmåga som cykelhjälmen men hakbandet har en automatisk utlösningsanordning för att minska risken att barnet ska fastna med hjälmen och bli hängande

den har ett grönt spänne eller hakband.
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Chutzpah

Glöm inte köpa hjälm till dig själv!!!

• lurv

lia76: Som jag sa: detta var vad den cykelhandlaren sa som vi köpte hjälmen av och jag valde att lyssna på det. Eftersom jag inte lämnar sönerna ensamma ännu så ser jag till att de lär sej att plocka av sej sina hjälmar innan de leker i t.ex en klätterställning. Jag personligen litar INTE på att det gröna spännet håller när det behövs. För mej så är det viktigare med en hjälm som håller vid en eventuell krock än en hjälm som lossnar då den utsätts för ett ryck.

11
    Idag 19:51 - ID: 21116137 Anmäl inlägget
    Citera inlägget Svara på inlägget

Nej ska köpa en till mej oxså.
    Chutzpah skrev 2007-05-23 19:51:54 följande:
    Hittade inte hur jag skulle svar dej men nu så.
    Nej jag ska köpa en till mej oxså.

Förlåt att jag frågar detta det tillhör inte i detta men ni som har era barns namn i forumet det som är grått hur får ni det.
    Vill gärna ha det oxså.
    Det brukar stå stolt mamma tiull något barns namn.
    Undrar bara om ni vill hjälpa mej

• AngelicaLj

Jag köpte en till min tjeja i går på Coop i Kållered

Svar på tråden Cykelhjälm till små barn.