Inlägg från: LuRiGaBlAdLuSeN |Visa alla inlägg
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Vi som gillar att SY.

Här kan vi samlas och ge varandra inspiration! Ge varandra tips och ideér inom allt vad gäller sömnad.

Jag ska alldeles snart börja sy igen. Håller på att införskaffa mig en riktigt bra symaskin + en overlockmaskin. Ska bara få hem den. Sen är det bara att köra på.

Har just nu baby-kläder i huvudet. Har vänner som fått barn så tänkte göra något fint set i mjukistyg att ge bort i present.

Annars har jag liggande sen innan, ett pågående fint beige-randigt matchande förkläde och kökshanddukar.

Nån annan som också syr här?

• Svar på tråden Vi som gillar att SY.
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Jag har inte sytt på exakt ett år, då jag slutade min folkhögskoleutbildning i sömnad. Det blev liksom för mycket där på slutet, massa saker som skulle lämnas in och hinnas med. Var helt slut sen när man var klar, så har inte varit sy-sugen förräns nu.

Jag ska inhandla mina maskiner idag....sen blir man fattig tur man har lite tyg liggandes där hemma.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Lusekofta: Jag är inte så bra heller. Jag kan om jag verkligen vill då jag gått en 1-årig utbildning och har sytt bla finbyxor, korsett, skjorta mm. men det är mycket roligare med det som är lite enklare, för jag blir lätt lite hejalös när det är för avancerat och tar för lång tid Babykläder är i lagom storlek oxå, inte så långa sömmar, små lagom bitar att jobba med.

Haklappar? Vilken rolig ide! Gör ni med el utan ficka på då?

det är himla roligt med tryck oxå!

• LuRiGaBlAdLuSeN

Maggish: såg ut som en bra sida.... men lite häftigt med 130:- för ett klänningsmönster. Blir mycket om man tänkt sy några plagg.

Jag har ju gjort ganska myckt mönster själv, jätteroligt, Nästan roligare att göra själva mönstret än att sy plagget. Kan rekommendera boken vi använde oss av i skolan so, hete
    "Mönster och konstruktioner för damkläder" förlaget heter Natur och kultur. Kan kan beställa den via internet om man vill det.
    Mycket användbar bok, där man lär sig allt från grunden och hur man ökar el minskar sitt möänster så det passar den kropp man själv har. Alla mönster följer med i en mapp, jättebra grund.

Alvia: Beror ju på om du tänkt kläder, eller saker till hemmet tex gardiner och kuddfodral, eller enkla saker som ett köksförkläde.

Jag fick hem mina nya maskiner igår, ska bara ta sig igenom brukanvisningen och lära sig dem. Hatar att behöva läsa sånt. Vill bara kunna det direkt.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Ett tips till:
    Finns 2 böcker, som visserligen är från 80-talet, men de är så himla bra. De heter:

"Sy kläder av mjuka tyger" (både mönster för vuxna och barn)
    "Sy barnkläder av mjuka tyger" (mönster i stl 70-130)

Det är ica bokförlag, och författaren heter Åsa Lennartsson.
    Jag köpte mina på antikvariat.se (de var svåra att få tag i eftersom de är ganska gamla, men ibland kan man hitta sånt hemma hos mormor/farmor utan att veta att man kan ha så bra användning av dem)

• LuRiGaBlAdLuSeN

Å vad kul att flera stycken hittat hit! Alltid roligt med många

• LuRiGaBlAdLuSeN

Maria: Den var ju något billigare än mina böcker. Jag betalde ca 250:-/styck för de jag köpte. (Jag vet, dyyyrt för så gamla böcker, men villman ha så...) Men så var de inte alls använda heller, mönstrena var nog aldrig utvecklade innan.

Nån som sytt nåt?

JAg har lite dåligt samvete. Har inte fått ur mina nya maskiner ur kartongerna än bara, o inte fått den gamla heller. Ser ut som ett bombnedslag.

www.familjeliv.se/Forum-5-179/m21584575.html
    Tips för inspiration

• LuRiGaBlAdLuSeN

Blekingetösen: Joppad in i din tråd och kollade lite. tror jag kollar igen sen (snart!) när jag har kommit igång

Nån som vet nån liknande sida som minanamnband.se skulle vilja se lite mer. ???

• LuRiGaBlAdLuSeN

Nu har jag beställt 100 st från namnband.se Jag tyckte att de hade bäst storlek på sina, och jag ville bara ha en vanlig svart lapp med vit text (tog skrivstil) Valde sådana man kan stryka på, sen kan man ju även sy ett par stygn om man vill för äskerhets skull.

minanamnband.se hade mycket fint att välja bland, men jag tyckte att de hade för stora lappar. Jag var ute efter en mer diskret variant. De andra sidorna har jag inte kollat på.

Yyyyl! Jag har fortfarande inte fått upp mina maskiner, de står där och ger mig så dåligt samvete. Jag som planerat! Jag har ju tom redan klippt ut mina tygbitar. Men sen sitter jag ju här med min 10 veckors plutt-valp i knät, så känner att det dröjer lite.

Jag skriver och berättar sen hur laparna blev, och ska försöka göra nåt litet framsteg gällande att komma igång.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Jag har fått räkningen på banden jag beställde, det blev sammanlagt 213 kr med frakt och allt. går väl an för 100 st tycker jag, är inte så känsligt. Dom kommer iaf räcka läääänge Hoppas att jag får lite sylusta när de kommer i brevlådan.

Svar på tråden Vi som gillar att SY.