• aina06

Vi som gillar att SY.

Hej. Jag vill också vara med. Brukar vara hemma hos lussekofta och ha syverkstad. Har lagt ut lite av mina alster i mitt bildgalleri.

Närmast i tiden är en ringsjal som jag hoppas ska bli klar i morgon om lussekofta orkar med mig. Sen på onsdag blir det inköp av nytt tyg som ska bli bärsele och lite barnkläder och förhoppningsvis lite tygblöjor!! Sen har jag ju ett tyg som ligger hemma och väntar på att bli gardin till lillans rum.

Följer gärna tråden för att se vad ni hittar på!

• aina06

Förlåt lusekofta att jag kallade dig lussekofta. Är inte så bra på det här med stavning...

• aina06

Splach: Haklappar i vaxduk är det absolut lättaste man kan sy. Klipp i den form du vill ha. Stryck ett kantband dubbelt och sy på och vipps har du nått att sätta på dottern när hon ska äta sina första smaportioner. Sen är det ju superbilligt med vaxduk Och du som har små tjejer. Har du gamla toppar och t-tröjor kan du sy om dom till klänningar!

• aina06

lurigabladlusen: Jag har inte sett nån mer sida med namnband.

Hur går det. Någon som kommmit igång och börjat sy?
    Själv sitter jag här och väntar på att lusekofta ska komma över och börja sy. Håller på att sy på en bärsele att bära Aina isom jag vill ska vara klar imorgon då vi åker på utlandssemester. Det går ganska bra. Enbart midjebältet kvar. Fast den blev längre i ryggen än vad jag hade tänkt. Och så håller jag på med en sommarbyxdress till Aina som jag gör från en gammal skorta. Enbart kantbanden kvar där. Tyvärr verkar den bli lite i tajtaste laget. Men vi håller som sagt på att lära oss.

Kan inte ni andra berätta om de allster som ni funderar på att skapa eller håller på med?

• aina06

lurigabladlusen: Ändra mig. Hittade flera när jag googlade.

www.namnlappar.se
    www.markmaster.se
    www.namnband.se
    www.nilorn.se

och så www.minanamnband.se

När du kollat igenom lite bättre.. Kan du ge oss en produktöversikt då? Vill också beställa men har inte orkat gå igenom och se varifrån och hur jag vill ha namnbanden och se vilka olika typer det finns.

Nu ska jag sätta igång att sy så jag blir klar med mina alster nån gång.

• aina06

Grynet80: Vilket fint lapptäcke du gjort! Mycket jobb. Sitter och funderar om jag någonsin skulle ha tålamod till nått sånt...

• aina06

Siriva: Kollade in Kaffe Fassetts hemsida och jag förstår att du gillar den stilen. Urfina!

• aina06

Nu finns det några bilder på selen jag sytt i mitt bildgalleri. Inte så tydliga då man mest ser Aina men man ser i alla fall lite. Den blev i alla fall väldigt bra och skön och bekväm att bära i och Aina verkade trivas.

Bilderna är tagna i Berlin i förra veckan. Blev mycket stolt då jag var inne i en mysig barnbutik och Johan bar Aina i selen på ryggen och de undrade vad det var för typ av sele. När jag sa att jag sytt den trodde de att jag arbetade som sömerska De sa att den såg väldigt proffesionell ut. Blev bara tvungen att skriva det för jag blev så glad.

• aina06

Siriva skrev 2007-06-18 23:03:30 följande:

Tycker det är synd att det anses vara "bara" att syssla med textilt hantverk på "fritiden". Det är tyvärr alldeles för få som förstår vilket jobb som ligger bakom.
    siriva: Jag är nog lite dum men jag förstår inte riktigt vad du menar? Om nått ser proffessionellt ut betyder inte det att man tror att nån som är mycket skicklig har gjort det - alltså att man tror att personen är så duktig att dom antagligen är utbildade inom området eller har lång erfarenhet? Alltså att man förstår vilket hantverk som ligger bakom? Eller menar du att det är synd att det är svårt att klara sig på textilt hantverk som yrke?
  • aina06

Siriva: Å då hänger jag med. Tack.

• aina06

Hej alla nya! Roligt att ni tittar in.

mizztiger: tack.

Det stora blå: Vad roligt med gamla ärvda mönster!!!

Nicolesthlm: Hur fint är inte det du sytt!!

Själv håller jag på sy lite svala sommar kläder till Aina från ett gammalt retromönster som Lusekofta hitta på Myrorna. De blir jättefina men jag fattar inte vad jag tänkte på när jag sydde dem i svartvita tyger!!!!! Skulle sytt nått till mig själv istället.hmm...

• aina06

nicolesthlm: du har gjort det igen. Jättefint litet babyset. Bättre för stort än för litet! Du är mycket bättre på att få ihop söta färgkombinationer än vad jag är.

• aina06

lurigabladlusen: Roliga vaxdukar hittar jag på Jysk bäddlager och Ica Maxi Och jag tog tyg och när man tvättar av dem får man skrubba lite med handen om det kommit mat på bandet. Men dom blir aldrig så fina ígen som före första måltiden. Som tur är går det i alla fall på nolltid att göra dem

Komer ni på nått bättre tips vill jag gärna höra!

• aina06

lurigabladlusen: Bredd? vet inte. Köpte snedslån som fanns färdig på jysk, typ 2,5 cm bred kanske? Strök den dubbel och sen sydda jag bara på.

• aina06

vinylblomman: det låter som en bra affär med 19 kr/m istället för 200 kr/m. Kap skulle man kunna kalla det Sånna gillar jag, särskilt när de kommer till användning.

• aina06
    Hemulia skrev 2007-07-06 19:32:18 följande:
    Jag har senaste dagarna blivit beroende av att sy. Började med enkla väskmönster från IKEA, och nu vill jag sy allt! Har bestämt mig för en klänning till sommaren nu, men det finns inte en enda riktig tygaffär i stan. Finns det någon sida på internet där man kan hitta bra mönster, eller måste man improvisera själv?
    Men om du bor i Norrköping är det inte allt för långt till Söderköping och där har dom en jättestor tygbutik som har Sveriges största sortiment av trikåtyger!!! www.jofotex.se (kika in för lite försmak, 500 kvm!)(Du kan ju alltid kombinera det med en jätteglass på Smultronstället).

Annars finns det massor av tygbutiker på nätet i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19332311.html
  • aina06
    NicoleSthlm skrev 2007-07-07 00:19:48 följande:
    Sydde ett par byxor av svart velour som jag hittade i Mora!Mudden blev ett vit-rosa prickigt tyg från Tygvaruhuset i Veddesta.Blev riktigt nöjd faktiskt! Sen e det en matchande munkis som ska sys!
    Fuskit att sakerna en del gör alltid blir så fina. Lika fint som vanligt när du gjort något. Blir lite avis. Och hur hinner du?
Svar på tråden Vi som gillar att SY.