• LuRiGaBlAdLuSeN

Vi som gillar att SY.

Här kan vi samlas och ge varandra inspiration! Ge varandra tips och ideér inom allt vad gäller sömnad.

Jag ska alldeles snart börja sy igen. Håller på att införskaffa mig en riktigt bra symaskin + en overlockmaskin. Ska bara få hem den. Sen är det bara att köra på.

Har just nu baby-kläder i huvudet. Har vänner som fått barn så tänkte göra något fint set i mjukistyg att ge bort i present.

Annars har jag liggande sen innan, ett pågående fint beige-randigt matchande förkläde och kökshanddukar.

Nån annan som också syr här?

• Svar på tråden Vi som gillar att SY.
  • Nyfiken gul

japp..

har tyvärr bara ont om tid så det blir inte så mycket sömnad längre mer än till husbehov i form av gardiner och blixtlås i kläder typ.... vilket är synd...

Har en gammal singer symaskin som är 40 år gammal o går som en klocka o det är roligt att sy med den...

Har massor som ligger o väntar....  en dopklänning, en festkjol i champangefärgat satin, massa bebistillbehör osv...

• nelie

i brist på tid och framförallt symaskin blir det inte särskilt mycket sömnad just nu. men jag älskar verkligen att sy! så jag följer gärna tråden.

• Alvia

jag tycker om att sy, fast det är länge sen sist! hoppas jag har ork till att börja igen snart!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Jag har inte sytt på exakt ett år, då jag slutade min folkhögskoleutbildning i sömnad. Det blev liksom för mycket där på slutet, massa saker som skulle lämnas in och hinnas med. Var helt slut sen när man var klar, så har inte varit sy-sugen förräns nu.

Jag ska inhandla mina maskiner idag....sen blir man fattig tur man har lite tyg liggandes där hemma.

• Lusekofta

Här blir det sömnadsverkstad för glatta livet, jag och en tjej som också finns här på FL träffas och syr haklappar i vaxduk och frotté, och idag blir det en ringsjal också! Är dock bara glad amatör och inte särskilt duktig, dessutom rätt slarvig :-P - men det är himla roligt!!!

• LuRiGaBlAdLuSeN

Lusekofta: Jag är inte så bra heller. Jag kan om jag verkligen vill då jag gått en 1-årig utbildning och har sytt bla finbyxor, korsett, skjorta mm. men det är mycket roligare med det som är lite enklare, för jag blir lätt lite hejalös när det är för avancerat och tar för lång tid Babykläder är i lagom storlek oxå, inte så långa sömmar, små lagom bitar att jobba med.

Haklappar? Vilken rolig ide! Gör ni med el utan ficka på då?

det är himla roligt med tryck oxå!

• Lusekofta

Vi har sytt haklappar både med och utan ficka. Jag ämnar lägga ut bilder på dem i mitt galleri inom kort, men det är så enkelt att det är ett bra nybörjartips.

• Maggish

Jag är nybörjare på att sy. Fick symaskin i julklapp. Men nu vill jag sy en tunika till sommaren. Hittade en bra sida på nätet där man kan beställa mönster kolla in den här: www.svenskamonster.nu

• Alvia

jag vill så gärna sy men vet inte vad jag ska sy!

har ni några tips på enkla saker för mig?

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Maggish: såg ut som en bra sida.... men lite häftigt med 130:- för ett klänningsmönster. Blir mycket om man tänkt sy några plagg.

Jag har ju gjort ganska myckt mönster själv, jätteroligt, Nästan roligare att göra själva mönstret än att sy plagget. Kan rekommendera boken vi använde oss av i skolan so, hete
    "Mönster och konstruktioner för damkläder" förlaget heter Natur och kultur. Kan kan beställa den via internet om man vill det.
    Mycket användbar bok, där man lär sig allt från grunden och hur man ökar el minskar sitt möänster så det passar den kropp man själv har. Alla mönster följer med i en mapp, jättebra grund.

Alvia: Beror ju på om du tänkt kläder, eller saker till hemmet tex gardiner och kuddfodral, eller enkla saker som ett köksförkläde.

Jag fick hem mina nya maskiner igår, ska bara ta sig igenom brukanvisningen och lära sig dem. Hatar att behöva läsa sånt. Vill bara kunna det direkt.

Svar på tråden Vi som gillar att SY.